Nu ska det avlägsnas kablar har jag bestämt.
Adsl/fast telefoni har varit sisådär sen vi köpte huset för fyra år sedan.
Jag vet att det ligger fiber i närheten, men jag vet inte vems.
Spelar det någon roll eller kan jag ta kontakt med valfri operatör och bli ansluten till det nätet?
Eller måste jag finna rätt fiberägare och isåfall hur?
 
Ja du måste veta vem som äger fibern.. Sen kan du gå vidare. Det måste också finnas en kopplingspunkt någonstans i din närhet. Annars kommer det bli mycket dyrt.
Operatörerna är dock inte pigga på att gräva ner fiber för enskilda personer utan de vill att ett flertal personer inom ett geografiskt område gör lika.
Har själv tittat på fiber, dock finns det ingen fiberanslutning i mitt område, eller rättare sagt, det finns fiber men ingen är ansluten.
Det är i mitt fall telia som agerar i området, (villaområde). Kostnaden för mig att få fiber (om telia kommer med ett grupperbjudande) är troligen minst 20000
 
Jag avlägsnade alla kablar utom strömkabeln till routern när jag flyttade till hus. Trådlöst bredband och 3G-router funkar finfint :)
Dock inte riktigt samma hastighet som fiberuppkopplingen i lägenheten men helt ok.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Beror väldigt mycket på vilken 3G hastighet man får och vilka krav/behov man har.
Själv jobbar jag väldigt mycket hemmifrån och skulle aldrig klara mig på en 3G koppling.

En bekant fick uppgiften att det skulle kosta över 200.000 att få Fiber till huset.Inte pga kostnaden att dra den, utan bolagen är helt enkelt inte intresserade av att koppla in ett enskilt hushåll utan vill att alla i området går med.
 
Givetvis, men för mig funkar hd-film så då är det en bekväm lösning.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
@MathiasS: Tack, men jag bor söder om Jkpg på en mindre ort.
Finns det någon överordnad instans som har koll på vilka som lägger ner fiber?
Är det kommunen som har koll eller landstinget?
 
Du kan prova Ledningskollen.se En frivillig databas för nätägare som är gratis att använda. Där kan man fråga på område och får då svar från de nätägare som har intressen inom området och var deras kablar går
 
Kommunens lantmäterienhet kan ha koll också. Ligger det en ledning i backen bör det ju finnas en registrerad ledningsrätt för den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.