Ska byta ut vår befintliga elpanna mot en luftvattenpump och funderar på en Daikin, men de kör på 1-fas på utedelen.
Vi har en huvudsäkring på 25A, men har även en laddare till elbil, visserligen med lastbalanserare om det har någon betydelse.
Är ju lite orolig att det inte ska räcka till om pumpen behöver köras på max.
Problemet är väl att budgeten är begränsad och 3-fas modellerna är bra mycket dyrare.
 
Handlar det om en ganska liten luftvattenvärmepump blir inte snedbelastningen av 1-fas utedel så stor men är det en kraftig utedel är det inte alls bra. Genom ombalanseringen av lasterna i el-centralen kan man i viss mån motverka problemet.
 
25A behöver du nog inte ha längre.
Med värmepump där kompressorn bara belastar 1 fas var jag oxå orolig för. Men efter att ha haft luftvärmepump i 6år tänkte jag att det kanske går bra ändå.
Nu efter ett år med bergvärme vet jag att det går hur bra som helst. Nu har den inte behövt gå på max men den ska ge närmare 8kW och elförbrukningen då borde vara runt 2kW. 2kW är knappt 10A.
Värmepumpen har även effektvakt.
 
H
1 fas är inte bra om du ska ha elbil i framtiden eller vill hålla nere max effektuttag när det blir effekttariff i framtiden. En riktig luft vatten värmepump har 3 fas kompressor.
 
H H-Thomasson skrev:
1 fas är inte bra om du ska ha elbil i framtiden eller vill hålla nere max effektuttag när det blir effekttariff i framtiden. En riktig luft vatten värmepump har 3 fas kompressor.
Elbil ja men effekttarifferna spelar ingen roll då det blir samma totaleffekt.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Dom där effekttarifferna som finns verkar även ha olika förutsättningar beroende på nätägare.
Vet inte om det verkligen stämmer men stog på något forum att dom fick betala tariff som var ordentlig då elbil laddades på 1-fas och även en annan förbrukare på samma fas som dom då tog betalt för.
Kommer väl aven krav på fasbalansering om några år om nu det stämmer som jag även bara det läst mig till.

Kan man välja 3-fas så skulle åtmindstånde jag välja det även om den är några kronor dyrare
 
Tariffen räknas mig veterligen på total effekt och inte per fas.

Jag har en enfas bergvärmepump från Daikin och elbilsladdare med effektvakt. Allt på 25A-säkringar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hos oss med Telge nät är det
13th Marine 13th Marine skrev:
Tariffen räknas mig veterligen på total effekt och inte per fas.

Jag har en enfas bergvärmepump från Daikin och elbilsladdare med effektvakt. Allt på 25A-säkringar.
Hos oss med Telge nät så är det också total effekt, om det stämmer som stog med mätning per fas hos någon annan nätleverantör vet jag inte med säkerhet.
Kör 3-fas bergvärme , elbilsladdaren är dessvärre 2-fas vilket jag tycker är synd.
Fasbalansering via Ferroamp och hub med solpaneler
Klarar mig på 20A men ökade till 25A för att panelerna lämnar ”för mycket”
Ska upp till 32A för att det blir mer stödtjänster via batterimodulerna och motiverar extra kostnad från 20A till 32A
 
Vi har inte fått tariff än, men det är ett lokalt elnätsbolag med, vilket jag är glad över då alternativet är Eon, som är dubbelt så dyra.

Får se hur jag löser det när tariff blir aktuellt.
 
Knepigt för dom med "riktig" elbil och högt värmebehov vintertid att undvika den dyra tariffen ihop med matlagning och tvätt/tork/disk.
Försöker själv att batterierna ska kapa topparna men gick sisådär förra perioden och nu har vi ny mätare som mäter var 15 minut så vet inte om det blir värre eller bättre.
 
Det finns ju olika varianter på det, vissa elnätsbolag har bara tariff på "dagtid", så då kan det löna sig att köra på natten och liknande.

Men det blir en klurigare ekvation, helt klart.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns ju olika varianter på det, vissa elnätsbolag har bara tariff på "dagtid", så då kan det löna sig att köra på natten och liknande.

Men det blir en klurigare ekvation, helt klart.
Telge har bara mellan 06.00 och tror det var 20.00 med hög tariff.
Men ladda, värma, laga mat, tvätta mm på dom billigare timmarna kräver sin planering för den som orkar
 
Gissar att de flesta pluginhybrider och rena elbilar så kan man sätta tiden när laddningen skall starta.

Själv med plugin så sätter jag lägsta strömmen (6 ampere) och startar detta typ vid kl 22.00 och har då hela natten på sig att ladda utan att värma säkringarna för mycket eller att det smäller för mycket på effektavgiften om man skulle slå på detta dagtid.

Har man ren elbil och betydligt flera KWh som skall laddas över natten per dygn så blir det att planera noggrannare och att det inte går i konflikt med XXVP och eventuell spetsinsats med el/VV-beredare på värmning när det är -18 grader C utomhus....

Med plugin behöver man inte ladda alls de dagar då strömmen behövs till annat medans med ren elbil kan det behöva högre effekt under laddning vid stark kyla för att ladda alls, för att hålla batterierna varma, om den inte står i varmgarage.
 
Jo det kan bli ett litet pussel när allt måste gå samma natt.
Såg när brorsan laddade sin Tesla här hos oss att den slevade i sig 16A på varje fas under fyra timmar. Min laddhybrid tar ca 6h 1-fas att ladda. Laddboxen väljer den fas som är hyfsat ledig så det är lugnt. BVP går på L3.
Små värmepumpar går oftast på 1-fas precis som luftvärmepumpar.
Lite att tänka på men ser det inte som ett stort problem. Vi människor anpassar oss.
 
Tyvär är det inte bara värme och elbilsladdning som drar en del !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.