Jag fick min Altherma installerad i oktober och den tuffar och går. För någon månad sedan fick svärföräldrarna sin installerad och när vi pratade lite om det nyligen så konstaterade vi en skillnad i installationen.

I deras installation har de gjort en liten "rulle" av köldmedieslangen, alltså några öglor av den del slang som inte behövdes. Installatörerna menade att utedelen är trycksatt från fabrik för att ha den slanglängd den levereras med. Således ska man inte kapa slangen.

I min installation så har slangen kapats så att den är precis så lång som den måste vara för att nå hydroboxen. Jag vet inte säkert om installatören fyllde på/tappade ur någopt men jag tror inte det. Jag såg i alla fall inte några flaskor när han installerade. I mitt fall är det kanske 50 cm horisontellt och nån dryg meter vertikalt hela vägen från utedel till hydrobox.

Någon som vet vem som gjort rätt, eller det kanske inte spelar nån roll?

EDIT:
Har fått en del svar på ett välkänt forum inom värmepumpsområdet, så svar här är inte nödvändiga. Postade denna tråd innan jag kom på att jag borde stöllt frågan där, kanske...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.