Hej

Jag håller som bäst på med "grundläggningen" för vår nya källartrappa.
Trappan ska byggas med Bender MegaStep trapp block.
Det visade sig när jag grävde ut för bärlager att dagvattenröret går precis där jag vill ha bärlagret.
Röret kommer att hamna ca 15 cm ner i bärlagret och det är 30 cm från ytterväggen.
Röret är 2 år gammalt och i plast.Vågar jag gräva runt röret och sen fylla med kross?
Hur går det när jag sedan ska vibra ?Finns det risk för att röret går sönder ?
Är det bättre att bara göra bärlagret 15 cm,Skippa paddningen och vattna istället och hoppas på att trappan inte sätter sig.Jag gissar att det inte bli tjäle 30cm från en källarvägg.Men jag vet inte.
Marken består i övrigt av 100% sandlådesand då vi bor mitt på en rullstensås.
Fredrik
 
Vad kör du med för bärlager? 0-30?
Hur tjockt lager mer bärlager kommer du köra på?
Pvc ÄR hållbara så länge det inte kommer någon stor sten som packas mot röret. Men så länge det är krossat material bör du inte vara orolig. Sen bör du inte padda med den största paddan du hittar. Kör hellre över det i två omgångar med tex en 120 kg padda.

Får tillägga att om inte röret varit där hade jag packat med en stor padda (450) eller liknande.
Gå efter principen 120 kg, 12 cm. 450 kg, 45 cm osv. Det är ett bra riktmärke.
 
Redigerat:
Hej
Det är 0-32 som är tänkt som bärlager.
Jag har även en hög 0-16 liggandes på tomten.Det kanske är bättre att köra med 0-16 precis runt röret.
Trädgårdsgångarna är paddade med en liten padda.Jag tänkte låna hem samma padda igen.
Tror den vägen 40-50 kilo.Planen var att göra på med 30 cm bärlager.
Någon som har koll på om det behöver vara så tjockt.Det kanske räcker med 15 cm bärlager för isåfall behöver jag inte oroa mig för röret.
En personlig egenskap i sånna här sammanhang är att jag brukar ta i lite väl mycket..... :surprised:
Better safe then sorry principen...
 
Har du redan grävt ut de 30 cm du ska ha? Annars är ju orörd mark det hårdaste och bästa så 15 cm räcker säkert gott och väl. Men padda 0-30 med en 50 kg padda, är inte det lite klent tycker du? Minst 120 skulle jag säga.
 
Dagvattenrören ligger väl som det skall i en rörgrav med grus rör inte den lägg på så som du tänkt, hur många steg och hur bred skall trappan bli varje sten väger endast 50 kg så det behövs inte någon överdriven körning med padda. Padda endast där du gör en ny botten för första stenen sedan fyller du med kross för nästa steg utan padda osv. så vattna om du vill få det ok och stöt med en plan grov stock istället för varje steg.
 
Precis det som cecar33 beskriver har jag tänkt att göra.
Trappan blir 105 cm bred och sju steg hög så det är ingen jätte trappa vi pratar om.
Varje steg består av 3 block á 42kg styck
Ingen rörgrav med grus runt röret.Det ligger bara rätt upp och ner i backen.
Observera att det inte är ett dräneringsrör utan det är ett dagvattenrör som kommer från stuprören.
Jag har bara grävt tills jag sprang på röret.Det är 2,5 år sedan det grävdes där sist.
Borde det inte gå att köra i flera omgångar med 50 kilospaddan.Anledningen till tjatet om 50 kilospaddan är att jag har lite transportproblem med att få hem en större.Det bli också problem att "komma åt" med en större.Det är där man ser resterna av den gamla trappan som den nya ska byggas.
Fredrik
 
  • kortsida2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.