Vi har ett andra hus som vi hade tänkt börja renovera upp nu och köket var fallfärdigt och behövde bytas helt och hållet. Vi har nedan planlösning till vårat förfogande:

Grundplan för ett kök på 15,93 m² som gränsar till andra rum, markerade zoner A, B och C, och bardisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser gränsar köket till grovkök, allrum (vid B och bardisken)och entrehall mot väggen C. Vi tror att detta kök kan bli riktigt trevligt om det inreds korrekt. Såklart har vi lite egna tankar och idéer men lägger upp här pga alla de utmärkta förslag som brukar bubbla upp.

När det gäller el och vvs/vent finns inga begränsningar då huset håller på att totalrenoveras. Dock är väggen B bärande och vi kommer inte att göra speciellt mycket i grovköket då den delen renoverandes för ca 10 år sen pga vattenskada från VVB.

Vad vill vi med köket? Det ska finnas mycket förvaring samt bänkyta så att en stor familj kan vara där och laga mat utan att gå på varandra. Det ska finnas en koppling till vardagsrummet så att den som står och wokar thaimat inte blir ensam utan matlagningen ska vara en del av gästernas upplevelse.

Det ska lagas MYCKET mat i köket, det är inget "designkök" utan ska vara praktiskt och funktionellt. Vidare är det inte tänkt att ha några köksbord eller annat i köket utan äta det gör man vid bardisken eller i allrummet/matsalen.

Prylar som behöver finnas:
- Minst en fullhöjd kyl och frys
- Fullhöjd vinkyl
- Induktionshäll 80 cm
- diskmaskin
- inbyggd micro och ugn
- Fläkt ansluten i tak med egen motor

Det jag är mest nyfiken är hur man kan tänka kring ytorna A, B och C. samt ev nåt i mitten.

Tack på förhand
/HLH
 
Hej!

Har bett admin flytta till köksdelen, då jag råkade posta i fel forumdel. Borde ligga i kök istället.

Här nedan kommer våra egna förslag på hur man skulle kunna utnyttja denna yta till ett funktionellt kök. Ber om ursäkt om allt ser jättefult ut, ritprogrammet har inte speciellt många val på storlekar eller objekt, så det blev lite improvisation. Hoppas det är begripligt.

Vi tänker:

Yta B:

Här står man och lagar mat. En liten diskho (mindre än den på bilden) att skölja och hälla av samt en bred induktionshäll för att laga maten. Under finns förvaring för grytor, stekspadar, köksverktyg etc. Mellan spishäll och vask finns utrymme att bereda, hacka etc.

Det finns en bardisk ut mot vardagsrummet så att man därifrån kan se vad som händer i köket, samt att ljuset från köksfönstren kan lysa upp vardagsrummet mera. Genom att ha barstolarna i vardagsrummet behöver inte köket ha sittplatser kring köksön.

Yta A:

Här har vi nästan en hel vägg som vi kan använda till vad vi vill. Fönstret finns där för att släppa in mer ljus. Osäkert om vi vill ta bort det. Denna väggyta är tänkt att användas till förvaring och disk. Hit går man med all smutsdisk. Det finns vinkyl, diskmaskin och en massa skåp och lådor. I de höga skåpen till höger finns det skafferi för torrvaror och potatis, lök, etc så det kommer nära beredning/tillagning. Bänkytan kan användas som beredning om man vill vara flera i köket.

Yta C:

Här finns kyl/frys och ugn/mikro. Vi är lite osäkra om kyl/frys, känns de hamnar lite långt bort. Vad tror ni?

Mitten:

En köksö med ytterligare förvaring samt möjlighet för en tredje person att stå och hacka, eller om man vill köra nåt köksredskap, typ beredare. Avställningsyta från ugn kan den också användas som. En generisk arbetsyta helt enkelt.




