Huset blev tillbyggt för en 30 år sedan. Förlängt ca 3.60 i 3 plan.

Källar/suteräng rummet har blivit sparsamt använt. föregående ägare har typ bara haft någon vävstol där.

Nu kommer vi snart att göra om rummet och använda det som ett "riktigt" rum.

Nu när det var riktigt kallt 10-, så var jag av en händelse in i rummet.

Det var typ +15 i rummet, kollade elementen.. och de stog på fullt blås?:x :(

Checkade rören /elementen och insåg att elementen var bara varma upptill och iskalla nedtill.

Returen på element vattnet var väl typ 18+ endast:S

Jag gissar att när de byggt ut huset... så har de bara kopplat vidare radiator systemet från föregående rum, utan att beräkna det extra behovet och insett att de skulle behöva gå upp en dimension i rör hela vägen från pannrummet hitåt.. :(

Det är alltså alldeles för klen matning till detta rum är min åsikt.

Fråga:
Har någon haft samma problem och hur blev det åtgärdat?

Dra nya rör anser jag vara uteslutet då det är inbyggt i väggar och undertak...

Jag funderar på om man bara kan inhandla en liten cirkulationspump för att helt enkelt hjälpa till att "dra" fram vattnet till rummet?
(ska ändå riva en vägg och göra om så att fälla in en cirk-pump skulle vara en lätt match)
 
kolla om du har strypnings ventil på radiatorreturen
öppna den isåfall
brukar sitta en insex skruv under ett mutterlock
 
Vad har du för cirkulationspump idag, dvs vad har den för lyfthöjd?

Vad har du för delta mellan övre del och undre del på elementet på andra ställen?

Vad har du för element idag? Kan inte ett större element med mer vatten vara en lösning?
 
Eller att minska energibehovet genom att isolera rummet bättre.

Protte
 
Pumpens "höjd" har inget med husets höjd att göra.

Ditt problem löses enkelt med att strypa in elementen dvs strypa mer nära värmekällan och minska strypningen där det är kallt.
 
Matss skrev:
Pumpens "höjd" har inget med husets höjd att göra.
Nej, men det skvallrar om pumpens kapacitet.
 
noa skrev:
kolla om du har strypnings ventil på radiatorreturen
öppna den isåfall
brukar sitta en insex skruv under ett mutterlock
Gick ner och kollade, de var utskruvade till max.

Vad har du för cirkulationspump idag, dvs vad har den för lyfthöjd?
Vad har du för delta mellan övre del och undre del på elementet på andra ställen?
Vad har du för element idag? Kan inte ett större element med mer vatten vara en lösning?
Ett stort gammalt 380v as som ska bytas.
idag sitter det 2 element.. men jag ska byta till golvvärme... och räcker inte flödet till 2 flänselement idag så kommer det nog verkligen inte räcka för att mata 35 kvm källargolv.
Ditt problem löses enkelt med att strypa in elementen dvs strypa mer nära värmekällan och minska strypningen där det är kallt.
Jag tvivlar... huset blev 30% större vid tillbyggnaden... grundrören är detsamma.

Att mata ett helt 35kvm golv med 15mm:s rör... som befinner sig längst ut på radiatorkretsen... med dålgt flöde nja :S

Funderar på en cirkulations pump på Jula för 600:- och om det skule råda bot på problemet.

Satte in en sådan pump i värmepumpen för 4 månader sedan... och den fungerar då oklanderligt ännu.
 
Att GV behöver en egen pump är en helt annan sak som du inte nämde...

Så länge vi bara pratar radiatorer är jag ganska övertygad om att en vanlig pump fixar detta bara du stryper på de radiatorer som vattnet passerar för lätt. Men du kanske har bestämt dig för en amatörlösning med en extra pump?
 
andypandy skrev:
Funderar på en cirkulations pump på Jula för 600:- och om det skule råda bot på problemet.

Satte in en sådan pump i värmepumpen för 4 månader sedan... och den fungerar då oklanderligt ännu.
Man får vad man betalar för. Finns ju fina pumpar på blocket annars för en 500-800kr.
 
Matss skrev:
Att GV behöver en egen pump är en helt annan sak som du inte nämde...

Så länge vi bara pratar radiatorer är jag ganska övertygad om att en vanlig pump fixar detta bara du stryper på de radiatorer som vattnet passerar för lätt. Men du kanske har bestämt dig för en amatörlösning med en extra pump?
Du har i och för sig rätt... men fel. Jag kör med sjövattepump som primär värmekälla vilket gör att utlednings värmen är väl typ 45 grader.
Att strypa till resten av huset... (jag tror knappt det är möjligt, det är byggt runt 55...) att det skulle bli kallt där... elemeneten fungerar där nu.. lite kyliga nertill.. men håller värmen i huset okey nätt och jämt.

Här har vi ett rum... i suteräng delen... längst ut på radiatorkretsen... där det inte var tänkt att det skulle finnas ett hus över huvudtaget för 60 år sedan...
 
Det som ska mata det stora rummet + ett källar/hallgolv ser ut så här om någon undrar...
2789.thumb.400.400.jpg
 
Såå... nu har ni sett hur den ser ut....
Ökar den, i sig själv och med sin konstruktion..., framledningsdraget... eller blir det + - noll?
 
Sedan kan vi på diskussionen lägga ekonomi.... vi kanske bara skulle strunta i alltihopa.. och på de 3 månaderna bara sätta dit ett olje-element för att knuffa upp de ynka 5 graderna som behövs för att få det till ett vanligt rum... 400:- element....
200:- i kvw extra i förbrukning/år ?

Extra fakta
: I och med värmepump... Cirk-pumpen (det gamla härket... stor som en mindre matberedare.... går redan på max, i och med den låga framledningstemperaturen nu.) så finns det inget att spela på där heller... (läge 4/max)
Nya ideér teorier/förslag?
 
Redigerat:
Ett stort gammalt 380v as som ska bytas.
Börja med att byta -du märker snart skillnaden mot en ny pump
dessa gamla pumpar ger inget vidare flöde/tryck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.