Hej alla kunniga!

Den senaste tiden har jag noterat att det blivit sämre och sämre avrinning i garagets golvbrunn och eftersom det är några år sedan jag gjorde rent denna, tänkte jag ge mig på det idag.

Brunnen är någon slags oljeavskiljningsmodell med ett antal gjutjärnsinsatser staplade på varandra. Det verkar funka ganska bra, för fär jag tog ut dessa trodde jag att jag hittat problemet med avrinningen (note to self: rengör brunnen lite oftare!). Mycket gegga var det!

Jag tog ut insatserna och spolade/skrapade rent så gott det gick. Sen tänkte jag att jag skulle göra rent även röret så jag spolade lite vatten i det. Då märkte jag att vattnet inte rann ut! Skit också, då är det stopp längre ut...men så dök något minne upp om att det var likadant förra gången jag gjorde rent; att insatserna måste vara på plats för att det ska fungera.

Är det någon som vet hur det funkar? Jag vill ogärna sätta tillbaka allt för att testa eftersom jag har problem att göra mig av med vattnet om brunnen måste tömmas ytterligare en gång. Vattnet blir så otroligt skitigt, och jag har använt upp alla mina tomdunkar redan. :oops:

Om det är stopp längre ut, är det någon som har något förslag på hur jag rensar det? Utloppet i botten är inte ett rakt rör, utan det är någon slags klaff i vägen.

Så här ser grejerna ut:

Nermonterade gjutjärnsinsatser från golvbrunn placerade på golvet bredvid öppen brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjorda gjutjärnsinsatser för oljeavskiljning från golvbrunn placeras på tidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig golvbrunn som visar insidan av ett avloppsrör täckt med avlagringar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas någon känner igen den här typen av golvbrunn och kan ge mig lite vägledning! :)

Mvh
Fred
 
Nu är jag långt ifrån någon expert från det här.
Men min teori är att det förmodligen är en hel del slam i vägen som behöver tas bort.
En oljeavskiljare bygger på principen att oljan ska flyta upp på vattnet. Det hål du ser i botten är inte ett rör rakt ut utan bygger på principen att det släpper ut vatten i takt med att det fylls på. Du har därmed en viss nivå med vätska på bägge sidor innan det släpper ut vatten på andra sidan som du inte ser.
Insatserna kan behövas vara i för att det skall rinna ut vatten. Mitt tips är att göra rent i det hål i botten so förmodligen går i en vinkel upp. En armerad trädsgårdsslang borde gå att kontrollera med hur fritt hålet löper.
 
Tack för svaret Silver78,

Jo, min tanke är att försöka pilla igenom en slang i utloppet om det visar sig att det är stopp i röret. Men som sagt, jag skulle gärna vilja förstå hur det fungerar först så jag inte fyller upp brunnen med vatten igen som jag inte kan ta hand om.
 
I den här tråden hittade jag en bild på vad jag tror är en likadan brunn som jag har. Dessvärre har inläggsskribenten inte skrivit något mer på forumet och har heller inte varit inloggad sen 2013, så det är nog inte så stor chans att han finns kvar på BH.

Dock var bilden mycket informativ, och förklarar varför vattnet inte rann ut när jag gjorde rent brunnen...det krävs helt enkelt ganska mycket vatten för att det ska skvala över svanhalsen på utsidan av själva brunnsröret. Precis som du misstänkte Silver78! Jag känner mig därför relativt trygg med att testa att fylla upp brunnen igen, även utan gjutjärnsprylarna i.

Det skulle vara trevligt att få upp det där renslocket...men där är jag rätt tveksam. Risken är att den sitter hårdare än Excalibur och får jag väl bort den är risken stor att något går sönder så att det inte går att få tillbaka den...vad tycker ni, ska jag chansa? :p
 
Idag testade jag att fylla brunnen med vatten. Det gick toppen! :D

Vattennivån ligger högt upp, så jag skulle gissa att det krävs åtminstone 10 liter vatten innan nivån tagit sig över svanhalsen på utsidan av brunnen.

Så här ser det ut med de båda "hinkarna" och "kragen" på plats:

Översiktsbild av en brunnsöppning fylld med vatten, där vattennivån ligger nära kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ju helt logiskt när man tänker på det. Det smutsiga och oljiga vattnet hamnar i den övre hinken, och eftersom vatten är tyngre än olja så stannar den sistnämnda överst och vattnet tar sig ned längre ned i brunnen. För att så mycket som möjligt ska avskiljas innan det leds ut i avloppssystemet så krävs en lång väg, så det måste vara en ganska hög vattenpelare där vätskan rör sig långsamt över/genom de två fällorna.

Jag gav mig på att kika lite på renspluggen också. Det visade sig att den är i mässing. Fyrkanthålet verkar vara lite trapezoid, alltså att sidorna i botten är mindre än sidorna i öppningen. Öppningen är 18x18 mm. Här krävs något specialverktyg. Jag försökte känna lite på det med det jag hade tillgängligt, men...Excalibur...:confused: Jag sprayade på rejält med WD40 och lät det ligga över natten, knackade med en hammare...men icke. Jag värmde lite längs pluggens ytterkant, men jag vill inte blåsa på för mycket då mässing blir rätt mjukt av att bli uppvärmt, och jag vill inte tappa "härdningen" i fyrkanthålet.

