Som sagt, nu är det dags för garagebygge, ska byggas mot huset och planen är;
6,60x7,40 brett, platta, L-element, golvvärme, väggar av leca (har putsat hus och ska ha putsat garage), 5 m port, tak av betongpannor. En gångport + 2 fönster. Belysning blir 9 lysrör + en lampa som tänds av rörelsedetektor.

funderingar; behöver man ha kantbalk mot huset? Ingen vägg kommer att belasta platta där. Hur brukar man göra?

Vinkeljärn i golvet utanför garageport, varför? Behövs det verkligen? Ska ha marktegel utanför så det kommer inte att bli någon påfrestning på kanten. Har sett att en del skippar kantjärnet, är inte det bara en kvarleva från den tiden när man bara hade grus utanför garageporten? (och då fyllde ju järnet sin funktion som stadga för kanten)

Armering i lecavägg?, en del byggbeskrivningar anger vanliga armeringsjärn, andra bistål. Bistål är väldigt dyrt jämfört med armeringsjärn men behövs det verkligen?

Pris då?, har räknat ganska ingående och hamnar på 110-120 000. Ska göra allt själv utom att gräva och blanda betong.
Kommer att lägga ut priser vart efter, kan redan nu säga att priset på leca skiljer sig väldigt mellan olika ställen.

/ Kai
 
Om du har en skarp kant i betongen som du kommer köra över med dubbade vinter däck.. så kommer kanten bli ganska så sliten.. Jag skulle lägga ett vinkeljärn där.
 
Redigerat:
Bistål ger nog lite x-tra stadga och kan väl vara bra om man har jordmassor som trycker på. Men skall det helt vara en vägg över jord är det nog lite ovekill..
 
M
Har du tagit in offert från nedanstående företag för platta/grund/sockel material? Fick bästa pris där, av de svenska företag jag kontaktade, å som min entrepenör nu ska använda sig av hos mig

http://www.grundmaklarna.se/

magentis
 
Redigerat:
Krillew skrev:
Om du har en skarp kant i betongen som du kommer köra över med dubbade vinter däck.. så kommer kanten bli ganska så sliten.. Jag skulle lägga ett vinkeljärn där.
men om jag har marksten mot kanten så blir det ju inget tryck mot den skarpa kanten.
 
magentis skrev:
Har du tagit in offert från nedanstående företag för platta/grund/sockel material? Fick bästa pris där, av de svenska företag jag kontaktade, å som min entrepenör nu ska använda sig av hos mig

[länk]

magentis
har kollat på alla möjliga och omöjliga ställen, verkar som att jag får köpa lita här o lite där för bästa pris.
Fick skapligt pris på kantelement + cellplast av en lokal handlare MEN sen tillkom 2500 i frakt.
Som det ser ut nu så är det K-rauta för kantelement + cellplast och min lokala bygghandel för armering (mattor 5150 för 505:)

Lika illa är det med leca, har fått 2 offerter (10 pall, 480 sten 19x19), ca 17 000 från 2 olika bygghandlare. Billigast är Cheapy, 11 000 för samma mängd men då måste jag frakta hem dom själv (kan iofs vara värt 6000)

/ Kai
 
M
Själv tar jag allt material från "utlandet", certifierat förstås, mycket billigare än att köpa svenskt, men grunden blev Grundmäklarnas, då dom ändå håller så bra priser.

magentis
 
Nästa fundering är, vad är rimligt att ge för schaktning? ca 90 kvm, ner 30 cm, 40 i voten, bort med jorden och köra hit 9 kubik singel.
Har fått ett prisförslag, då skulle han göra klart för att forma, 40 000:-. Jag tycker att det låter helt absurt.
Har haft grävare här när vi grävde för avlopp och de tog 600 i timmen. Hur lång tid kan det ta att gräva för en platta?
2 dagar inkl att köra bort jord och hit grus? 16 timmar x 600 = 9600 + grus. långt ifrån 40 000.

Räknar jag för snålt på arbetstid? Den första killen jag hörde med hade tyvärr ingen möjlighet att ta detta jobb men han uppskattade grävningen till ca en dag så det borde räcka med två dagar totalt.

/ Kai
 
När de grävde för min grund för en månad sen så var det ca 60-70m3 jord/lera som grävdes upp och fraktades bort med traktor+kärra.
Detta tog 7 timmar grävmaskin och 7 timmar traktor.
Sedan har ca 30ton makadam 11-16 levererats (jag har lagt ut det själv).

Totalpris för detta kommer landa på ca 18.000 ink. moms.
Inga specialrabatter och inga svarta affärer.

För övrigt körde jag utan kantelement mot befintlig husgrund, jag la endast en tjärpapp mellan som glidfog.
 
Redigerat:
Jag betalade för 11h grävning när de grävdes för min garagegrund.
Då tillkom åktid fram och tillbaka 3ggr samt rivning av det gamla garaget.

Grävdes ca 90m2 och 20-30cm ner (svagt sluttande tomt).

Singel handlade jag genom kontakter och kom ner i pris på.

Lastbilen som körde bort massorna var dyrare per timme än grävarn.

Men spontant så känns det som att de borde hinnas på en dag, med viss övertid kanske, om du vill ha gruset utrakat av traktorn.
 
Gabbe1 skrev:
För övrigt körde jag utan kantelement mot befintlig husgrund, jag la endast en tjärpapp mellan som glidfog.
Precis så tänkte jag också göra, en fråga bara. Har du någon kantbalk eller är plattan 10 cm ända mot husväggen?


Tack för svaren angående schaktkostnad. Det verkar som att min reaktion mot 40 000 var riktig.

mvh Kai
 
Jag gjorde lika bred kantbalk med villabyglar och 5xØ12 armering även mot befintlig platta.
Om det behövs eller inte vet jag inte, men det kan ju knappast skada.
 
Nu kan ju schaktning dra iväg i pris om man stöter på berg o måste spränga..
men om du vet av dig att det bara är o gräva så låter 40 mycket.
Jag kan hyra en 1,5tonnare för 1000kr/dag bränsle tillkommer..
Och på en dag hinner man ganska så mycket med en sån.
Jag hyrde en sån en vecka i höstas för att gräva upp för källare..
Nu kom det upp en berghäll så tyvärr blev jag tvungen o ta hit sprängaren och dom höll på i två veckor.. gissa att det kostade...
 
Krillew skrev:
Nu kan ju schaktning dra iväg i pris om man stöter på berg o måste spränga..
men om du vet av dig att det bara är o gräva så låter 40 mycket.
Jag kan hyra en 1,5tonnare för 1000kr/dag bränsle tillkommer..
Och på en dag hinner man ganska så mycket med en sån.
Jag hyrde en sån en vecka i höstas för att gräva upp för källare..
Nu kom det upp en berghäll så tyvärr blev jag tvungen o ta hit sprängaren och dom höll på i två veckor.. gissa att det kostade...

Det är bara o gräva, finns bara lera/sand/fyllnadsmassor.
Nu har jag kopplat in bekanta o bekantas bekanta. Ska bli intressant o se vart vi hamnar då.
40 000kr-mannen hörde av sig, nu hade han räknat lite mer noga. 28 000 + moms, alltså 35000. fortfarande helt ointressant.

/ Kai
 
M
Ja se till att han prutar på "ROT-tillägget" ännu mer...

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.