Hur vet jag om laddningsbara batterier av denna sort är av bra eller dålig kvalitet när jag köper dem. Går jag på affären och köper AA eller AAA så vet jag ju ungefär vad jag får men hur vet jag det när det gäller andra märken och andra typer av laddningsbara batterier. Dessa ska vara till pannlampor som jag har hemma och batterierna jag pratar om är 18650 Li-ion 3500 mah Laddningsbara eller ungefär. Dessa säljs av en butik på nätet som jag tror är rätt bra....

Detta kanske inte hör hit men jag tänkte att El-----Panlampa----lyse för att kunna se efter vissa grejer när det gäller huset :giggle:
Orange Fenix 18650 3500mAh 3.6V Li-ion uppladdningsbart batteri med skyddskrets
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laddningsbara batterier är en djungel. Jag tror man får försöka hoppas på ärliga omdömen på nätet. Sedan är det nog minst lika mycket en fråga om kvalitet på din batteriladdare. Exakt hur man skall ladda ett batteri är en lika djup djungel som själva batterierna.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
För att vara säker ska man hålla sig till märkesnamn på batterierna.
Jag köpte en del batterier på Ebay och det var i princip skräp man fick.

Är priset för bra, så är det ofta något lurt.
Kjell & Co tar 160 kr för ett 18650-batteri, då med 2600 mAh-kapacitet.
 
Priset brukar avgöra kvaliteteten på litiumceller. Är det mycket billigare än andra 3500mAh celler så betyder det antagligen att det lurendrejeri. Kineserna sportar med att lägga en liten cell i en stor förpackning och skriva en massa påhittad skit utanpå.

Men åtminstone verkar 3500mAh rimligt för storleken, det är ungefär vad 18650 cellerna rymmer, så det är ju positivt. Jag har sett liknande celler där man hävdat 20000mAh i en 18650 cylinder också.
18650 står annars endast för storleken på cellen, 18mm i diameter, 65mm lång, minns inte vad nollan står för.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag har sysslat en del med 18650 och har en enhet som kan mäta vad man har för faktisk kapacitet i dem. Det säljs mycket skit, men det går också att få tag på mycket bra saker till bra pris.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack för det där var ju riktigt bra information (y) Och precis som du skriver så tog jag ett "dyrt" inköpt batteri som jag köpt på en svensk sida och ett "kina"-batteri i andra handen. Det var en SJUK skillnad på vikten :surprised::rolleyes:


F Finndjävel skrev:
Priset brukar avgöra kvaliteteten på litiumceller. Är det mycket billigare än andra 3500mAh celler så betyder det antagligen att det lurendrejeri. Kineserna sportar med att lägga en liten cell i en stor förpackning och skriva en massa påhittad skit utanpå.

Men åtminstone verkar 3500mAh rimligt för storleken, det är ungefär vad 18650 cellerna rymmer, så det är ju positivt. Jag har sett liknande celler där man hävdat 20000mAh i en 18650 cylinder också.
18650 står annars endast för storleken på cellen, 18mm i diameter, 65mm lång, minns inte vad nollan står för.
 
Bra jobbat av Kineserna, inte bara att de är billiga, de lyckas få in mycket mer energi per gram också.......;)
 
  • Haha
EL Anders
  • Laddar…
Har du alltså en "enhet" som du kan mäta kapaciteten i dem :rolleyes: Hur kan det mäta effektförbrukningen i tid eller hur menar du att den mäter? Du får gärna länka och berätta vad en sådan enhet heter :thinking:

Bjurran Bjurran skrev:
Jag har sysslat en del med 18650 och har en enhet som kan mäta vad man har för faktisk kapacitet i dem. Det säljs mycket skit, men det går också att få tag på mycket bra saker till bra pris.
 
Du kan testa kapaciteten själv med en 100kronors multimeter. Här har du en typisk litiumcell av samma typ:
Graf över urladdningskaraktäristik för en litiumcell vid olika urladdningshastigheter (0,2C till 2C).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din cell ska innehålla 12,6Wh när den är fulladdad. När du har laddat det fullt behöver du en förbrukare som gärna passar in i någon av kurvorna. 1C betyder att man laddar ur batteriet 100% på en timme, 0,5C betyder att det tar två timmar, 2C en halvtimme o.s.v.

Ex, om du har nånting som drar så nära 12,6W (motsvarar den gröna 1C kurvan på bilden) som möjligt kan du köra det en halvtimme och borde då ha ungefär 50% av kapaciteten kvar. Då borde det gå att mäta upp ungefär 3,4volt enligt kurvan.

Du kan också köra batteriet tomt och se hur länge det fungerar. Med en 12,6W förbrukare borde det räcka en timme om det är rätt märkt, 25,2W en halvtimme, 6,3W två timmar etc. Litiumceller ska man aldrig ladda ur helt så räkna med att det är stor risk att cellen du testar med förstörs eller blir dålig om du gör så.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Bra info men hur ser jag hur mycket en pannlampa (kina) förbrukar då? Det står ju knappast på lampan?

F Finndjävel skrev:
Du kan testa kapaciteten själv med en 100kronors multimeter. Här har du en typisk litiumcell av samma typ:
[bild]
Din cell ska innehålla 12,6Wh när den är fulladdad. När du har laddat det fullt behöver du en förbrukare som gärna passar in i någon av kurvorna. 1C betyder att man laddar ur batteriet 100% på en timme, 0,5C betyder att det tar två timmar, 2C en halvtimme o.s.v.

Ex, om du har nånting som drar så nära 12,6W (motsvarar den gröna 1C kurvan på bilden) som möjligt kan du köra det en halvtimme och borde då ha ungefär 50% av kapaciteten kvar. Då borde det gå att mäta upp ungefär 3,4volt enligt kurvan.

Du kan också köra batteriet tomt och se hur länge det fungerar. Med en 12,6W förbrukare borde det räcka en timme om det är rätt märkt, 25,2W en halvtimme, 6,3W två timmar etc. Litiumceller ska man aldrig ladda ur helt så räkna med att det är stor risk att cellen du testar med förstörs eller blir dålig om du gör så.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Har du alltså en "enhet" som du kan mäta kapaciteten i dem :rolleyes: Hur kan det mäta effektförbrukningen i tid eller hur menar du att den mäter? Du får gärna länka och berätta vad en sådan enhet heter :thinking:
https://www.google.com/search?q=b6+v2+balance+charger
 
Sedan spelar det väl ingen roll att batterierna är utan "knapptopp" om man ska ha dom i ett vanligt batterifack till en pannlampa?
Batterifack för pannlampa utan batterier, utformad för att rymma vanliga storlekar, med plus- och minusmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lila batteri av typen 18650 utan knapptopp lämplig för pannlampor.
 
Spelar ingen roll så länge som dom får ordentlig kontakt.
Ska du veta hur mycket pannlampan dra måste du mäta volt och ampere med multimetern. Volt x Ampere = Watt. Det kan vara lite svårt att komma åt att mäta på en pannlampa bara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.