Hej,

Vi fick endast ett interimistisk slutbesked vid slutsamråd med kommunen i vintras på grund av att vår stenkista var full med vatten, vi måste installera en pump enligt kommunen. Men var vi ska pumpa vattnen fick vi inget förslag på. Vi ligger utanför kommunens dagvattenledningar och har inga diken eller liknande i närheten.

Jag har själv köpt en liten pump och ”pumpar” stenkistan ett par gånger i veckan men den fyller upp brunnen där dräneringen och stenkistan går samman snabbt igen.
Just nu pumpar jag till vänster om huset men det är ingen permanent lösning.

Har haft olika etreprenörer och förslag på fler stenkistor men vet inte om det löser problemet.

Höjderna stämmer inte helt på nybyggnadskartan nu eftersom vi har terrasserat tomten.

Eftersom vi gjort en del höjdjusteringar så samlas en del vatten som inte rinner undan på tomten.

Mina frågor är nu…
Har någon varit med om liknande och löst det på något bra sätt?
Kan man pressa kommunen till att fixa dagvatten?
Vad kan jag kräva av entreprenör som gjorde stenkistan? Kan jag få rätt till att dom får komma och gräva om stenkistan? Bättre placering på husets västra sida?..

Lång text och många frågor, sorry

/Måns
 
  • Teknisk ritning, planvy, måttsatt, konstruktionselement, skraffering, markeringar, byggbranschen, arkitektur, ingenjörsvetenskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå himmel, blött gräs, vattenpölar, häck i bakgrunden, lyktstolpe, lerig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Mansalm Mansalm skrev:
Har någon varit med om liknande och löst det på något bra sätt?
Jag har haft vatten på min tomt och det har lösts genom diken på grannens fastighet. Det gäller då att komma överens med grannen om detta.

Mansalm Mansalm skrev:
Kan man pressa kommunen till att fixa dagvatten?
Nej. Kommunen har inget ansvar för dagvattenhanteringen i området om det inte ingår i ett s. k. verksamhetsområde för dagvattenavlopp. Kommunen kan inrätta ett sådant område med ett beslut enligt lagen om allmänna vattentjänster och då får kommunen en skyldighet att upprätta en anslutningspunkt för ditt dagvatten. Men du har inga rättigheter förrän kommunen beslutar om ett sådant område.

Istället ligger dagvattenhanteringen juridiskt på dig som fastighetsägare. Du förväntas antingen lösa det inom din fastighets gränser eller samarbeta med grannfastigheterna om dagvattenhanteringen. Detta kan göras genom privata överenskommelser er fastighetsägare emellan, med avtalsservitut eller genom att ansöka om att bygga en anläggning för minst tre fastigheters bruk i form av en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Lantmäteriet beslutar då om detta på en förrättning.

Mansalm Mansalm skrev:
Vad kan jag kräva av entreprenör som gjorde stenkistan? Kan jag få rätt till att dom får komma och gräva om stenkistan? Bättre placering på husets västra sida?..
Du har det grundläggande skyddet i konsumenttjänstlagen att avvattningsanläggningen ska vara fackmässigt utförd. Om den fyller upp under vintern så att dräneringen inte fungerar så låter det som att den inte är fackmässigt utförd. I så fall kan du reklamera det till entreprenören. Eftersom detta är arbete i mark så gäller tio års reklamationsrätt.

Har du försett entreprenören med en dagvattenutredning som innehåller en viss dimensionering så blir ansvarsfrågan betydligt knepigare. Då kanske det är företaget som har gjort dagvattenutredningen som är den som är ansvarig istället.
 
Claes Sörmland
Vad omfattar GA:12 och GA:13?

Hur ser närområdet ut terrängmässigt? Är det en småhusområde? Finns detaljplan?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad omfattar GA:12 och GA:13?

Hur ser närområdet ut terrängmässigt? Är det en småhusområde? Finns detaljplan?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad omfattar GA:12 och GA:13?

Hur ser närområdet ut terrängmässigt? Är det en småhusområde? Finns detaljplan?
hej Claes,

tack så mycket för alla svar!!
Det finns en detaljplan, tyvärr har den några år på nacken och togs fram när kommunen skulle sälja tomterna men så blev det inte. Utan tomterna köptes loss och säljs/såldes nu privat.
Som du ser finns en dagvattendam inritad, vi har ställt frågan till tomtsäljaren ang. den och dom hävdar att det blev alldeles för dyrt att anlägga.
 
  • Illustrationskarta med byggnader, ekonomibyggnad, dagvattendamm och skogsdunge. Skala 1:2000. Grönområden och vägar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Mansalm Mansalm skrev:
hej Claes,

tack så mycket för alla svar!!
Det finns en detaljplan, tyvärr har den några år på nacken och togs fram när kommunen skulle sälja tomterna men så blev det inte. Utan tomterna köptes loss och säljs/såldes nu privat.
Som du ser finns en dagvattendam inritad, vi har ställt frågan till tomtsäljaren ang. den och dom hävdar att det blev alldeles för dyrt att anlägga.
Nu har jag tittat på detaljplanen och läst genomförandebeskrivningen. Planen anger att ni fastighetsägare ska infiltrera så mycket vatten som möjligt på tomterna samt om ni behöver det inrätta en gemensamhetsanläggning för dagvattenhantering. För detta ändamål så har rejält med mark detaljplanerats för dagvattendamm eller annan lösning för dagvattenanläggning i form av en gemensamhetsanläggning ("dagvatten" samt "g"):


Teknisk ritning eller karta, möjligen detaljplan, med markanvändningsområden, symboler och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett förslag är således att du ansöker hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning med ändamålet att leda dagvatten från tomterna till en uppsamlingsdamm på området med regleringen "dagvatten" och "g" ovan. Då inrättar Lantmäteriet en sådan anläggning för tomterna och ni får rätt att gräva ned ledningar och gräva t ex en damm.