3D-rendering av ett kök med köksö, diskho, spishäll, ugn och förvaring samt bardisk med barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett kökskoncept med köksö, induktionshäll, diskho, skåp och öppen bardisk mot vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av ett planerat kökslayout med diskho, induktionshäll, skåp och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack på förhand
/HLH
 
BirgitS
H hemljuvahem86 skrev:
Ber om ursäkt om allt ser jättefult ut, ritprogrammet har inte speciellt många val på storlekar eller objekt, så det blev lite improvisation.
Det ser ut som Sweet Home 3D och i det programmet kan man högerklicka på t.ex. ett skåp och välja egenskaper eller något liknande så kan man sen skriva in vilka mått som skåpet ska ha. Däremot håller jag med om att deras skåp ser lite udda ut. Du kan ju också kolla i något köksplaneringsverktyg, t.ex. Ikea har ett, om du tycker det är lättare.

Ta gärna en bild på 2D-ritningen också så att man får lite mer känsla för var olika skåp är i förhållande till andra och till fönster etc.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som Sweet Home 3D och i det programmet kan man högerklicka på t.ex. ett skåp och välja egenskaper eller något liknande så kan man sen skriva in vilka mått som skåpet ska ha. Däremot håller jag med om att deras skåp ser lite udda ut. Du kan ju också kolla i något köksplaneringsverktyg, t.ex. Ikea har ett, om du tycker det är lättare.

Ta gärna en bild på 2D-ritningen också så att man får lite mer känsla för var olika skåp är i förhållande till andra och till fönster etc.
Hej!

Här kommer en 2D-bild, glömde bort den :)

2D-ritning av kökslayout med köksö, vitvaror och märkning av yta 15,93 m².

Köksön ser väldigt pluttig ut på bilden, kanske går det att förstora den lite. Sen har jag märkt att köket ser väldigt trångt ut med mörka luckor, vi kommer förmodligen att ha vita luckor.

Japp är Sweet Home, enda verktyget där jag kunde rita väggar med bardisk som jag ville, IKEAS var helt odugligt på denna fronten. Så utseendet får man ta med en nypa salt, det är främst placering och funktion som är i fokus nu.

/HLH
 
BirgitS
Det ser väldigt trångt ut på kortsidorna av köksön. För att två personer ska kunna passera förbi varandra utan problem och man t.ex. ska kunna dra ut en låda eller öppna diskmaskinen utan utan att blockera hela köket rekommenderas att det är minst 120 cm i passager. Vårt första BRF-kök var ett parallellkök från 40-talet där gången mellan spis och högskåp var ca 80 cm (precis så ett enkelt fönster fick plats) och hela tiden kändes det som att man bad om ursäkt för att man stötte i varandra eller be den andra att flytta sig lite så man kom fram till skafferiet etc. Vi stod inte ut där länge innan vi rev väggen till matrummet och fick ett "stort" kök med matplats.

Jag föreslår att modulerna i köksön placeras vid fönstret i stället för att inte blockera så mycket och det blir ett U-format kök + spisdelen, dock får man ju då anpassa planeringen med hörnskåp etc. i stället. För att elementet fortfarande ska komma åt att värma rummet, och om fönstret är lägre än bänkhöjden, kan man ha 10 cm fritt närmast fönstret eller låta bli att ha ett skåp under skivan framför en del av elementet. Alternativt att du vrider på köksön för det ser ut som att 60 cm skåp kan få plats mellan diskhon och kylen och det ändå blir ca 120 cm fritt.

Det finns väl minst 60 cm sammanhållen bänkyta nära hällen så att det går att stå där och skära grönsaker medan man passar något på spisen.

Det ser ut att vara väldigt mycket högskåp. Kyl, frys, ugn+mikro och sen?
Till och med för mig som gillar och har mycket förvaring i köket ser det sammanlagt mycket ut.

Färger kan du också ändra i Sweet Home 3D, på samma ställe som där man ändrar storlek om jag inte minns fel.
 
Flyttat enligt önskemål
/Mats
Moderator
 
Prova att göra en stor avlång köksö där hällen kan vara den lägger ni så långt upp mot v-rummet som möjligt. Känns plottrigt med så många olika stationer.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.