Y
Nyligen lagt ny dränering runt huset samt kompletterade med dagvattensystem då det tidigare bara var stuprör rätt ut ovan jord.

Men så började jag städa all skit i trappan till källaren och upptäckte att det var ju ett hål där som går rakt ner i jorden.

Frågan är.. Ska jag ringa in grävaren som får gräva upp igen och så drar jag dit ett rör och kopplar på dagvattensystemet och kanske gjuter i en golvbrunn. (osäker om höjdnivåerna tillåter detta)

Eller är det tillräckligt med ett hål rakt ner i jorden?
- Att om jag ställer mig och försöker borra/gräva mig ner så långt jag kan. Att det duger för det regn som kan nå trappan. Det kanske funkade bra på sin tid så kanske gör det nu med?

Funderar på köra högtryckstvätt med spolslang och se hur långt ner man kommer. Dom kanske byggt nån form av stenkista under trappan?

DSC_0647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I kåken där jag växte upp var det precis så, bara ett hål rakt ner i marken. Hur djupt det var eller om där fanns någon slags stenkista kollade vi aldrig, och vad jag minns blev det aldrig någon översvämning. Sen byggdes carport-tak ovanför trappan och då spelade det ju ingen roll hur brunnens skick var, inget vatten tar sig dit längre. Huset byggdes för övrigt 1916.
 
Har en spygatt i källartrappan som inte är ansluten, huset från -60. Bara att se till att hålla rent och inte låta det bli löv liggande över den som skulle kunna täppa till.
 
Du kanske behöver ett skärmtak över oavsett, då minskar vattenbelastningen på den spygatten och den klarar sig med sitt hål :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.