Hej,
I sommarstugan har jag en brunn som förser huset med dricksvatten.
Brunnen är 9m djup och grävd av min farfar på 50-talet.
Senare (60-70-tal kanske) har brunnen försetts med 1m betongringar.
Uppe på brunnslocket sitter en klassisk gårdspump som fungerar.

på senare tid har vattnet blivit lite tråkigt, mest i lukten.
Ett UV-filter är installerat med god effekt, men då brunnen aldrig är tömd och rengjord tänkte jag att det är ett bra sommarprojekt.

• Jag tänker att jag ska fylla två IBC-tankar med trädgårdsslangen, sen pumpa ut resten på tomten.

• När brunnen är tömd på vatten så låter jag dräneringspumpen stå kvar på botten, och med vattnet i IBC-tankarna spolar jag av brunnens insida med högtryckstvätt och jobbar mig neråt.

• Väl nere på botten så skopar jag upp allt bottenslam i en hink som dras upp och töms, sen ner igen till mig.

• Efter detta lägger jag ett nytt lager med sand på botten.

Mina funderingar kretsar kring följande:

• Ska man täta skarvarna mellan betongringarna?
• Kommer inkommande vatten alltid underifrån?
• Om man tar bort gårdspumpen från locket utsida, ramlar då skälva pumpinanmätet ner i brunnen?

Hej hopp!
 
Du ska INTE gå ner i den brunnen, 9 meter djup innebär att syret är av tvivelaktig kvalitet och du kan svimma ( syrebrist ) och bli kvar där för gott Du ska ringa in en spolbil ( du måste säga till att det är färskvattenbrunn som ska sugas ) som suger ur all skit i botten. <klart kostar några kronor , men värt vartenda öre. Här finns det lite att läsa om hur man renoverar en grävd brunn. Många trådar är det, så bara att pricka in dom, en i taget
https://www.google.com/search?q=vil...i57j33i160.17883j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska INTE gå ner i den brunnen, 9 meter djup innebär att syret är av tvivelaktig kvalitet och du kan svimma ( syrebrist ) och bli kvar där för gott Du ska ringa in en spolbil ( du måste säga till att det är färskvattenbrunn som ska sugas ) som suger ur all skit i botten. <klart kostar några kronor , men värt vartenda öre. Här finns det lite att läsa om hur man renoverar en grävd brunn. Många trådar är det, så bara att pricka in dom, en i taget
[länk]
Tack för svar. Jag har tänkt tanken själv om faran med detta, och även läst om det.
Men brunnen är ju grävd en gång i tiden, så det har ju ”jobbats i hålet” menar jag.
Om cementringarna behöver tätas eller skrubbas så måste man ju ner i brunnen oavsett?
Funderade på att dra ner en slang från kompressorn som står och blåser luft hela tiden. Men det räcker kanske inte.

Jag har googlat mig fördärvad, men hittar inget företag i Skåne som sysslar med detta☹️
 
Eller så går du ner med säkerhetssele och rep och har ett par kraftiga kamrater på marknivå som kan dra upp dig om det går åt helsike.
Att hissa ned ett brinnande ljus kan vara ett första test av luftkvaliteten.
 
Det som egentligen är farligt med att gå ner i vissa brunnar är att det kan finnas gaser där som väger tyngre än syre. Det är ju såklart mer vanligt i avloppsbrunnar än i dricksvattenbrunnar men gällande det senare så skall man ju vara vaksam på att andra gaser (du skriver t.ex. att vattnet luktar konstigt) kan existera ifall djur eller dylikt kommit ner i en dricksvattenbrunn efter många många år. Men även om det är en fin brunn så bör man alltid vara 2 personer och den som går ner skall ha säkerhetslina!

Jag har själv renoverat min egna brunn på 6,6m och jag hade en polare som blåste ner lite luft med en lövblås då och då. Själv hade jag rep runt överkroppen ;) Inga problem.

Det där med att täta ringar tvistar det lärde om då det vatten som som tränger in i de nedre ringarna har filtrerats i marken. Det är de övre ringarna man skall hålla koll på eftersom det omgivande skiktet där dränks med ofiltrerat vatten. Läcker det in i de övre ringarna kan man få humus i vattnet. Men hur djupt man skall gå ner o täta beror väldigt mycket på omgivande material också. Är det väldigt genomsläppligt har jag också hört att vattnet kan trycka bort det man tätar med. Därför är en säkerhetsåtgärd att täta de övre ringarna inifrån medans grundvattennivån är låg så cementen har god tid på sig att stelna.

Bunkra upp lite vatten och töm brunnen först så ser du eventuella läckage eller om det är hål t.o.m. Då kan du också få kännedom om tillrinningen och därefter bedöma hur mycket du skall täta.

Jag tätade de två översta ringarna utifrån för att vara på säkra sidan och lade ut en gummimatta som sluttade från brunnen. Jag tätade nästan alla ringar vilket jag kan ångra nu i efterhand då det är sjöbotten och tillrinningen har därför blivit långsammare. Jag förstod i efterhand att vissa brunnar helt enkelt har lite hjälp med att ta in vatten mellan de nedersta ringskarvarna.

För tätning så blev det absolut bäst med cementbruk A och smacka in i skarvarna för hand!
 
  • Gilla
Hmbyggab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.