Har ett enplans hus med källare från -67. Har fått in lite fukt på baksidan av huset. Synds på innerväggen nere vid golvet i källaren ca 3-4 meter lång bit och 10-20 cm hög. Där har färgen flagnat och det var lite fuktigt. Nu vet jag inte om det bara beror på dräneringen eftersom vi har en regnvattenledning från altanen som får ner i en tunna just där. Den har tydligen stått o läckt och marken under altanen är lägre så det har nog runnit in där. Min tanke är nu att riva altanen som ändå är dags att göra nått åt. Sen dränera. Till detta hör att huset är byggt på lerig mark. Räcker att man kommer ner ca 50 cm så är det gott om lera. Och jag läste någonstans att man ska vara försiktig med att dränera hus som står på lera. Man kan torka ut leran och huset får sättningar????? Dräneringsfriman jag pratade med sa att min dränering ligger ca 20 cm upp från klacken och de lägger den djupare för att få så torrt som möjligt under huset med. Då blir min fråga mera viktig " torkar leran ut sätter sig huset då" ????.. Är det någon hör som kan sånt eller vet vart man ska vända sig för att få svar????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.