Hej,

Skulle vilja få lite input från er som har lite bättre koll än jag har.

Pannan vi har idag är en Elektro Standard från 1989 med tillhörande FTX, kompressorn i den är bytt för typ 15 år sedan. Det tuffar på och vi får varmvatten och värme i elementen men den går väldigt mycket på elpatron. När vi flyttade in i huset gick inte kompressorn ö.h.t. Det enda sättet jag får kompressorn att faktiskt gå är genom att ha plåtluckan lite på glänt så luft antagligen sugs in den vägen.

Vi bor i Stockholm i ett hus på 162kvm med vattenburna element, huset är utbyggt och i den delen sitter vattenburen golvvärme samt en luft/luft. Det är ingen dörr mellan utbyggnaden och "huvudhuset" så viss uppvärmning kanske kommer från luftluft:en. Har inte bott i huset ett fullt år men jag vill minnas att förra ägaren förbrukade ca 22 000 kwh under 2019. Bör tilläggas att det finns ett spabad som är på året om.

Jag tänker att det kanske är hög tid att byta ut denna relik till frånluftsvärmepump? Skulle man göra någon anmärkningsvärd energibesparing på att byta eller ska man köra tills den rasar helt?
Behöver man även byta FTX aggregat som är från samma år om man byter panna?
Och sist men inte minst, vilken panna vore bäst lämpad för jobbet?



Äldre Elektro Standard frånluftsvärmepump i ett vitmålat pannrum med en tvättmaskin och klädhängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en äldre värmepanna i ett pannrum med synliga röranslutningar och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Väldigt tacksam för svar, Med vänlig hälsning Max
 
Sätt en elmätare på spa-badet så man får en uppfattning hur mycket det drar, kan vara mycket. Sedan behöver man veta mer vad det är för frånluftsvärmepump och luftaggregat du har. Man kan inte ha både FTX och frånluftsvärmepump om man med FTX menar någon av alla de passiva aggregat som finns. Modellbeteckningar? Kan det vara tilluftsmodul TA450? Leta efter märkskyltar/etiketter. Normalt ger en traditionell frånluftsvärmepump och en luftluftvärmepump en helt okej energibesparing tillsammans i ett modernt hus om de är rätt inställda. "Nya" generationen frånluftsvärmepumpar ger då bara marginellt bättre energibesparing. Utbytesmodeller motsvarande traditionella frånluftsvärmepumpar är t.ex. IVT Vent 402, Bosch 3800i, NIBE F370 och Thermia Ventec. Tycker du kan köra nuvarande värmepump tills kompressorn havererar.
 
J Josth skrev:
Sätt en elmätare på spa-badet så man får en uppfattning hur mycket det drar, kan vara mycket. Sedan behöver man veta mer vad det är för frånluftsvärmepump och luftaggregat du har. Man kan inte ha både FTX och frånluftsvärmepump om man med FTX menar någon av alla de passiva aggregat som finns. Modellbeteckningar? Kan det vara tilluftsmodul TA450? Leta efter märkskyltar/etiketter. Normalt ger en traditionell frånluftsvärmepump och en luftluftvärmepump en helt okej energibesparing tillsammans i ett modernt hus om de är rätt inställda. "Nya" generationen frånluftsvärmepumpar ger då bara marginellt bättre energibesparing. Utbytesmodeller motsvarande traditionella frånluftsvärmepumpar är t.ex. IVT Vent 402, Bosch 3800i, NIBE F370 och Thermia Ventec. Tycker du kan köra nuvarande värmepump tills kompressorn havererar.


Elmätare vore definitivt intressant, får kanske lyssna med en polare som är elektriker om det är lätt ordnat.
Pumpen är en elektro standard aquaes 280 och luftagget som jag trodde var FTX är elektro standard 450. Kanske man skulle försöka sätta dit en elmätare på pumpen också.
Joo kan väl hålla med om att det inte borde vara så värst farligt elförbrukningsmässigt, men kanske har något att göra med som jag beskrev ovan att kompressorn inte vill gå om luckan är stängd. Har du någon aning vad det kan vara? Man kanske bara behöver rengöra alla ventilationskanaler?

