Träplankstaket som inte når ner till marken på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta, mina vänner, är ett plank. Det skulle skydda mot buller, tänkte förre ägaren till huset som byggde det. Men si, det gör det inte, ty det når inte ända ner till marken.
Det vill jag ändra på. Men hur? Trä ända ner till marken låter som en dålig idé. Gräva upp hela planket och göra om grunden likaså.
Fler förslag?
 
Gräv ner mineritskivor/sockelskivor eller liknande.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men brukar inte de vara ganska tunna? Isf hindrar de inte så mycket ljud.
 
Mineritskivor ner till marken och någon typ av vall upp mot skivan, makadam, singel, valfri fyllnadsmassa. Dels för att täppa till eventuella springor och dels för att få lite massa som kan döda/minska bullret. Se bara till att avgränsa mellan plank och fyllnadsmassa så det inte börjar ruttna.
 
Träplanket är väl inte heller så tjockt?
 
Johannes Carlsson skrev:
Träplanket är väl inte heller så tjockt?
Korrekt iakttagelse, men jag hoppas kunna göra det tjockare, vad det lider.
Det påverkar ju också vilken lösning som passar i botten.
 
Det behöver inte vara så tjocka skivor längst ner. Vegetationen kommer att dämpa ljudet.
 
Njae, det behöver inte vara så tjocka skivor men, det behöver vara tätt för att planket ska reflektera ordentligt. Vegetation dämpar i stort sett ingenting (om vi inte pratar om en hel skog såklart men då är det också avståndet från bullerkällan som spelar en stor roll).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
useless skrev:
Vegetationen kommer att dämpa ljudet.
Fel, det gör det inte, det är en vanlig missuppfattning. Vegetationens effekt är försumbar.
 
Klabbarparn skrev:
Njae, det behöver inte vara så tjocka skivor men, det behöver vara tätt för att planket ska reflektera ordentligt.
Du har rätt i att det måste vara tätt, men fel i att de inte behöver vara tjocka. De måste vara så pass tjocka att de inte vidarebefordrar ljudvågorna genom att de själva vibrerar. Materialets täthet avgör givetvis, men det är inte reflekterandet som stoppar ljud. Det är så med ljus, men inte med ljud.
 
ricebridge skrev:
Du har rätt i att det måste vara tätt, men fel i att de inte behöver vara tjocka. De måste vara så pass tjocka att de inte vidarebefordrar ljudvågorna genom att de själva vibrerar. Materialets täthet avgör givetvis, men det är inte reflekterandet som stoppar ljud. Det är så med ljus, men inte med ljud.
Det ska nog till ganska mycket innan en mineritskiva börjar vibrera.

Trafikverket använder(använde?) iallafall Minerit som icke organiskt material mot marken och de är inte tjockare än 1-1,5cm men som sagt, det måste vara tätt.

Mitt första inlägg i tråden skulle ju dock lösa det eventuella problemet med vibrationer...

Efter lite googlande blev jag varse om att Minerit är en något felaktig, generell benämning på cementfiberskivor. Företaget heter idag Cembrit och har flertalet skivor till flertalet ändamål.

Cembrit Construction och Cembrit Rock är de två skivor de rekommenderar till bullerskärmar. 8 respektive 12 mm tjocka.
http://www.cembrit.se/media/7980/cembrit_produktlista.pdf

Letar du (bättre) alternativ till din bullerskärm så kan ju absorberande "plank", t ex Noistop vara något men man blir mörkrädd av priset, tyvärr.

Edit: Nu menar jag givetvis användandet av dessa skivor i "sockeln", inte som material till hela planket.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack Klabbarparn! Jo, jag tror iofs på första inlägget, med den lilla reservationen att det inte ger svar på frågan hur man gör där plank och fyllnadsmassor möts. Grus upp till planket?

Vibrationer är däremot vanligare än man tror. Kolla t ex bara hur lätt stomljud transporteras i ett hus med bjälklag i betong; även sådana ljud är vibrationer. Så mineritplattor kan gott vibrera tillräckligt för att transportera ljud, de med.
 
minst 15 kg/m2 ytvikt och ca 40mm tjocklek är bra riktvärden för skyddet
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Tack Klabbarparn! Jo, jag tror iofs på första inlägget, med den lilla reservationen att det inte ger svar på frågan hur man gör där plank och fyllnadsmassor möts. Grus upp till planket?

Vibrationer är däremot vanligare än man tror. Kolla t ex bara hur lätt stomljud transporteras i ett hus med bjälklag i betong; även sådana ljud är vibrationer. Så mineritplattor kan gott vibrera tillräckligt för att transportera ljud, de med.
Du har helt rätt angående vibrationer men de är så relativt svåra att komma ifrån så det är snudd på ovidkommande i just detta fall då ditt befintliga plank redan har (och kommer att ha) ett visst vibrationsvärde. Det hela handlar om att minimera bullret som läcker igenom. Det kommer med andra ord inte bli helt -långt ut i storskogen-tyst men det kommer hjälpa till en hel del!

Såhär hade jag gjort i ditt fall, om du siktar på att behålla befintligt plank och att du kan/får göra åtgärden på utsidan av planket:
Enkel illustration av en brunöppning och dess svängningsradie, markerad med en röd linje, mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ej proportionsenligt givetvis men du kanske förstår vad jag menar...

Det är ju inget jättegap mellan mark och plank så det torde inte bli allt för fasligt dyrt eller jobbigt.

Edit: Planket är så pass lågt att regeln du ser i nederkant förmodligen är overkill.

Edit2: Suck, inget eftermiddagskaffe än. Denna lösning beror givetvis på hur utsidan på planket ser ut. Det går att göra liknande på insidan men då lär du skydda/klä stolparna.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klabbarparn skrev:
Du har helt rätt angående vibrationer men de är så relativt svåra att komma ifrån så det är snudd på ovidkommande i just detta fall då ditt befintliga plank redan har (och kommer att ha) ett visst vibrationsvärde. Det hela handlar om att minimera bullret som läcker igenom. Det kommer med andra ord inte bli helt -långt ut i storskogen-tyst men det kommer hjälpa till en hel del!

Såhär hade jag gjort i ditt fall, om du siktar på att behålla befintligt plank och att du kan/får göra åtgärden på utsidan av planket:
[bild]
Ej proportionsenligt givetvis men du kanske förstår vad jag menar...

Det är ju inget jättegap mellan mark och plank så det torde inte bli allt för fasligt dyrt eller jobbigt.

Edit: Planket är så pass lågt att regeln du ser i nederkant förmodligen är overkill.

Edit2: Suck, inget eftermiddagskaffe än. Denna lösning beror givetvis på hur utsidan på planket ser ut. Det går att göra liknande på insidan men då lär du skydda/klä stolparna.
Jamen jahaaa!! Åh, jag fattade fel förut... :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: NU fattar jag hur du menar.
Ja men det var väl en riktigt bra lösning! Tack snälla för att du tog dig tid att förklara. Ja den lösningen fixar förmodligen problemet, och blir ganska enkelt görbar.

Antar att plattorna inte behöver gå ner så djupt i marken?

Vad skulle man kunna använda förutom minerit? Planket är lika långt som plånboken är tunn...
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.