Hej, jag har låtit gjuta om min bottenplatta och är inte riktigt nöjd med resultatet.
Den gamla bilades bort, det grävdes ur och isolerades, armerades, golvvärme in osv.
Sedan gjöts det en ny platta. Jag sa att jag skulle lägga parkett på den nya plattan och ville ha den slät, fick svaret att den inte kunde bli så slät utan flytspackel. Jag pratade med en kunnig person som sa att man inte ska behöva flytspackla om man gör det rätt. Jag tog upp detta med byggaren som skulle gjuta och han sa att dom skulle göra så slätt dom kunde.

Bottenplattan är på 69 kvm, och slutresultatet är att det skiljer 3 cm från den högsta nivån till den lägsta plus att det är "vallar" av stelnad betong på 2 till 3 cm.

Hur ska jag tackla detta ?
 
  • 120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Dom har ju helt uppenbart inte glättat... JAG, som har gjutit en platta i hela mitt liv, hade kunnat göra det där bättre.

Lösningen lär väl dock vara att flytspackla, men kul är det ju inte.

Och vad fan har dom gjort där vid golvbrunnen..?
 
Tjenare! jag var precis här inne å kollade för förstagången idag om vad detta var för sida. Då jag är Betongare/armerare så såg jag ditt inlägg och jag såg inte bilderna då jag inte var medlem. Nu är jag medlem och såg dina bilder. Jag blev helt paff hur man kan göra ett sånt dåligt jobb. De som dom har gjutit där är helt oaceptabelt. Dom har lagt ut betongen lasergjutit/sdtockat, slodat sen dragit hem. Dom har skitit i fallet te brunnen. Dom har varken skurat ytan eller glättat den som man ska göra. Betala INTE för denna gjutningen. Dom får ta dit en slip för att slipa golvet typ en ABS slip med kormantblad och en flex för att greja till brunnen. jag som yrkesman blir förbannad över att se sånna här jobb. Men kollade du om dom hade yrkesbevis?
 
Tjena Tallkrogen.

Apbt beskrev det helt korrekt, ville bara tala om att det var nog den värsta gjutningen jag sett i hela mitt liv. Självklart ska du inte betala förrän det åtgärdat.

Hur fulla var gubbarna egentligen??:S
 
Man ska alldrig bjuda murarna på sprit under arbetets gång! q(;^;)p

/// BETALA INGET FÖRRAN DOM FIXAT TILL DET!
 
Skönt att höra att det inte skall vara såhär, har inte betalt ännu och tar kontakt med firman på måndag för att se hur dom tänker åtgärda detta.
Är det något jag ska tänka på då jag kontaktar firman på måndag ?
 
tallkrogen36 skrev:
Skönt att höra att det inte skall vara såhär, har inte betalt ännu och tar kontakt med firman på måndag för att se hur dom tänker åtgärda detta.
Är det något jag ska tänka på då jag kontaktar firman på måndag ?
Nja. Hålla dig lugn och vara saklig så det inte eskalerar till något onödigt i stället för att det fixas.:)

Lär dig några "fackord" angående gjutning. Där bistår nog Abpt med hjälp.

Lycka till. Uppdatera om du får tid och vill.

/Bara jag
 
Ok , jag skall behålla lugnet och vara saklig.

Vore bra med lite "fackord" i rockärmen, har du några på lager Abpt ?
 
Tror att du fick ett par ovan. "Dom har varken skurat ytan eller glättat den som man ska göra."
 
Ok Tack för all hjälp, jag återkommer med uppdatering.
 
Oh ja. Ytan som ska vara när parkett ska läggas skall vara Finskurad " man kör med en helekoter som de kallas, en skurmaskin för att rugga upp ytan och ta bort eventuella vallar so du har på ditt golv efter slodning" hellst tryckas 1gång med vingarna "Stålglättad yta då man tar av tallriken från helekoptern efter man har skurat som slätar ut betongen och gör de plant beroende på bra man har gjutit" Våran firma kör stålglättad yta när de är parkett, Dvs att du NÄSTAN kan spegla dig i betongen när den är klar. Så vad dom SKULLE ha gjort, skura ytan 2gången och glättning 1 gång KANSKE 2 gånger. I ditt fall skulle jag tippa på om dom är riktiga yrkesmän att dom slipar med en slip för att få bort vallarna och sedan spacklar golvet. De hade jag krävt. Sen ska de vara Lokalt fall till brunnen. De är för kort fall. Fallet skall vara 50Cm runtom brunnen + att de ska falla 1Cm per meter. Vid lokalt fall gör de inget om de är 1cm 1/5cm för lågt. de ser mkt ut på bilden. Jag slänger upp två bilder så kan du få en liten känsla om vad jag snackar om
 
