Ska ta bort ett element och ersätta det med golvvärme. Och tänkte gömma shunten i ett av köks skåpen. Men retur röret till elementet är inte så högt så skarven kommer att hamna under skåpet. Är de ok att ha dåld skarv?

Mvh anders
 
Följer dom tänkta svaren med spänning...

Min röris sa att dolda skarvar var OK så länge systemet var slutet (som ett värmesystem är). Sen skarvade han hej-vilt i trossbotten :)

Annars gällde det att skarvarna var inspektionsbara. Inte nödvändigtvis helt synliga men man skulle kunna se dom på ett eller annat sätt (genom att t.ex. plocka bort sparkskydd på skåpet eller liknande)

Allt enligt min röris som nu får bekänna färg, hehe
 
Ja det ska vara til låtet att skarva värmesystem med dold skarv.
ett värmesystem har lågt tryck & begränsad mängd vatten som desutom oftast har en mätare som visar om trycket sjunker.

Driksvatten har högt tryck & obegränsad mängd vatten, i ingen mätare som kan visa att det läcker. (här är det alltså inte tillåtet att skarva dolt)
 
Tackar så mycket för svaren. De svaret ville jag ha. Då kan jag skarva själv utan rör gubbe... Tänkte annars ringa en rör firma o få dom att svetsa ihop skarven. Tror man måste de om man skarvar vatten ledning dålt.....rätta mig om jag är fel ute.

Mvh anders
 
Om vi pratar vatten ledningar (dricksvatten) då får ma inte skarva, oavsett vilken metod du andvänder !!!

men i gammla hus tror jag man ändå andvänder sunt förnuft. man byter inte hela husets vatte system, bara för att man gör ett lite ningepp nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.