Har en 10+ år gammal frys, Siemens GS32NV73EU/01 i rostfritt. Den har fungerat och hållit sig "tyst" sedan inköp så den fick stanna när vi bytte kylskåpet för ett par år sedan. Eftersom frysen var i rostfritt fick det bli samma för kylskåpet.

För ungefär en vecka sedan hörde jag något slags skrapande, brummande från köket. Men innan jag han reagera och ta mig dit för att kontrollera så tystnade det. För en timme sedan kom ett ljud igen, lite som en fläkt som skrapar mot något. Så jag gick ut i köket och ljudet verkar komma från övre delen av frysen.
Ska försöka plocka och städa ur imorgon och se om man kan fixa till något. Men då det börjat efter så här lång tid känns det som frysen börjar bli utsliten. Någon som har en idee vad som kan orsaka ljudet?

Tittade runt lite snabbt efter 186cm höga, rostfria frysar och 'gärna' Siemens då det är märket på kylskåpet. Saknar bil för närvarande, men hittade GS36NVIEP för 9500kr hos en lokal firma som verkar kunna leverera och ta hand om det gamla skåpet. Det verkar vara ett skåp från deras Q300-serie och jag hittade även KS36VCIEP från deras Q500-serie på nätet för en tusenlapp mer.
Är det värt det för att gå upp till Q500-serien och eventuellt få problem att få bort det gamla skåpet? Finns det andra frysar runt samma pris eller billigare som kan vara värda att titta på?
 
Ska man verkligen förlika sig med att ett frys mindre än 15 år gammal bara ger upp? Inte konstigt att världen går under.
Hoppas att du hittar ett enkelt fel!
 
  • Gilla
Zeido
  • Laddar…
Förmodligen fläktvingar som börja skrapa mot frost/is

Börja med att tömma frysen och sedan avfrosta den - dvs. stå med öppen dörr och är det en fläktad kyla så kan det ta över 1-2 dygn innan allt är genomvarmt och all is verkligen har verkligen tinat ur till vatten.

När det är klart, starta upp det igen och har du tur så fungerar allt igen och kanske klarar sig flera år framöver.

Normalt brukar sådana vara självfrostande med ett elelement, men ibland räcker det inte, speciellt när införsel av fukt är stort och bygger på is där elementet inte når att tina.

Saker som kan göra att det frostar mer än det är designat att klara är efter 10 år med stor sannolikhet magnetlisterna runt dörren som inte längre smiter tätt kring dörröppningen för att plast/gummit/elasten har stelnat med åldern när dörren stängs och det blir en mycket liten glipa på delar av mm.

Och fins en sådan glipa i nederkant och en i uppkant så är det omvända skorstenseffekten igång och det sippra kalluft i nedre delen och det sugs in fuktig varmluft i övre delen av dörren och det fylls hela tiden på med fukt i frysdelen och det blir frost och längre gångtider på kompressorn.
 
  • Gilla
kuse och 1 till
  • Laddar…
Z Zeido skrev:
Har en 10+ år gammal frys, Siemens GS32NV73EU/01 i rostfritt. Den har fungerat och hållit sig "tyst" sedan inköp så den fick stanna när vi bytte kylskåpet för ett par år sedan. Eftersom frysen var i rostfritt fick det bli samma för kylskåpet.

För ungefär en vecka sedan hörde jag något slags skrapande, brummande från köket. Men innan jag han reagera och ta mig dit för att kontrollera så tystnade det. För en timme sedan kom ett ljud igen, lite som en fläkt som skrapar mot något. Så jag gick ut i köket och ljudet verkar komma från övre delen av frysen.
Ska försöka plocka och städa ur imorgon och se om man kan fixa till något. Men då det börjat efter så här lång tid känns det som frysen börjar bli utsliten. Någon som har en idee vad som kan orsaka ljudet?

Tittade runt lite snabbt efter 186cm höga, rostfria frysar och 'gärna' Siemens då det är märket på kylskåpet. Saknar bil för närvarande, men hittade GS36NVIEP för 9500kr hos en lokal firma som verkar kunna leverera och ta hand om det gamla skåpet. Det verkar vara ett skåp från deras Q300-serie och jag hittade även KS36VCIEP från deras Q500-serie på nätet för en tusenlapp mer.
Är det värt det för att gå upp till Q500-serien och eventuellt få problem att få bort det gamla skåpet? Finns det andra frysar runt samma pris eller billigare som kan vara värda att titta på?
just för årstiden ett jättevanligt fenomen med hög luftfuktighet att inte självavfrostningen klickar
enda sättet är att göra en en sk. manuell avfrostning.
ut med allt ur frysen
ryck ur sladden ur väggen
dörren öppen
lägg ett badlakan i botten på frysen
vänta i minst 24h
håll gärna koll på tövattnet som rinner ut på baksidan, när det slutat att droppa är avfrostningen klar
start om i omvänd ordning
så bör skåpet gå lika länge till-minst-
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ska man verkligen förlika sig med att ett frys mindre än 15 år gammal bara ger upp? Inte konstigt att världen går under.
Hoppas att du hittar ett enkelt fel!
tyvärr finns det frysar som inte ens startar som nya, tex felgigande´ns egna kinesiska märke
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ska man verkligen förlika sig med att ett frys mindre än 15 år gammal bara ger upp? Inte konstigt att världen går under.
Hoppas att du hittar ett enkelt fel!
Tja, det fanns för när jag flyttade in och jag har bott här i nästan 14 år. Fortfarande mindre än 15 dock 😀

Tyvärr så verkar det efter mitt avfrostningsförsök ha svårt att komma igång igen. Jag har inte hört ljudet mer och inget larm, men temperaturlampan längst upp blinkar så den verkar ha svårt och man märker att saker ännu inte blivit lika "frysta" som de var innan.

Har tyvärr ingen bil för närvarande men har börjat titta runt lite mer. I och med att kylskåpet bredvid är Siemens i rostfritt så begränsar det lite vad man kan välja tyvärr för att det ska se någolunda vettigt ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.