Köpte hus för ett år sedan, efter att ha byggt ut, renoverat och snickrat oavbrutet är det nu äntligen dags för köket att bli ett kök och inte en kokvrå.
Men behöver hjälp med idéer på hur man kan maximera ytan. Jag vill såklart få in bättre arbetsytor och en roligare diskho...

TIPS EMOTAGES TACKSAMT!!!

köket.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


huset.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Eftersom du skrivt Matplats i rummet intill känns det som om du inte behöver kunna sitta och äta i köket?

Då hade jag satt en hel kyl och en hel frys där du har kylen idag.
Sen hade jag satt en traditionell köksinredning mot kontoret med underskåp och överskåp, kakel emellan.
I hörnet hade jag vinklat spisen 45° och sen byggt vidare med enbart grytlådor mot ytterväggen. Med dessa ersätter du skafferiet som försvinner vid kylen. Sätt en rad kakel av samma sort som på andra väggen över den långa bänkskivan mot ytterväggen, kakla in i fönstersmygen om det passar.

Lycka till!
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Eftersom du skrivt Matplats i rummet intill känns det som om du inte behöver kunna sitta och äta i köket?

Då hade jag satt en hel kyl och en hel frys där du har kylen idag.
Sen hade jag satt en traditionell köksinredning mot kontoret med underskåp och överskåp, kakel emellan.
I hörnet hade jag vinklat spisen 45° och sen byggt vidare med enbart grytlådor mot ytterväggen. Med dessa ersätter du skafferiet som försvinner vid kylen. Sätt en rad kakel av samma sort som på andra väggen över den långa bänkskivan mot ytterväggen, kakla in i fönstersmygen om det passar.

Lycka till!
Helt rätt. Ingen matplats behövs i köket. Du tänker lika som mig. Hur långt kan man gå med bänken på fönstersidan då?
 
Åsa Lund
Fram till en meter före dörrhålet typ... Man ska inte gå in i skivan när man kommer från matplatsen
 
Är det ett alternativ att minska öppningen mot hallen och där få mer "möblerbar" vägg?
 
Åsa Lund
Man tjänar inte mycket på det eftersom kylen ska gå att öppna
Behövs extra förvaring kan man sätta ett överskåp på yttervägg men jag tycker det förstör mest...
 
Räknenisse skrev:
Är det ett alternativ att minska öppningen mot hallen och där få mer "möblerbar" vägg?
Det går att minska, men inte så mycket. Behöver ljusinsläppet från den sidan då andra sidan av huset består av berg och skog.
 
Åsa Lund skrev:
Fram till en meter före dörrhålet typ... Man ska inte gå in i skivan när man kommer från matplatsen
1 meter in från dörrhålet ger ett utrymme på 1 meter mellan kyl och vägg - räkna bort då en bänkskiva på 60 cm så återstår 40 cm... Lite för trångt va? :confused:
 
rockin_john skrev:
1 meter in från dörrhålet ger ett utrymme på 1 meter mellan kyl och vägg - räkna bort då en bänkskiva på 60 cm så återstår 40 cm... Lite för trångt va? :confused:
Hur blir det om ni vänder på kyl och frys 90 grader och har mot hallväggen istället? Borde kännas lite rymligare att gå till och från matplatsen då, även om själva dörrstorleken fortfarande är samma.
Bänkskivan tror jag också behöver vara längre från öppningen än en meter, men jag vet inte hur mycket.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
klonk skrev:
Hur blir det om ni vänder på kyl och frys 90 grader och har mot hallväggen istället? Borde kännas lite rymligare att gå till och från matplatsen då, även om själva dörrstorleken fortfarande är samma.
Bänkskivan tror jag också behöver vara längre från öppningen än en meter, men jag vet inte hur mycket.
Får mäta upp detta imorrn! Inte ens tänkt tanken innan. Keep it coming!
 
Mot fönstersidan skulle jag inte sätta vanliga underskåp, de tar alltför mycket av ytan. Istället överskåp placerade på golvet, de bygger bara 30-35 cm i djupet.
Spis på 45 grader är kanske inte så lyckat för det slösar bort plats. Men ställ spisen så att du har 60 cm arbetsyta på båda sidor, men då måste du minska vasken.
Beroende på familjen storlek kan en kombinerad kyl/frys räcka till. Eventuellt med ett lite större kylfack och mindre frys, med ett extra frys i källaren/garaget om det finns. VI är två och klarar oss utmärkt med en kombo.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Mot fönstersidan skulle jag inte sätta vanliga underskåp, de tar alltför mycket av ytan. Istället överskåp placerade på golvet, de bygger bara 30-35 cm i djupet.
Spis på 45 grader är kanske inte så lyckat för det slösar bort plats. Men ställ spisen så att du har 60 cm arbetsyta på båda sidor, men då måste du minska vasken.
Beroende på familjen storlek kan en kombinerad kyl/frys räcka till. Eventuellt med ett lite större kylfack och mindre frys, med ett extra frys i källaren/garaget om det finns. VI är två och klarar oss utmärkt med en kombo.
Bra tips!
Men blir inte arbetsytan väldigt liten då? 35 cm djup?
 
Hej,

Jag hade absolut försökt vända kyl & frys mot hallväggen, satt diskho och diskmaskin mot fönstret och hällen mitt på / något till vänster på väggen mot kontoret. Jag gillar generellt sett inte att ha häll i hörnen då det stjäl för mycket yta. I ditt specifika fall hade jag dessutom siktat på att maximera arbetsyta mellan häll och diskho vilket du gör om du sätter diskhon runt fönstret och hällen på mitten / till vänster av väggen mot kontoret.

Avslutande bänkskåpet in mot matplatsen hade jag eventuellt gjort 45 graders snett för att få en "mjukare" entre in i köket från måtplatsen.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Öka på väggen mot hall och placera kylskåp och frysskåp där. 2 meters dörröppning är lite overkill.

Gör om diskbänken till ett L-kök, dvs placera underskåp mot ytterväggen, Jag hade nog haft skåp hela vägen förbi fönstret. Då kan titta ut genom fönstret när du står vi bänkskivan eller placera kryddväxter där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.