Ett Enbuske halvtimmerhus 16 x 8 meter, byggt 82 ovanpå en grund av 60 cm höga 4 meter långa Ytongbalk stående på en betongsula. En sula även mitt under huset, också med på högkant stående Ytongbalk.

Ovanpå de nu 60 cm höga balken, ligger ett helt täckande golv / bjälklag av 4 m Ytongbalkar. Täckande plast ovanpå.
Därefter hela huskroppen av i princip fristående hus av timmerväggar.

Så står själva resverket av
lösvirke, med grova golvbjälkar, ja hela huset innanför, löst bundet mot timmerväggarna med stålband.
Detta för att timmerväggarna sjunker ihop, sätter sig. Mest första åren.
Har sett mer än 1 dm sättning
på hus byggda av rundtimmer.

Ca 30 år sedan byttes de gula och vita dräneringslangarna, på de sidor där marken lutar något mot grunden.
Har kollat med vatten och annat att det funkar med vattenavledning runt hela stugan.

På senare åren så leds även allt takvatten från hängrännorna på baksidan rakt genom grunden och därefter i nedgrävda avloppsrör i var ände av huset frostfritt bort från stugan. Så även med takvattnet på framsidan. Funkar mycket bra. Detta av den anledningen att slangarna i marken inte låg frostfritt. I grunden aldrig kallare än + 8 grader. Har avfuktare i grunden.
I o f s kan inget mögla i grunden.
Men det känns bra med ett mycket litet kontinuerligt undertryck där nere.

Nu har jag börja gräva upp för hand för att laga några skador (rappa), lägga på typ kallasfalt, måla sockeln ovan mark, montera Platonmatta hela vägen ned, förbi betongsulan.
Och sån plåt för luftning, strax under marknivån... i ovankant på mattan.
Behöver ingen extra isolering.

Har kollat skicket på markslangarna allt eftersom. Ser och känns ut som fräscha. Kommer inte att byta.

Singel i höjd med sulan, sen sand 20 cm och sist av allt 15 cm matjord höst upp. Separerar dessa när jag gräver upp för hand, så jag kan lägga tillbaks i rätt ordning.


Nåt annat att tänka på?

Höra med grannen som har en minigrävare? Eller jobba på som pensionär, när jag inte är ute på Vänern o seglar?
Grund av ett rött trähus med grävd jord framför och två redskap lutande mot väggen. En ventilationsöppning syns på grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Så här ser huset ut f ö.
Rött enplanshus med svart tak och stora fönster, omgiven av träd. Huset har en veranda med sittplatser och trädgårdsmöbler. Gräsmatta och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser att sulan har fall utåt.
Så Platonmattan får vila emot denna, inte vid Ytongbalkarna.

Högtryckstvättar allt eftersom.

Efter lagning och tappning, blir det typ tjärasfalt under marknivån.
 
  • Bild på en husgrund med tjärasfalt på betong. En gul dräneringsslang är placerad i ett urgrävt dike med en spade lutad mot gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare rappning / puts på de stående Ytongbalkarna har släppt på några ställen.
River bort löst material.

Fyller upp och putsar med en blandning av Husfix och Kakelfix. Allt enligt min svåger som jobbat som snickare mer än 65 år.

Så drar jag på typ kallasfalt som fuktspärr.
 
Ingen minigrävare.... Kan lätt skada dräneringen och svårt att skilja på Singel, sand och matjord.

8 meter gräver jag upp på två dagar. I den takt jag orkar med.
D v s totalt 6 dagars grävande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.