Nu är det dags!

Har köpt skifferlikande golv 25 kg per kvadrat 30 x 60 cm.

Har brutit upp plastmattan.
Nu är det råspont på reglarna.
Har öppnat upp mot vardagsrum så jag vill inte att det ska bygga för mycket.
Är lika högt idag. råspont i kök o parketten i vardsagsrummet.

Ska ha värmeslingor...

Behöver jag rycka upp råsponten o hyvla av 2 cm? (svärfars förslag)

Eller kan jag köra på ändå. gips eller spånskiva 6 mm. värmeslingor o flyspackel 12 mm som i badrum?? fix o plattor...

kan bli högt...får dock ha list mellan kök o vardagsrum

hjälp en amatör:)
 
Är det inte styvhet motsvarande spån + dubbelt gips som man måste ha för att det ska bli bra?

Nja, på golv är det böjstyvhet minst motsvarande 22 mm spån på 300 c/c helt enkelt.

På vägg dubbelgips på max 600 c/c eller enkelgips på max 450 c/c.
 
Jag menar att jag ska hyvla ner reglarna 2 cm.
sen lägger jag tillbaka råsponten.

Sen sätter jag på spånskiva o flytspacklar
 
Ja, det låter som en bättre idé :)
Har du ett gammalt hus så är bjälklaget säkert lite överdimenstionerat så att det inte är något problem att göra så.
 
Om du tar bort råsponten så borde du kunna bara lägga spånskiva istället, och under förutsättning att det system för golvvärme du valt tillåter att det läggs direkt mot brännbart material (ex. Ebeco tror jag tillåter det så kan du lägga golvärmen direkt på spånet och flytspackla.

Med rätt tjocklek på flytspackel så behöver du inte någon gips för styvhetens skull.
 
Låter som en kanonidé...hemmapularen!
Men behövs nog 22 mm spån då eller, går det med 13 mm. (vet inte vad råsponten är...kanske är runt 15 mm...så jag kanske måste hyvla ner reglarna...men det tar ju tid !!!!
 
Du bör nog ha 22mm spån, och du måste kolla med flytspackelleverantören vilken tjocklek som behövs för rätt styvhet. Även om detta inte är ett våtrum så bör man följa reglerna för styvhet som definieras för våtrum. Se även till att välja rätt sorts nätarmering osv.

Jag tvivlar på att råsponten är så tunn, det är ju ett golv det handlar om, borde svikta ordentligt i så fall.
 
Möjligt att råsponen är mer än 15 mm.

Men om jag tar bort den o ger fan i att sänka reglarna genom att hyvla.
Då har vi 22 mm spån. värme + flyspackel+ nät 12 mm
Sen fix o kakael...kommer bygga.
 
behövs fuktspärr i kök ??

mvh Peter
 
Inte enligt reglerna. Själv såg jag till att alla genomföringar för rör etc är täta, och jag satte tätningsremsa i skarven mellan golv o vägg. Då rinner i alla fall inte allt vatten från ex en diskmaskinsöversvämmning inte rakt ner i isoleringen.
 
edbergpeter skrev:
Möjligt att råsponen är mer än 15 mm.
Våra råspont är ca 25 mm i de rum där de är golvet. I vardagsrummet där det också låg en massiv 15 mm parkett är de bara 15 mm och det känns lite svajigt nu när vi har tagit bort parketten.
 
Har du golvvärmeslingor så behöver du lägga 15 mm spackel, inte 12. Och detta förutsätter att det är max 600 c/c på golvbjälkarna. Om du ändå river upp golvet kan det jag vara vettigt att lägga i till lite tätare än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.