Hej

Grävde lite gropar idag för plintar som ska användas till vårens altanbygge. Stötte, som alltid när man inleder nån form av husprojekt, på problem...

Problem 1: Ena hålet lyckades jag gräva lite drygt 20cm innan jag stötte på en rejäl stenbumling, kanske berg. Vad gör man lämpligast här? Gjuta en plint ovanpå bumlingen?

Problem 2: I ett annat hål stötte jag på en dagvattenledning från ett stuprör. Jag hade i princip grävt klart hålet, så jag kan fylla igen typ 10 cm jord igen och ändå ha ett tillräckligt djupt hål, men är det lämpligt att ställa en plint ovanpå ett rör, även om det är jord emellan? Finns det risk att det mosas?

Jag antar att det bästa vore att sätta plintarna nån annanstans, men det går inte i detta fallet.
 
hahalj
Problem 1: Jag hade gjutit på stenen/berget. Jag har gjort så med en trappa i en slänt, blev hur stabilt som helst. Men det beror ju på hur stor stenen är, gräv tills du ser omfånget av den, är den alltför stor för att ens överväga att flytta med spett och muskelkraft då ligger den säkert still med altanen ovanpå. Eventuellt borra några hål och limma fast armeringsjärn i stenen där du sen gjuter plinten, då sitter det säkert.

Problem 2: Går det inte skarva och dra en ny bit dagvattenledning runt den tänkta plintens plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.