Nu felar min IVT 290 AW med Optima 600.
Min egen felsökning pekar på expansionsventilen vilket tydligen kostar kring 20.000 att fixa.
Pumpen är från 2005 så det lutar då åt byte av maskinen.
Såklart ska jag låta någon mer kunnig titta på den så det inte bara är en givare för ett par hundralappar.

Men jag är inställd på byte.
Frågan är självklart till vad!
Det kommer aldrig lägligt och man får ju kramp i hjärtat när man vet att pannan går på ren eldrift nu i början av vintern. Jag känner att jag inte riktigt kan sitta och grotta ner mig på detaljnivå och läsa mig in på varenda pump på marknaden...

Lite tips på vilka modeller som anses bra år 2023 önskas!
Kostnad är helt klar en faktor som spelar in så någon modell där pris möter prestanda på en bra nivå är intressant.

20-talshus, ca 140 kvm ink uppvärmd källare.
Fyra i hushållet och ca 20.000 kWh.
 
Beror ju mycket på var du bor i landet. Vilken köldprestanda värmepumpen måste ha och hur hög framledningstemperatur husets värmesystem kräver vid DVUT?? Om man vet det kan man börja titta efter modeller sedan.
 
  • Gilla
Patrik Hazard och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Beror ju mycket på var du bor i landet. Vilken köldprestanda värmepumpen måste ha och hur hög framledningstemperatur husets värmesystem kräver vid DVUT?? Om man vet det kan man börja titta efter modeller sedan.
Ja, just det!
Jag bor i Huddinge utanför Stockholm.
Tror att DVUT är runt -17.
En liten indikation nu är att denna lite ruggiga morgon med minus 11 ute så har jag 48 grader fram på radiatorerna.
 
Ok. Enligt senaste tabellen från Boverket har Huddinge DVUT -13,5 °C så det blir inte särskilt kallt alls. Kanske ytterligare ett par grader kallare under de kallaste nätterna. Då räcker en värmepump som klarar ge upp till 60 °C framledningstemperatur ner till ca -15 °C ute, dvs de flesta märkesmodeller. NIBE S2125-12 är en mycket bra modell men kostar mycket. CTC EcoAir 610M är en fin klassiker men ligger nog också ganska högt i pris. Bosch Compress 7000i AW9 är aningen enklare modell och har ett mer fördelaktigt pris. Mitsubishi Ecodan tycker jag också är intressanta och har fördelaktigt pris men Ecodan har haft en del problem med oljud från utedelen och garantiärenden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Man kan också säga att det är intressant att titta på mått och vikt på de olika värmepumparna. Större storlek på utedelen ger bl.a. en större förångare vilket är positivt för effekt och verkningsgrad COP. Högre vikt gör att stommen kan byggas mer stabilt och det är rejäla materialdimensioner samt gott om ljuddämpningsmateriel som dämpar ljudnivån. Tänk på att jämföra detta mellan t.ex. NIBE och CTC och andra fabrikat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kan också säga att det är intressant att titta på mått och vikt på de olika värmepumparna. Större storlek på utedelen ger bl.a. en större förångare vilket är positivt för effekt och verkningsgrad COP. Högre vikt gör att stommen kan byggas mer stabilt och det är rejäla materialdimensioner samt gott om ljuddämpningsmateriel som dämpar ljudnivån. Tänk på att jämföra detta mellan t.ex. NIBE och CTC och andra fabrikat.
Tackar för svaren!
Jag har fått rekomendation på bla.aen Mitsubishi Ecodan 100.
Det känns som att du jobbar i branschen?
Du skriver att de har haft en del problem med oljud. Är det att de väsnas generellt eller är det defekter/kvalitetsbrister som ligger bakom?
Vilka av modellerna du räknar upp känns som mest problemfria?
 
Jag tror förövrigt att jag fick DVUT -17 från en gammal ventilationshandling från Huddinge sjukhus. Inte omöjligt att siffran har justerats något sen sjuttiotalet!
 
Nja, är i fastighetsbranschen och delvis i branschen kanske man bara kan säga. Vet faktiskt inte i detalj om ljudproblemen i Ecodan men de har fått byta många utedelar på garantin och det är inte alla kunder som lyckas få igenom ett byte heller. Viktigt att man har anlitat en bra återförsäljare som står bakom när det blir problem. Mitt intryck är att CTC och NIBE har modeller som ligger på topp och bra service och support.
 
  • Gilla
E.Gson
  • Laddar…
Nu har tekniker varit och kollat. Ska få pris på reparation men det lutar nog åt utbyte så man inte fastnar i fällan att kasta pengar i en gammal värmepump som snart ändå tjänat ut.

