Kan behöva lite goda råd på vägen...

Budget: 40.000 kr för kyl-över-frys, induktionshäll, inbyggd ugn, inb. micro, helintegrerad diskmaskin, samt fläkt (ej kåpa). Märkesmatchning på kyl/frys, ugn, micro och häll är ett krav.

Tittar på ett paket på tretti.se, från Siemens:
LÄNK: http://www.tretti.se/paketerbjudande/
PRIS: 30.000 kr.
_______________
UGN: HB330550S
HÄLL: EH775501E
MICRO: HF26056EU
K/F: KG39P390 (201 cm)

För 10.000 klarar vi sedan DM och fläkt.

Frågor som dyker upp i huvudet: Är det här bra grejer? Hur ligger de på Siemens budget-till-bäst-skala? Missar man några nyttiga funktioner t ex? Är modellerna gamla, har de kanske redan ersatts av nya modeller?

Ett alternativ till kyl/frys är Siemens KG36V670. Den är bara 185 cm hög men betydligt billigare. Har bara en kompressor och drar mer el. Dumt alternativ?

Utseendemässigt tycker vi om Siemensprodukterna så något liknande ska det vara.

Alternativ från Electrolux, ugn och häll för 12.000 kr. Samma frågor här, vad är det för produkter man tittar på?
HÄLL: EHD6005P
UGN: EOB5627X

Har inte tittat så mycket på övriga produkter från E-lux men har inte hittat någon kyl/frys som känns bra.

Hur är det med montering? Vad behöver t ex ventilation?

Tittade på monteringsbeskrivning för E-lux-hällen ovan och enligt den skulle man lämna minst 5 mm för ventilation framtill under hällen/bänkskivan. Det kändes märkligt och blir svårt för oss då vi tänkte ha ett vanligt lådskåp under.

Om någon har tid att komma med lite tips så uppskattas det verkligen!
 
Glömde skriva att fläkten vi kollar på, efter tips i en tråd på detta forum, är:

Siemens LI46630SD, kostar 3890 kr på tretti.se.
http://www.tretti.se/li_46630sd

Bra val?

Vi kör med utsug via murstocken...




 
Ja, det där paketet skulle jag våga satsa på, även fläkten.
Sedan så har ni väl typ 6000 pengar kvar och det räcker ju till en helintegrerad diskmaskin från Siemens.

För övrigt så kan jag säga att jag har beställt från tretti.se innan och det fungerade utmärkt.
 
Tjena,

Har också spanat på det paketet inför kommande renovering i höst, det verkar ju rätt ok med tanke på budget.         Lite surt att frysen inte har automatisk avfrostning...när man ändå ska köpa nytt.

Det blir nog Electrolux nya kyl/frys ERF 3700X Frostfree för min del.. Känns som ett bättre kap, om man gillar den designen med Sensa-handtagen. Där har du automatisk avfrostning i både kyl/frys.. :)    

Har för mig jag läste i nån tråd att den modellen är schysst. Sen är det ju bara att leta vidare med resten av prylarna. Lycka till med inköpen!

länk till e-lux kyl/frys:

www.prisjakt.se/produkt.php?p=97091

// mackan


 
 
Vi köpte kyl/frys från Husqvarna, nästan den enda på marknaden som är 200 cm och har automatisk avfrostning vilket vi hade som krav. De andra vitvarorna kommer från Siemens.
 
Tack för tipset om den kyl/frysen Mackan, helt klart ett bra alternativ! Hade inte noterat den innan.

Det där med automatisk avfrostning, jag vet inte. Frysen blir väl mindre sägs det. Hur ofta frostar man av? Är det ett problem med en så liten frys? Jag är kluven...

Den har en kompressor mot Siemens två. Spelar det någon roll? Läste att det bara blir en fördel om en av dem lägger av, då har man fortf drift i kylen eller frysen... Den drar något mer el också.

Men den är ett alternativ helt klart, bra att den är ny, då köper man iaf inte någon lagernötare som snart blir ersatt av en ny modell med kluriga funktioner...
 
Någon som kan säga något mer om Siemenspaketet från Tretti.se, det lutar åt att vi gör affär på det?!
 
Hur mycket billigare är paketet jämnfört med att köpa de enskilda varorna? Min erfarenhet med dessa paket är att förtjänsten inte är enorm, direkt.
 
Nej, den förtjänsten är mycket liten, dryga tusenlappen handlar det om när man jämför med Trettis löspriser (totalt 31045 kr).

Ironiskt nog kan man få det cirka 150 kr billigare än paketpriset (29990 kr) om man istället köper ugnen och hällen som paket och resten löst (totalt 29855 kr). Lite pinsamt kan tyckas.

Det är dock, i vårt tycke, ett fint och matchat paket som verkar kvalitativt så jag har inga andra vassa uppslag som alternativ.
 
Siemens prylar är finnemang! Helt i klass med Miele. Ugnen saknar dock pyrolytisk funktion vilket du borde få till för dom slantarna...
 
ginnfilt skrev:
Tack för tipset om den kyl/frysen Mackan, helt klart ett bra alternativ! Hade inte noterat den innan.

Det där med automatisk avfrostning, jag vet inte. Frysen blir väl mindre sägs det. Hur ofta frostar man av? Är det ett problem med en så liten frys? Jag är kluven...

Den har en kompressor mot Siemens två. Spelar det någon roll? Läste att det bara blir en fördel om en av dem lägger av, då har man fortf drift i kylen eller frysen... Den drar något mer el också.
Hej!
Kolla in AEG´s modell http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=96699
Det som skiljer mot Husqvarnas är att du slipper no frost-tekniken. Behövs den egentligen på en så liten frys? Du vinner 7 liter i frysdelen tack vare detta. Samt så genererar avfrostningstekniken mer ljud(bubblar och fräser) än en vanlig "old fashioned", oavsett vad det det står i respektive tillverkares decibelangivelser. Sedan så har den två kompressorer, troligen 2 mindre än 1 stor i Husqvarnas modell. (Vilken bullrar mest?)
 
Brigante skrev:
Ugnen saknar dock pyrolytisk funktion vilket du borde få till för dom slantarna...
¿Qué?

Vad betyder pyrolytisk?

 
ginnfilt skrev:
¿Qué?

Vad betyder pyrolytisk?
Saxat från Onoff´s sida

Med pyrolytisk rengöring hettas ugnen upp till mycket höga temperaturer – alla inbrända avlagringar och fläckar förkolnas effektivt. Efteråt är det bara att torka ur ugnen, som blir som ny.
 
Där ser man! Men det fixar ju Mr Muscles "Oven Clean" galant utan energiförbrukning... :)

Nu har vi fyllt på med diskmaskin:

Siemens SE 55T590EU. Vi kom fram till att en halvintegrerad skulle vara optimalt för oss!

 
Nu är allt beställt enligt nedan. Vi adderade en kaffebryggare som bonus då vår nuvarande trotjänare har gått i graven.

Inkluderade också grepplisten i rostfritt till fläkten då jag inte ens vet om den är nödvändig eller inte. Vill inte sakna en list om fläkten levereras helt utan sådan.

Ugn: Siemens HB330550S (inbyggd)
Häll: Siemens EH775501E (induktion)
Micro: Siemens HF26056EU (inbyggd)
Kyl/frys: Siemens KG39P390 (201 cm)
Fläkt: Siemens LI46630SD (inbyggd) + Siemens LZ46050 (Greplist i rostfritt)
Diskmaskin: Siemens SE55T590EU (halvintegrerad)

Kaffebryggare: Siemens TC911P2 (Porsche v2)

Leverens nästa vecka...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.