Hej!

Jag har haft en kul tid med att renovera köket i min lägenhet! Nu har det stått ganska still sen Januari på grund av en vattenläcka. Det läcker inte konstant utan bara när det regnar. När det väl läcker så droppar det från flera stället inom en 2 meters radie. Det rinner framför allt ut längs med kallvattenstammen och ventilationsöppningen.

Jag kontaktade såklart styrelsen så fort jag uppmärksammade detta och de kallade in en VVS firma som brukar göra jobb i fastigheten. De kom in för att konstatera att väggen var fuktig och skulle sedan leta reda på problemet. Hörde inte av dem på flera veckor, men jag ringde igen när det återigen började läcka. De skulle titta på det igen.

Vid denna punkten började jag ringa på hos grannarna i lägenheterna direkt ovanför för att se om det märks någonting där. Kunde inte se några direkta tecken, men lägenheten direkt ovanför hade sett några missfärgningar i tapeten runt ventilationen. Jag märkte också att stammen för kallvatten och avlopp till synes försvunnit och lär vara inkapslade i väggen i lägenheterna ovanför.

Ringer till rörmokarna några gånger och hör hur det går, men får bara höra hur de beklagar sig över hur jobbig läckan är. Ooookej...

Några veckor till går. Jag ringer och kollar läget igen. De har hittat felet! Läckan kommer från balkongen ifrån en vindslägenhet. Balkongen är liksom infasad i snedtaket så det känns ju som en väldigt potent källa för läckage. De hade kontaktat en byggfirma som även de är väl bekanta med fastigheten. Underbart tänkte jag, då kommer det äntligen fixas i veckan!

Tiden går, åter igen. Ringer byggfirman när det följande vecka regnar mycket, och då även läcker väldigt mycket. Frågar hur det går, men de har inte gjort något åt det än, eller ens lokaliserat felet. Ber om en avfuktare, Får hem en trasig men en lapp om att den ska bytas ut.

Nu, två veckor senare har jag fortfarande inte fått någon vettig avfuktare och har från dagens regn snart lyckats samla ihop två spannar vatten. Det är rekort!

Imorgon ska de in till min lägenhet och såga av stammen för avloppet för att filma och se vart den tar vägen. Tydligen ska dagvattnet gå ner i samma avoppsrör och att det antagligen är det som är gammalt och läcker. Har dock noterat att man inte hör något vatten alls som rinner när det regnar.

Jag vill inte sura över detta, och jag har inte så mycket insikt i hur svårt ett sånt här fall är. Men det känns ändå konstigt att det ska ha gått månader utan att det egentligen hänt något. Jag känner mig självklart frustrerad över hur lång tid det tar, hur mycket tid jag lagt på det och att jag inte kan färdigställa renoveringen innan detta är över. Vad kan jag göra i det här läget för att påskynda arbetet?
 
Krilleman
Gå på styrelsen igen. Det är ju föreningen som äger huset och som borde visa intresse att ha en helt och torrt hus för alla!

Du som bostadsrättsinnehavare äger ju egentligen knappt något i lägenheten förutom rätten att bo där.

Väggar, rörstammar, värmesystem är ju inte "ditt" .
 
Nu har det hänt en del. Och sedan har det stått stilla igen.

Byggarna hittade äntligen vattenläckan när de sågade av stammen och filmade upp längs med röret. Läckan åtgärdades snabbt. Sen har det inte gjorts mer än att ställas in en en avfuktare och att golvet sågats upp på ett ställe för att inspektera.

Jag har själv fått ta initiativ och kränga bort en del av stänkskyddet, ta ut diskmaskin, spis och lådor för att bättre släppa ut fukt. Där är fortfarande en täcksida som det luktar mögligt bakom, men den kan jag själv inte ta bort den eftersom jag då måste lossa bänkskivan. Jag vill inte ta risken att själv montera loss kranen. Detta har jag påtalat utan att något hänt. Jag hoppas för guds skull att de i alla fall beställt en ny bänkskiva...

Nu har det gått ganska exakt ett halvår sedan jag påtalade problemet. Min renovering kommer alltså ha hindrats i åtminstone 7 månader. Vid någon punkt borde man ju kunna anse att föreningen inte tagit tillräckligt ansvar.

Hur lång tid är rimligt att det ska ta, och vad har man som bostadsrättsägare för rättigheter om det tar orimligt lång tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.