Nu när man är fri att utforma sitt framtida uppvärmningssystem så finns det ju mycket att tänka på.
Jag har två små tjejer som kommer bli tonåringar under det nya systemets livslängd så varmvattenkapacitet är en viktig faktor.
Jag har funderingar på ett system där innedelen innehåller teknik och styrning och sen kopplas till extern varmvattenberedare.
Tror de flesta märkena har sådana lösningar.

Vilken typ av beredare krävs för detta. Skulle Thermia wt-t med fungera i ett sådant system, eller vilken hårdvara krävs i beredaren?

Eller räcker dagens traditionella innedel-utedel-lösningar gott?
 
Två tjejer, då blir det mycket VV om ett tag. Det går bra att koppla en extern VVB efter VP, då ökar VV i kappasitet väldigt mycket, bör då vara en på minst 200 L. Inkoppling ska göras lite udda, blandningsventilen för VV sätts då efter VVB som extern del. VP gör VV billigast och sen kan VVB vara på ca 70 C. Blir massor av VV då.
 
Ok.
Jag har kikat lite på denna variant.
https://www.polarpumpen.se/varmepum...wm100-hydrobox-luft-vattenvarmepump/p-1215446

Innedelen har då ingen egen vvb, så för att den ska kunna värma en extern vvb så måste denna vvb ha en slinga antar jag?
Jag har inte riktigt plats för två st kylskåpsstora maskiner på installationsplatsen, men en sådan här plus en 300 liters beredare skulle kunna funka.
Frågan är då hur vvb måste vara bestyckad för att vara kompatibel?
 
Det är en splitt med gasen in på insidan, en sådan kan inte frysa på utsidan, rätt bra på kalla breddgrader. Sen går den att koppla upp mot en VVB står det och då är nästa fråga, har du plats för en VVB på minst 300 L. Det finns inga litrar i VP som magasin och förvärmt, vet inte men 300 L kan räcka till flera duschar om den ställs på 80 C , den tempen kommer inte VP att komma upp i, så det blir ingen VV från VP. Kan inte och vet inte kraften i den för att göra VV, eller hur fort den kan fylla an 300 L VVB. Kan ta långt tid och hamna på ca 60 C Den har en nominell effekt på ca 7 kW så det kan ta tid för den att ge VV om ett uttag blir stort av VV. Det alltid bäst för att få mycket VV, att ha en VP med VVB och en VVB efter.
 
J jonaserik skrev:
Det är en splitt med gasen in på insidan, en sådan kan inte frysa på utsidan, rätt bra på kalla breddgrader. Sen går den att koppla upp mot en VVB står det och då är nästa fråga, har du plats för en VVB på minst 300 L. Det finns inga litrar i VP som magasin och förvärmt, vet inte men 300 L kan räcka till flera duschar om den ställs på 80 C , den tempen kommer inte VP att komma upp i, så det blir ingen VV från VP. Kan inte och vet inte kraften i den för att göra VV, eller hur fort den kan fylla an 300 L VVB. Kan ta långt tid och hamna på ca 60 C Den har en nominell effekt på ca 7 kW så det kan ta tid för den att ge VV om ett uttag blir stort av VV. Det alltid bäst för att få mycket VV, att ha en VP med VVB och en VVB efter.
Ja, allt blir ju alltid en kompromiss.
Jag har inte plats för en traditionell innedel plus en fullstor vvb. Men som sagt, denna plus en 300 l vvb skulle funka.
Men bra input där att det kan ta tid att göra nytt vv när kvinnorna i huset tömt den!
 
För att inte patron i VVB ska starta upp, så måste termostaten stå lite lägre än vad VP kan ge, men nu till nästa aber i det hela. Sätter du en temp på VVB till ca 60 C och VP startar upp så kommer patronen att starta upp direkt under 60 C och då har inte VP hunnit med att ge 60 C i botten på VVB där termostaten sitter. Blir som att välja mellan pest och kolera. Ska patron värma eller VP, det sistnämnda blir att stänga av patronen. Vad händer då, VVB kallnar ner en del och mindre mäng VV finnes. Knepigt fall, svårt att komma runt. Blir till att försöka hitta uppgifter på hur lång tid det tar för VP att värma från tex 40 C i VVB till 60 C. Samtidigt som ett uttag görs från VVB
 
Varför ska du ha en hydrobox... är det inte bättre med en innerdel som har inbyggd vv beredare å då får dina tonårsdöttrar lära sig att det inte finns hur mycket vv som helst

....https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luft-vattenvarmepump/mitsubishi-electric-swm100-ecodan-luft-vattenvarmepump/p-1215452
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.