Staffans2000
Dags att öppna lädret på vid gavel, men helst inte.
Födelsedagspresenten i år till frugan, är en speldator.
Jag har kollat runt lite, men eftersom jag virrade bort mig bland gigabyten när MMX prosessorn blev passe, fattar jag numera ingenting, och är därmed ett lätt byte för skrupellösa butiksbiträden.
Kort ock gott: jag vill köpa en dator som klarar de senaste spelen på maxupplösning men inte mer än så. Att betala oproportionerligt mycket för den sista droppen prestanda, är det jag vill undvika.
jag har för lääääängesedan satt ihop några datorer, så det borde jag klara av även nu. Alla tips på redan färdiga datorer såsom hopplockade delar mottages tacksamt.

Novisen vid (dator) musen

Staffan
 
kolla på komplett.se dom har färdiga paket att montera ihop själv och även klara burkar.

då får du iaf ett hum om vad en bra spelburk ska innehålla sen kan du ju själv plocka ihop grejerna om du vill ändra lite
 
Var bor du och när behöver du spelburken?

Under kristihimmelfärdshelgen är det ett stort lan i Uppsala, bästa datorbyggarna samlas där.
Mellangrabben min går teknik på gymnasiet, de byggde spelburkar i skolan för en budget på 5000:- dessa klarar av de nyaste spelen med hög upplösning.
Skall kolla igenom vad de har i dem och var de köpte delarna ifrån, återkommer.
 
En bra start är väl att kolla på Sweclockers vinterdator 2016. Ytterligare ett alternativ är att köpa senaste numret av PCGamer, de har alltid med en guide till en rekommenderad speldator i delar för ca 12'-13'.
 
Hur är det med ssd egentligen? Hörde att dom blir utslitna efter 100.000? skrivningar men vet inte om det stämmer...
 
Vad jag hört ska det bara vara första generationen. Aldrig en dator utan ssd igen för min del, gör så oerhört stor skillnad i prestanda
 
nino skrev:
Hur är det med ssd egentligen? Hörde att dom blir utslitna efter 100.000? skrivningar men vet inte om det stämmer...
Teoretiskt finns det en risk att en SSD slits ut. Men det gör en vanlig mekanisk också, men av andra anledningar. En mekanisk disk har en livslängd på 3-5 år. Kanske lite längre om den inte används så mycket.

SSD är idag det som gäller. har svårt att se anledningen att ha mekaniska diskar i hemmiljö om man inte bygger upp ett filmarkiv eller liknande.
 
ssd har idag gått om hdd när det kommer till mtbf. dvs medianlivslängden. det du behöver är en budget. och så rekomenerar jag sweclockers.com varmt. bara bra folk. men paket från ex komplett är ju bra. finns i delar och har du os så sparar du ju en tusenlapp där.
 
Byggde för några veckor sedan en ny dator åt systersonen. Hade en budget på 9k. Det var lite tight trotts påskrea.

Ska du bygga själv rekommenderar jag chassi Fractal Design C eller mini C beroende på om du vill ha ATX eller mATX moderkort. Mycket imponerad av hur lätt det var att bygga med.

Eftersom du inte är intresserad av "extra allt" så rekommenderar jag mATX moderkort. De är generellt billigare och du förlorar inget om du inte ska trycka in "extra allt".
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Staffans2000
Pagno skrev:
Var bor du och när behöver du spelburken?

Under kristihimmelfärdshelgen är det ett stort lan i Uppsala, bästa datorbyggarna samlas där.
Mellangrabben min går teknik på gymnasiet, de byggde spelburkar i skolan för en budget på 5000:- dessa klarar av de nyaste spelen med hög upplösning.
Skall kolla igenom vad de har i dem och var de köpte delarna ifrån, återkommer.
Födelsedagsbarnet, nåja hon är en bit över femtio, fyller år den 26 Maj.
5000kr. Låter väldigt billigt. Kan man komma ner till den summan vore det väldigt bra.

Vi bor mellan Göteborg och Trollhättan.

Staffan
 
Kolla på sweclockers. Folk frågor hela tiden om paket så du kan tjuvläsa i dem. Men satsa på en 1080 skärm och anpassa utifrån det.

Du vill inte betala massa extra för högre upplösningar som ändå inte funkar bra. Du kan ju inte ens få 60 fps stabilt på 4k om du så betalar 30.000k och ska spela nya spel på max grafik.
 
Pagno skrev:
Var bor du och när behöver du spelburken?

Under kristihimmelfärdshelgen är det ett stort lan i Uppsala, bästa datorbyggarna samlas där.
Mellangrabben min går teknik på gymnasiet, de byggde spelburkar i skolan för en budget på 5000:- dessa klarar av de nyaste spelen med hög upplösning.
Skall kolla igenom vad de har i dem och var de köpte delarna ifrån, återkommer.
Bara låda + nätdel kostar cirka 1500-2000kr
bättre grafik-kort 2000-3000kr
SSD +1500kr

Då var vi väl uppe i minst 5k kr? Och ändå saknar vi moderkort, minne, processor m m.
10-15k kr är vad en vettig speldator kostar, exkl alla tillbehör t ex skärm, tangentbord och mus.

Man bör ha lite koll, om man ska ge köpråd...
 
Jag håller med om all predikan om SSD men undrar om ni använder ni dem för "allt" eller bara för OS / Program etc och kör spel på annan vanlig 7200rpm eller?

SSD har ju gått ner massor i pris sen "min tid" men det är ju ändå en stor skillnad fortfarande, 1TB SSD kostar väl runt 3000kr och 1TB 7200rpm kostar vad, 600kr? Så då körde man OS, program och övrigt på SSDn och installerade spelen på vanlig mekanisk separat disk.

Spelen idag tar ju lätt 50GB numera så en SSD blir snabbt smockfull om man inte köper en i större storlek och då blir ju priset därefter, visst spelen laddar snabbare men du får ju inte mer FPS av en SSD så flesta bryr sig väl inte så hårt om att köra spel på SSD, eller?
 
Titta inte ens åt en hdd, duger i mitt tycke att lagra bilder på ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.