Besiktningsman är nu inkopplad i fallet
 
För att ge dig ytterligare ett perspektiv på resultatet så kan du jämföra med det gjutarbete som gjordes i min källare (finns bilder i källarprojekttrådarna). 40kvm, avvägt med laser, pumpad betong, utjämnat med sloda endast. Tvärs över hela ytan diffar det bara ett par millimeter på höjden, ytan är så jämn att det nog skulle gå att lägga parkett om man ville.

Att fixa till ojämnheterna är ju rätt enkelt men hur ska dom göra med golvbrunnen? Den verkar ju ligga väldigt lågt och det blir svårt att använda golvet i dess närhet?
 
Jag delar också andras uppfattning angående resultatet. Men...man borde kanske ta ett snack med gubbarna om vad som hänt. När man gjuter en sådan här platta idag, anväder man SKB, en konsistens på betongen (tunn) som gör att den flyter ut själv, under arbetets gång använder man en sloda, för att hjälpa betongen at flyta ut lättare. Betongen på bilderna ser ut att vara SKB, men har fel konsistens, kanske detta gjort gubbarna arga. Man skulle även kunns tro att betongbilen har kört långt, och kanske inte hittat fram till adressen. Det vi vet, är det Tallkrogen skriver, att
han anlitat ett företag att utföra jobbet, inkl. betongen. Att flytspackla någon sådant som visas, är otänkbart. När det gäller gjutning av plattor helt allmänt, så uppvisar 90% av dessa höjdskillnader på ytan, beroende på att betongen och avdunstning av vatten påverkas av annat. Det står m a o alltid en vattenpuss därute på plattan, på några mm till 5-6 mm, som man i efterhand får flytspackla, om där skall vara beklädnad på golvet. Tråkigt för Tallkrogen att bli utsatt för det här.
 
Hur kan du se på bilder på bränd betong att den är självkompakterande?
Och gjuta en sån platta idag tillhör inte vanligheten att man använder skb i mina kretsar.

Skb ska ju vara som rena pisset för att den ska kunna kmpaktera sig själv bra, för styv så orkar den inte få ur all luft.

Jag skulle tippa på att de är golvbruk med 08sten. Sen Om att do skulle blir arga är ju löjligt fördå är de ju inte riktiga betongare som ha varit där för man kan be att han lättar upp betongen eller att avvisa bilen o de inteär ätt konsitens, dom är ju därför att göra ett bra jobb som do tuvrr itehar gjort q(;^;)p




saturnus skrev:
Jag delar också andras uppfattning angående resultatet. Men...man borde kanske ta ett snack med gubbarna om vad som hänt. När man gjuter en sådan här platta idag, anväder man SKB, en konsistens på betongen (tunn) som gör att den flyter ut själv, under arbetets gång använder man en sloda, för att hjälpa betongen at flyta ut lättare. Betongen på bilderna ser ut att vara SKB, men har fel konsistens, kanske detta gjort gubbarna arga. Man skulle även kunns tro att betongbilen har kört långt, och kanske inte hittat fram till adressen. Det vi vet, är det Tallkrogen skriver, att
han anlitat ett företag att utföra jobbet, inkl. betongen. Att flytspackla någon sådant som visas, är otänkbart. När det gäller gjutning av plattor helt allmänt, så uppvisar 90% av dessa höjdskillnader på ytan, beroende på att betongen och avdunstning av vatten påverkas av annat. Det står m a o alltid en vattenpuss därute på plattan, på några mm till 5-6 mm, som man i efterhand får flytspackla, om där skall vara beklädnad på golvet. Tråkigt för Tallkrogen att bli utsatt för det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.