Hej! Har läst igenom många trådar angående dränering och åsikterna angående metod verkar lika spridda som fiskarna i havet.

Vi har ett hus som är byggt 1976 med en fullstor källare på ca 100 kvadrat golvyta. Utan att veta så antar jag att väggarna är kletade med något tjärliknande kladd.

Eftersom dräneringen ändå har fungerat hyfsat under så lång tid känns det kanske riskabelt att testa någon ny metod tex isodrän? Som jag förstår det så är Platon+någon typ av markskiva det som är mest likt det som finns på huset nu?

Har kollat med två dräneringsfirmor och den ena vägrar sätta isodrän för han säger sig ha sett många få problem med just detta, och dom sätter platon+någon typ av markskiva. Den andra firman sätter bara isodrän.
Är ju inte konstigt man blir förvirrad när inte äns yrkes proffs vet vad som gäller, känns otroligt svårt att välja.

Hur gör man med alla utreglade träväggar i gillestugan efter dräneringen? Måste de rivas och reglas om med metall beslag mot väggarna eller kan man ha kvar dom?

Mycket frågor och mycket panik men finns det någon kunnig som kan förklara vore jag tacksam!
 
En del gillar Volvo andra Ford
Jag brukar använda pordrän vid omdränering , snarlikt isodrän
Det viktiga ä ju att göra det enligt anvisningarna som tillverkaren har
Vad gäller inneväggarna så ska du helst inte ha något organiskt material alls på väggarna
 
Dränerade med isodrän förra året. Huset är också från 1976 med källare på 127kvm. Jag har bara märkt positivt resultat! Innan dränering så luktade det fukt i vissa rum men ca 3-4 månader efter dräneringen så blev luften där nere bättre och fuktnivån har gått ner en bra bit. Har också reglade väggar i gillestugan men dessa har jag valt att ha kvar så länge jag inte känner någon avvikande lukt. Lycka till med din dränering!
 
Juste, glömde nämna. Den svarta tjäran behövdes slipas bort ca 60 procent för att väggarna skulle kunna andas normalt.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.