Hej,
Jag har köpt en bättre begagnad terrassvärmare typ pyramid, en enorm pjäs på över 2m. Till denna kopplas sedvanligt gasolflaska och tryckregulator. När vi nu har premiärkört denna så infaller sig stor besvikelse. Värmaren placerades kanske runt 2m från personerna på uteplatsen (öppen, oskyddad), kvällen var inte kall, kanske runt 16 grader utetemp och inte speciellt blåsig. Det är dock nästan omöjligt att känna någon effekt av värmaren över huvud taget. Kan det verkligen vara normalfall, de ska ju mata ut en bra bit över 10kW i värmeeffekt och har genomgående väldigt bra omdömen?

Om inte, vad kan vara fel - för lite gasoltillförsel eller dålig brännare? Den förefaller vara i nästan nyskick och föregående ägare säger sig vara nöjd, så jag vet inte vad jag ska tro.

Överväger byte till infravärme om den inte ger mer än så här.
 
Fick först onte igång min som stått ptäckt under tak. Lossade slangar och blåstr rent. Spondlar kryper in pch det blir tätt islamg och munstycken. Nu funkar den perfekt. Skruva av hatten vid långtidsförvaring och trä en sopsäck över brännaren!
 
R
K kungfuu skrev:
Hej,
Jag har köpt en bättre begagnad terrassvärmare typ pyramid, en enorm pjäs på över 2m. Till denna kopplas sedvanligt gasolflaska och tryckregulator. När vi nu har premiärkört denna så infaller sig stor besvikelse. Värmaren placerades kanske runt 2m från personerna på uteplatsen (öppen, oskyddad), kvällen var inte kall, kanske runt 16 grader utetemp och inte speciellt blåsig. Det är dock nästan omöjligt att känna någon effekt av värmaren över huvud taget. Kan det verkligen vara normalfall, de ska ju mata ut en bra bit över 10kW i värmeeffekt och har genomgående väldigt bra omdömen?

Om inte, vad kan vara fel - för lite gasoltillförsel eller dålig brännare? Den förefaller vara i nästan nyskick och föregående ägare säger sig vara nöjd, så jag vet inte vad jag ska tro.

Överväger byte till infravärme om den inte ger mer än så här.
Är det en sådan med öppen låga i mitten? De är mer för syns skull och ger inte mycket värme. I alla fall inte där man vill ha den. Det mesta försvinner rakt upp. Även "svampmodellerna" ger rätt lite värme sett till dess specade uteffekt.

Jag visste som tur var om det och köpte istället en enders polo 2.0 (låg modell) för att den dels ger strålningsvärme (lågan värmer ett nät som blir rödglöddgat) och dels går att ställa om den så värmen riktas åt ett enda håll. Man sitter ju oftast inte runt en värmare hemma. Fungerar riktigt bra.

Så ge inte upp gasol, el kommer att ge ännu sämre resultat om du inte säkrar upp med rejäla säkringar och skaffar många värmare. Skaffa istället en bättre brännare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.