Hus byggt 1893.
Torpargrung i natursten, ej krypbar.
Kattgluggar.
Ingen plast på mark eller avfuktare i torpargrunden.
Tidigare pelletseldning, nu jordvärme sedan snart ett år tillbaka.
Pga nytt uppvärmningssystem vill jag göra "rätt" åtgärder för att minimera risk för fuktproblem i torpargrund mm.

Min gamla avloppsledning i cement håller på att rasa ihop och jag måste därför låta gräva och lägga ner ny avloppsledning i gräsmattan, fram till fasad.
Jag funderar på att i samband med detta även göra följande:

- dra in nytt inkommande vatten
- gräva och leda bort dagvattnet från stuprör (har ett stort tak som genererar mycket vatten när det regnar)
- dränera runt hela huset

Jag har funderingar kring detta:

- bör inkommande vatten komma in under grund eller kan man dra in det genom fasadvägg med en elslinga i ledningen, för att förhindra frysning? Vilket är att rekommendera?
Kan man relina gamla vattenledningar och måste man isåfall gräva så att man kommer in att krypa i grunden för att kunna följa den gamla ledningen in? Vad är att föredra? Relina eller helt ny ledning?

- jag är orolig för sättningar ifall man börjar gräva för att leda bort dagvatten och dränera runt hela huset. Att man rubbar stabiliteten, inte lyckas fylla upp och platta till massorna ordentligt efteråt, vibrationer från grävmaskiner osv. Huset har trots allt stått på platsen sedan slutat av 1800-talet och sättningar vill jag absolut INTE riskera. Finns sådan risk om man gräver och vad ska man isåfall tänka på, om man ändå väljer att göra detta?

- mina grundstenar är förmodligen inte särskilt höga vilket innebär att jag är osäker på om man kommer lyckas lägga ner dräneringsrören tillräckligt djupt, dvs på frostfritt. Hur djupt måste de ligga för att inte riskera att frysa och är det en bortkastad grej att dränera överhuvudtaget, om man inte lyckas komma ner tillräckligt djupt?

- dagvatten från stuprör. Idag har jag plaströr på ca en meter som ligger på gräset och leder bort vattnet iallafall en bit. Är detta tillräckligt eller är det att rekommendera att verkligen gräva och leda bort dagvattnet?

Tacksam för goda råd!
 
Har man inte saknat en dränering sen 1893 så ser jag inte någon anledning till att den behövs nu. Har du märkt att den behövs idag? Ligger huset i en hålla som blir ofta översvämmat vid kraftig regn? Har du sett grundvatten stiga runt huset? Om inte så vad vill du dränera bort?
Huset kan sätta sej om du ändrar fuktförhållanden i marken som råder idag. Är du inte tvungen så gör ingenting :)
gaia
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.