Jag har haft hjälp av en grävare att ansluta ett 160mm rör till kommunens brunn och dragit den till en ny dagvattenbrunn närmare huset. Från den nya brunnen är två 110mm rör påbörjade och anslutna till denna brunn. De ligger på 80-90cm djup nu. jag ska dra rören på varsin sida om huset och då vill jag handgräva och inte förstöra gräsmattorna med grävmaskin. är det ok om rören vid sista anslutningen till stuprör ligger på 40cm djup?. Det är mindre än 20m rör att dra på varje rördragning. Då skulle man kunna ha upp rören till typ 60cm djup så det blir lite mer lämpligt att handgräva, är detta ok? Vill man isolera mot kyla så kan man väl lägga frigolit plattor ovan röret kanske? Funderar på att lägga dräneringsslang bredvid och fylla med grus och lägga marksten intill husfasaden när jag ändå håller på.
 
Claes Sörmland
Det är OK om du inte bor i norra inlandet. Dagvattenrör ligger tomma utan vatten så de fryser inte och fryser inte sönder. Men du måste lägga dem i fall, minst 1:200 (=0,5% = 0,5 cm fall per meter).
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är OK om du inte bor i norra inlandet. Dagvattenrör ligger tomma utan vatten i dem så det fryser inte och fryser inte sönder. Men du måste lägga dem i fall, minst 1:200 (=0,5% = 0,5 cm fall per meter).
Ja börjar jag på 60cm djup och slutar på 40cm djup och sträckan är mindre än 20m så är det ju 1cm per meter, dvs 1% fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.