Tyvärr är det ju inte gratis men det löser problemet för hela området. Delägarfastigheterna får dela på kostnaden för att bygga och driva dagvattenanläggningen. Det verkar ju vara kring 15 tomter avstyckade så det blir inte så illa per tomtägare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har jag tittat på detaljplanen och läst genomförandebeskrivningen. Planen anger att ni fastighetsägare ska infiltrera så mycket vatten som möjligt på tomterna samt om ni behöver det inrätta en gemensamhetsanläggning för dagvattenhantering. För detta ändamål så har rejält med mark detaljplanerats för dagvattendamm eller annan lösning för dagvattenanläggning i form av en gemensamhetsanläggning ("dagvatten" samt "g"):


[bild]


Ett förslag är således att du ansöker hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning med ändamålet att leda dagvatten från tomterna till en uppsamlingsdamm på området med regleringen "dagvatten" och "g" ovan. Då inrättar Lantmäteriet en sådan anläggning för tomterna och ni får rätt att gräva ned ledningar och gräva t ex en damm.

Tyvärr är det ju inte gratis men det löser problemet för hela området. Delägarfastigheterna får dela på kostnaden för att bygga och driva dagvattenanläggningen. Det verkar ju vara kring 15 tomter avstyckade så det blir inte så illa per tomtägare.
Helt rätt! Tyvärr är vi endast 2 hus med problem än så länge )jag har markerat oss med gult..) De röda tomterna är obebyggnad och är inte heller till salu i nuläget.. Kommer aldrig få dom andra fastigheterna att hoppa på den idéen trots det hade varit den bästa!
 
  • Illustrationskarta, områdesplanering, byggnader, vägar, dagvattendamm, grönområden, skala 1:2000, planerad bebyggelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Mansalm Mansalm skrev:
Helt rätt! Tyvärr är vi endast 2 hus med problem än så länge )jag har markerat oss med gult..) De röda tomterna är obebyggnad och är inte heller till salu i nuläget.. Kommer aldrig få dom andra fastigheterna att hoppa på den idéen trots det hade varit den bästa!
Det är inte så mycket om de andra tomtägarna vill så mycket som att det finns ett långsiktigt (teoretiskt) behov. Även de rödmarkerade tomterna är ju avstyckade och dessa fastigheter har ett behov av dagvattenhantering framöver. D v s ansöker någon, t ex du om en förrättning så lär Lantmäteriet följa detaljplanen och inrätta en gemensamhetsanläggning för dagvatten vare sig grannskapet vill det eller inte. Bara det finns objektivt behov av det.

Men jag har naturligtvis full förståelse för att det känns tungt att vara den som väcker denna fråga i grannskapet om många inte vill ha en sådan GA. Och träder ingen fram och driver ärendet så blir det en väldigt dyr förrättning, någon måste ju mata Lantmäteriet med de tekniska underlag för var rör ska ligga och dammens läge. Har kommunen gjort en dagvattenutredning som det står i detljplanebeskrivningen att de skulle göra? Den är i så fall offentlig handling som du kan läsa. Troligen står det exakt vad som bör anläggas där.

Vill du inte följa den plan som kommunen har tagit fram för ändamålet så får du lösa det på din tomt. Typ gräva en enormt damm som kan ta allt vatten. Kanske inte så kul sätt att använda sin lilla tomt?
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så mycket om de andra tomtägarna vill så mycket som att det finns ett långsiktigt (teoretiskt) behov. Även de rödmarkerade tomterna är ju avstyckade och dessa fastigheter har ett behov av dagvattenhantering framöver. D v s ansöker någon, t ex du om en förrättning så lär Lantmäteriet följa detaljplanen och inrätta en gemensamhetsanläggning för dagvatten vare sig grannskapet vill det eller inte. Bara det finns objektivt behov av det.

Men jag har naturligtvis full förståelse för att det känns tungt att vara den som väcker denna fråga i grannskapet om många inte vill ha en sådan GA. Och träder ingen fram och driver ärendet så blir det en väldigt dyr förrättning, någon måste ju mata Lantmäteriet med de tekniska underlag för var rör ska ligga och dammens läge. Har kommunen gjort en dagvattenutredning som det står i detljplanebeskrivningen att de skulle göra? Den är i så fall offentlig handling som du kan läsa. Troligen står det exakt vad som bör anläggas där.

Vill du inte följa den plan som kommunen har tagit fram för ändamålet så får du lösa det på din tomt. Typ gräva en enormt damm som kan ta allt vatten. Kanske inte så kul sätt att använda sin lilla tomt?
hej,

nej inte alls intressant om alla i föreningen ska bekosta den här dagvattendammen samt underhålla den. Tror inte att man blir så omtyckt i området.
Se bifogad bild.
 
  • Kartliknande ritning med markerade tomter, grönt område, nummer, måttangivelser, och texten "FLENINGE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Mansalm Mansalm skrev:
hej,

nej inte alls intressant om alla i föreningen ska bekosta den här dagvattendammen samt underhålla den. Tror inte att man blir så omtyckt i området.
Se bifogad bild.
Var är bilden ifrån? Vad är ga:17? Har ni redan gemensamhetsanläggningen ga:17 för dagvattenledningar och damm inrättad på en förrättning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.