B
Jag har IP-tel med en telebox.
När jag kopplar från boxen till mitt fast telefonnät inne i huset kan jag få en eller kanske två telefoner att ringa vid inkommande samtal.
Men inte fler.

Får en könsla av att det är för dålig kraft i nätet för att orka med 4 telefoner och långa kablar.

Kan detta stämma?
 
Vad är det för ip-telefonibox och hur många telefoner ska den klara av enligt specifikationen?
Antalet ringklockor boxen klarar av att driva är antagligen begränsat. Kabellängden har nog ingen större betydelse inom ett hus.
 
Det kan stämma. Det finns begränsad kraft i ringgeneratorn.
Vad är det för telefoner du använder? Riktigt gammal med kläpp drar betydligt mer ström, nya telefoner med elektronisk ringenhet bör inte vara något problem.
 
B
Har några olika.
Bla en diavox 2 och en vanlig med ton.
Samanlagt 5 st
 
Det är nog bara att gilla läget eller byta telefoner till typer som är mer lättdrivna.
Förr talade man om REN-nummer (Ringer equivalence number) hur mycket en telefonapparat belastade telestationens ringgenerator. Detta spelar då in hur många apparater som kan drivas av växel eller annan utrustning.
 

Bästa svaret

Cisco SPA122 har inställningar för ringsignalen. Du kommer åt inställningarna via ett webbinterface. Där kan du se och ändra spänning, frekvens och vågform för signalen. Den borde väl vara rätt konfigurerad från början tycker jag, men det kanske kan vara värt att kolla så den är inställd på sinusformad 76 V i 25 Hz.

https://www.cisco.com/c/en/us/suppo...-web-configuration-utility-on-the-spa122.html

https://www.cisco.com/c/en/us/suppo...2-and-a-spa122-when-the-connected-phones.html
 
Vad är anledningen av så många telefoner och ip telefon? I ett vanligt hem räcker det med mobil.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
B
T TheGame skrev:
Vad är anledningen av så många telefoner och ip telefon? I ett vanligt hem räcker det med mobil.
Jo visst röcker det. Men jag är nostalgiker och älskar 70-80tals grejer.
Därför vill jag köra med mina diavox.


Röd Diavox-telefon från 70-80-talet med svart lur och knappsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd vintage Diavox-telefon från 70-80-talet på grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
T tomasfr skrev:
Cisco SPA122 har inställningar för ringsignalen. Du kommer åt inställningarna via ett webbinterface. Där kan du se och ändra spänning, frekvens och vågform för signalen. Den borde väl vara rätt konfigurerad från början tycker jag, men det kanske kan vara värt att kolla så den är inställd på sinusformad 76 V i 25 Hz.

[länk]

[länk]
Du har bra koll.
Ska testa detta
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Jo visst röcker det. Men jag är nostalgiker och älskar 70-80tals grejer.
Därför vill jag köra med mina diavox.


[bild] [bild]
Kul med nostalgi. Hade själv typ 2-3 telefoner per rum i lägenheten men kopplade då bort ringsignalen på alla utom 2 då jag inte ville försöka väcka de döda. Kanske ett alternativ?
Detta va på vanlig telefoni och mitt minne säger att Televerket/Telia då garanterade bara upp till 5 ringande apparater.
 
Nostalgi, min första knapptelefonen var Ericovox 200 och jag byggde den själv av lite överblivet material från tillverkningen -79. Minns jag rätt var det pulssignalering från knappsatsen. Behöver nog inte skriva var jag jobbade.;)
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.