Förre ägaren ansåg att det var en bra idé att anlägga en rabatt över dagvattenbrunnen. Jag är måttligt imponerad. Men jag har iallafall lite funderingar på denna dagvattenbrunn.

När jag tittar ner så ser jag en vattenspegel långt nere, men inget utloppsrör. Om fallet vore helt korrekt så borde väl vattenspegeln ligga i linje med utloppets lägre rör? Det här kan givetvis bero på hur utloppsrören ligger i kommunens nät.

De tre anslutningar som finns är ett dräneringsrör och två betongavloppsrör från stuprör. Jag ska byta det ena avloppsröret eftersom det bara är en meter långt och har gått sönder. Jag ska också ansluta dränering för en tillbyggnad på huset. Hur gör man det här by the book? Finns det något snyggare sätt än att borra upp en ring av småhål och sedan bila ur ett hål med 11 cm diameter? Ska man täta mellan plaströr och betongbrunnen på något sätt?

Idag ligger brunnslocket ca 20-30 cm under marknivå. Järnringen är ca 30-31 cm i diameter. Hur fixar jag till det här snyggast? Bör jag ha ett lock på, eller ett dagvattengaller så att ytvatten kan rinna ned? Eller blir det för mycket sand och jord som åker ned? Tanken är att rabatten ska ersättas av en stensättning.

20140615_195350124_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140615_195632873_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har du en källare på huset? Det ser ut som dräneringen ligger rätt högt upp nämligen.
Troligen så är det en sänkbrunn bara, ev stenkista i botten. Den flyttar bara ev vatten längre ned i marken, du har kanske ett sandlager därnere.

Du kan ju prova att peta med en pinne, räfsa eller likande och känna dig fram. Alt pumpa rent med en länspump.
Om det är en sänkbrunn är det troligen tid för en rensning, gräva undan löv och annat bös som kan ha följt med takavvattningen ned. Det kanske underlättar avrinningen.

Anslutningen gör du genom att borra upp ett hål som föreslår, och sen gjuta fast röret med lite cement. På dessa brunnarna behövs inget mer komplicerat än så.

Du bör inte ha ett gallerlock, utan endast ett vanligt lock. Du kan välja att antingen höja brunnen med cementrör, eller byta till plaströr och ett nytt täcklock ovanpå.
 
Ingen källare tyvärr, så dräneringsdjupet är rimligt.

Med tanke på att brunnen knappast har rensats det senaste decenniet så är det nog dags för en rensning.

Anslutning till kommunens dagvatten ska finnas om jag läst ritningen rätt.

Finns det något smart/smidigt sätt att rensa sandfånget?
 
Jag skruvade fast en gammal 3l gryta på ett kvastskaft...
Samt en sån 3piggad ogräsräffsa.
 
Misstänkte det! Men 1300:- hem med frakt kändes lite mastigt. Jag ska kolla med lokala vattenimperiet om man kan låna en.
 
Kastrulliden var bra också!
 
Det kan vara ett vattenlås på utloppet, det var det på vårt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.