På min nuvarande IVT Greenline C9 har kompressorn klappat ihop på och den är så gammal så att det är dags att byta ut den istället för att reparera.
Jag håller på att bli galen av att läsa om olika pumpar. Det är ju lite dåligt med tillgång på pumpar om man vill ha snabb installation men har fått offerter på följande och skulle otroligt gärna vilja ha input från andra om vilken man skulle välja och varför.

Vaillant flexocompact VWF 82/4: 90 000:-
Thermia Calibra 12: 100 000:-
Daikin Altherma GEO 3, 10: 90 000:-

:)
 
Vaillant är ett udda fabrikat som det knappt finns något skrivet om. Verkar vara on/off kompressor av äldre traditionell typ(?) Tror man i så fall ska hitta en väldigt bra installationsfirma som man vet kommer att finnas kvar i framtiden om det behövs service (inte bara en-mansfirma). Thermia Calibra är en välkänd och mycket bra varvtalsstyrd modell som kan anpassa effekten efter borrhålet om det är ett äldre borrhål med okänd prestanda. Daikin ligger också långt framme tekniskt och har en fin varvtalsstyrd kompressor som också kan anpassa sig till borrhålet men man ska försäkra sig om att det finns en bra installationsfirma på rimligt avstånd som också vid behov kan ge service i framtiden.
 
J Josth skrev:
Vaillant är ett udda fabrikat som det knappt finns något skrivet om. Verkar vara on/off kompressor av äldre traditionell typ(?) Tror man i så fall ska hitta en väldigt bra installationsfirma som man vet kommer att finnas kvar i framtiden om det behövs service (inte bara en-mansfirma). Thermia Calibra är en välkänd och mycket bra varvtalsstyrd modell som kan anpassa effekten efter borrhålet om det är ett äldre borrhål med okänd prestanda. Daikin ligger också långt framme tekniskt och har en fin varvtalsstyrd kompressor som också kan anpassa sig till borrhålet men man ska försäkra sig om att det finns en bra installationsfirma på rimligt avstånd som också vid behov kan ge service i framtiden.
Väldigt bra poäng där med att man nog inte ska ta en firma som är liten om man ska ta ett så relativt okänt märke. För det är exakt vad det är, en liten firma.
Tyckte att Daikin verkade vara en bra pump men fick ett ärligt svar från en av de som jag begärde offert från. Han sa att det är en bra pump men att organisationen inte är helt 100 i Sverige så han avrådde faktiskt i dagsläget.
Så det får nog bli en Thermia. Det jag gillade med de andra två märkena är att dom har 10års garanti på kompressorn, det har inte Thermia tyvärr.
 
H
Be att få en energiberäkning på dom 3 olika pumparna så kommer vaillant att dra minst energi på ett år så att kalla det för omodernt on/off är direkt felaktigt. För man köper väll en värmepump för att få låg elförbrukning!
Vaillant har 10 års garanti på kompressorn eller 15 år om du köper serviceavtal.
Vaillant har funnits sedan 1874 och har 13000 anställda i Tyskland och finns i dag över hela. sverige så vaillant är inte en liten firma....Themia är liten i förhållande till Vaillant.
Att det finns lite skrivet om vaillant beror på att dom har lite problem. En produkt som fungerar bra skrivs det mindre. Folk ber inte om råd om allt fungerar som det ska med en produkt.
 
H H-Thomasson skrev:
Be att få en energiberäkning på dom 3 olika pumparna så kommer vaillant att dra minst energi på ett år så att kalla det för omodernt on/off är direkt felaktigt. För man köper väll en värmepump för att få låg elförbrukning!
Vaillant har 10 års garanti på kompressorn eller 15 år om du köper serviceavtal.
Vaillant har funnits sedan 1874 och har 13000 anställda i Tyskland och finns i dag över hela. sverige så vaillant är inte en liten firma....Themia är liten i förhållande till Vaillant.
Att det finns lite skrivet om vaillant beror på att dom har lite problem. En produkt som fungerar bra skrivs det mindre. Folk ber inte om råd om allt fungerar som det ska med en produkt.
Hmm, du gjorde det inte lättare nu :thinking: Tack för din input. Det är sant att folk har en tendens till att skriva mindre om man är nöjd. Hade varit fint dock om det fanns något skrivet ändå :)
 
H
K Knallhatt skrev:
Hmm, du gjorde det inte lättare nu :thinking: Tack för din input. Det är sant att folk har en tendens till att skriva mindre om man är nöjd. Hade varit fint dock om det fanns något skrivet ändå :)
Vad vill du veta om Vaillant? Pumpen går riktigt tyst och har bra pålitlighet och verkningsgrad.
 
K Knallhatt skrev:
På min nuvarande IVT Greenline C9 har kompressorn klappat ihop på och den är så gammal så att det är dags att byta ut den istället för att reparera.
Jag håller på att bli galen av att läsa om olika pumpar. Det är ju lite dåligt med tillgång på pumpar om man vill ha snabb installation men har fått offerter på följande och skulle otroligt gärna vilja ha input från andra om vilken man skulle välja och varför.

Vaillant flexocompact VWF 82/4: 90 000:-
Thermia Calibra 12: 100 000:-
Daikin Altherma GEO 3, 10: 90 000:-

:)
Sitter i samma sitts med samma pump, den har dock inte gett upp ännu men kompressorn är på G att ge sig då den låter som ett tröskverk! Jag fick rådet att titta på on/off styrda då borrhålet är anpassat efter det en gång i tiden. (2001). Varvtals styrda pumpar behöver ofta ett djupare hål. Har själv 139 meter och det lutar åt en 8 kW pump, då det mest liknar det jag har och har fungerat i princip felfritt i 21 år, dock inget bestäm!
 
  • Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
Alstam Alstam skrev:
Varvtals styrda pumpar behöver ofta ett djupare hål.
Det är tvärtom. Varvtalsstyrda pumpar har lättare att balansera på gränsen till brunnens kapacitet.
Dock är det ju energiuttaget, dvs husets behov, som i första hand bestämmer om brunnen räcker till eller inte.
 
Jag bytte pump för ett tag sedan och då tyckte jag Daikin verkade väldigt bra.
En fördel som jag ser det är att den kan gå på väldigt låg effekt, vilket, jag gissar, gör att den inte behöver bli en on/off under sommaren.
Har också för mig att den har lite andra fördelar, men minns inte riktigt.
Skulle jag enbart valt bästa pumpen på pappret så hade det blivit Daikin.
För mig blev det dock en on/off ctc av olika anledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.