Oljig och smutsig avloppsbrunn med synlig rensplugg i mässing och vattenfylld hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bilar inte att inte kunna rensa avlopp ordentligt, men jag gillar ännu mindre att ha sönder gamla grejer som det inte finns nya delar att få tag på längre. Om ingen kan tipsa om ett verktyg som verkligen fungerar för att få loss såna här gamla renspluggar så kanske jag får låta saken bero, och hoppas på att det inte blir stopp i svanhalsen eller vidare ut i röret. :thinking:
 
Redigerat:
Fulkemisten
P Paxman skrev:
Idag testade jag att fylla brunnen med vatten. Det gick toppen! :D

Vattennivån ligger högt upp, så jag skulle gissa att det krävs åtminstone 10 liter vatten innan nivån tagit sig över svanhalsen på utsidan av brunnen.

Så här ser det ut med de båda "hinkarna" och "kragen" på plats:

[bild]

Detta är ju helt logiskt när man tänker på det. Det smutsiga och oljiga vattnet hamnar i den övre hinken, och eftersom vatten är tyngre än olja så stannar den sistnämnda överst och vattnet tar sig ned längre ned i brunnen. För att så mycket som möjligt ska avskiljas innan det leds ut i avloppssystemet så krävs en lång väg, så det måste vara en ganska hög vattenpelare där vätskan rör sig långsamt över/genom de två fällorna.

Jag gav mig på att kika lite på renspluggen också. Det visade sig att den är i mässing. Fyrkanthålet verkar vara lite trapezoid, alltså att sidorna i botten är mindre än sidorna i öppningen. Öppningen är 18x18 mm. Här krävs något specialverktyg. Jag försökte känna lite på det med det jag hade tillgängligt, men...Excalibur...:confused: Jag sprayade på rejält med WD40 och lät det ligga över natten, knackade med en hammare...men icke. Jag värmde lite längs pluggens ytterkant, men jag vill inte blåsa på för mycket då mässing blir rätt mjukt av att bli uppvärmt, och jag vill inte tappa "härdningen" i fyrkanthålet.

[bild]

Jag bilar inte att inte kunna rensa avlopp ordentligt, men jag gillar ännu mindre att ha sönder gamla grejer som det inte finns nya delar att få tag på längre. Om ingen kan tipsa om ett verktyg som verkligen fungerar för att få loss såna här gamla renspluggar så kanske jag får låta saken bero, och hoppas på att det inte blir stopp i svanhalsen eller vidare ut i röret. :thinking:
Kan du inte bara tillverka en nyckel av en bit metall med hjälp av en vinkelslip?

Sen är väl rostlösare att föredra framför multisprayer som WD40 och 5.56. Om det är mässing mot gjutjärn kan det ju vara ordentligt korroderat.
 
Redigerat:
Jo, det lutar åt att tillverka en egen nyckel...jag har bara inte hittat någon tillräckligt stor metallbit att utgå ifrån. Funderar på att köpa en billig hammare på typ Jula och slipa till...:thinking:

Har du något förslag på rostlösare? Jag har bara WD40 och 5-56 hemma just nu.
 
Hornbach har fyrkant stav i olika varianter, tror jag.
 
A
Kanske kan passa med en oljepluggsnyckel.
Svart oljepluggsnyckel med två fyrkantiga gripändar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
P Paxman skrev:
Har du något förslag på rostlösare? Jag har bara WD40 och 5-56 hemma just nu.
De två är samma sak och utmärkta rengöringsmedel. Rekommenderar inget, det spelar nog ingen roll men kör själv på Biltemas rostlösare.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hornbach har fyrkant stav i olika varianter, tror jag.
Såg det...men jag har så jädra långt till Hornbach, vilket grämer mig ofta. Kanske borde flytta...:p

Handyman 1 skrev:
Kanske kan passa med en oljepluggsnyckel.
Kikade på den, men den verkar inte ha tillräckligt stora fyrkanter.
 
Hus tomte
Testa om 3/8 eller 1/2 spärrskaft funkar
Finns även större oxå
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Testa om 3/8 eller 1/2 spärrskaft funkar
Finns även större oxå
3/8" motsvarar 9,5 mm och 1/2" 12,7 mm, så de kommer greppa rätt dåligt i mitt 18 mm hål...;)
 
A
Oljepluggsnyckeln(biltema)har ju 5/8 (16mm) ett par plåtbitar emellan så kanske det passar hyfsat,biltema brukar kanske inte ha nån vidare härdning på grejorna iof:thinking:
 
Hus tomte
P Paxman skrev:
3/8" motsvarar 9,5 mm och 1/2" 12,7 mm, så de kommer greppa rätt dåligt i mitt 18 mm hål...;)
3/4 spärr kanske kan funka då
Finns övergångar från ”vanlig”

förstoringstapp biltema art. 10-1989 1/2-3/4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.