Hej.
bygger en liten friggebod med takyta på strax under 10kvm. För min del hade ingen avvattning behövts, men jag har lovat grannen att installera takavvattning med tillhörande dagvattenkassett. Så ska det bli.

Nu till frågan; går det att installera en dagvattenkasset utan att installera en dagvattenbrunn med sandfiltrering, eller är det rakt av dumt? Det skulle annars spara en hel del tid då jag behöver gräva för hand, men samtidigt vill jag så klart att jobbet ska vara bra gjort.
 
Claes Sörmland
Ja det går men det förkortar livslängden på stenkistan. Sand från t ex vittrande betongpannor, löv, björkfrön och annat bös sätter igen ledningar och stenkistan. Särskilt där vid ledningens röröppning in i stenkistan.

Hur mycket och hur illa är det? Beror helt på belastningen av sånt skit som kommer in i stenkistan. Går inte att förutsäga.

Ligger din tomt torrt grusig/sandig mark med lågt grundvatten gissar jag att sandfiltret inte spelar så stor roll. Det organiska bryts ned snabbt i stenkistan. Är det lera och svårt för vattnet att rinna undan kan det nog vara viktigare.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.