Men som du beskriver det så lär det ju vara oekonomiskt att byta panna i nuläget i alla fall. Men om man byter, räcker Nibe f370 eller ska man ladda på f730?
 
Det enda du säger om huset är att det är utbyggt och totalt är på 162 m2. Men när byggdes huset? Det ger en uppfattning om hur det värmeisolerats i väggar, tak och golv. När gjordes utbyggnaden och hur värmeisolerad är utbyggnaden? Du kanske vet värmeisoleringstjockleken i väggar, tak och golv? Om värmepumpen är gammal kan den ha förlorat en del gas(köldmedia, Freon?) och därför fungera sämre.

På värmepumpsforum är det en som har dåligt fungerande Elektrostandard Aguaes 280, se:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39971.0
Det är tydligen styrenheten som är trasig.

Du kanske ska rengöra förångaren, kan vara smutsig och ge dålig värmeöverföring? Det är ju inomhusluften med allt sitt damm som passerar där. Kanske igen som kollat detta på 20 år?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det enda du säger om huset är att det är utbyggt och totalt är på 162 m2. Men när byggdes huset? Det ger en uppfattning om hur det värmeisolerats i väggar, tak och golv. När gjordes utbyggnaden och hur värmeisolerad är utbyggnaden? Du kanske vet värmeisoleringstjockleken i väggar, tak och golv? Om värmepumpen är gammal kan den ha förlorat en del gas(köldmedia, Freon?) och därför fungera sämre.

På värmepumpsforum är det en som har dåligt fungerande Elektrostandard Aguaes 280, se:
[länk]
Det är tydligen styrenheten som är trasig.

Du kanske ska rengöra förångaren, kan vara smutsig och ge dålig värmeöverföring? Det är ju inomhusluften med allt sitt damm som passerar där. Kanske igen som kollat detta på 20 år?

Ledsen för dålig info. Utbyggnaden är gjord för sju år sedan och ska vara ordentligt isolerat enligt tidigare ägare. Huset byggdes 1989, men hur bra det är isolerat har jag inte en aning om annat än att alla fönster är tre-glas.
Köldmedia finns ju i någon utsträckning iom att rören från kompressorn blir ordentligt varma/kalla. Sen om det är i sin ordning har jag noll koll på :p

Dom symptomen som han i det forum-inlägget beskriver stämmer inte på min. Enda felet som verkar vara är den delen där kompressorn inte är så sugen på att kicka igång.

Göra rent förångaren låter definitivt som något som kan behöva göras. Gör man det själv eller behöver man ta hit någon för service på pumpen och kanske rengöra ventilationskanaler?

Är ny som husägare och har dålig koll på vad ett hus ska förbruka i uppvärmning men kollar jag på daglig förbrukning nu när det är en till två plusgrader ute så ligger jag runt 90 kwh dygnet. Men det kanske är normalt för ett hus i den här storleken plus ett spabad?
 
Svårt att säga så mycket alls om förbrukningen när man inte vet hur mycket spa-badet förbrukar. Verktyg för ventilationsrengöring kan man oftast köpa där de säljer sotarverktyg. Kostar dock en del så att anlita en firma blir nog ungefär lika mycket pengar. Vill man behålla TA450 går det bra att välja NIBE F370 som ersättare för ES 280 enligt NIBE's utbytesguide och koppla in på samma sätt. NIBE F730 fungerar inte för detta utan i så fall F750 med dess tilluftsmodul SAM40, men då kostar det också betydligt mer.
 
Finns det ingen lucka att öppna för att komma åt att rengöra förångaren? Det är på frånluftsidan förångaren ska rengöras. För det behövs nog inga specialverktyg såsom för ventilationskanalrengöring, antar jag. Det kanske står något om det i bruksanvisningen. Världens minst lästa bok, som det heter.

Om enfamiljshuset är byggt 1989 borde det vara värmeiolerat med den tidens värmeisoleringsstandard, som borde vara ganska bra. Hade det varit byggt före oljekrisen 1974, då skulle det ha varit betydligt sämre värmeisolering.

MBergwall, titta på husritningerna där står säkert värmeisoleringstjockleken. Även för utbyggnaden måste det finnas dokumentation, speciellt som det byggdes så sent som år 2013.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.