Skall strax dra igång o inreda ett rum i källaren och behöver lite hjälp och råd med hur jag skall göra med väggarna.
På skissen nedan så finns det två väggar som är ytterväggar (de som står att de skall isoleras). Dessa väggar är inte isolerade idag. Det sitter en platonmatta på utsidan, men ingen isolering som sagt. Den väggen som är längst upp är en innervägg (betong) mot en inredd och uppvärmd gillestuga.Väggarna till vänster skall sättas nya.
  • Nu behöver jag lite rådgivning hur jag skall gå till väga. Skall jag bygga upp nya väggar runt om, för att få en bra slät innervägg (gips)?
  • Skall jag lämna luftspalt på alla väggar, även innerväggen mot gillestugan.
  • Behövs det luftspalt upptill mot taket också för att vi skall kunna få cirkulation på luften?
  • Den väggen som är längst ner i bild känns som att dom gjort ngt med, då man känner att det inte är solid betong när man knackar. Skall jag försöka få upp ett hål i väggen så att jag kan se vad dom gjort, eller bara bygga upp en ny vägg.

Vill ju helst bygga inåt rummet så lite som möjligt, där det inte behövs så att säga.

Tar tacksamt emot alla era tankar, funderingar och tips.

rum i källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du menar att ytterväggarna ska isoleras från utsidan? Alternativet, att isolera på insidan är en väldokumenterad riskkonstruktion. Detta även om du har en platonmatta på utsidan källarväggen vill jag påstå. Å andra sidan ska man inte alltid behöva vara så förbaskat rädd för detta med källare och organiska material. Det blir lätt en hysteri kring källare, men i vissa fall funkar det med organiska material, i betydligt fler fall funkar det inte. Känner du ditt hus någorlunda väl tror jag att du kan göra en relativt god egen bedömning. Såvida du nu inte lägger isolering och reglar direkt emot ytterväggen förstås.

Lång utläggning kring organiska material, men om du nu absolut vill isolera från insidan så... Annars är förstås det absolut bästa att bara putsa upp väggarna, måla med silikatfärg och sedan sova lugnt om nätterna.
 
Isoleringen är inte den stora frågan. Iaf inte för mig. Jag vill bara bygga rummet på ett bra sätt så att man kan bo i rummet utan risk för diverse risker i efterhand. :)
 
Då kan du nog skippa isoleringen och köra på putsade väggar med silikatfärg. Alternativt regla upp väggar med stålreglar som inte står i kontakt med ytterväggen (hängsle och livrem). På detta kan du sedan sätta gipsskivor och som du själv nämner, lämna en luftspalt längst ned och längst upp. Har själv varit inne på detta, men tycker det borde finnas en risk att det blir en rejäl dammfälla på baksidan gipsväggen. Ingen har kunnat svara på min fråga rörande detta.
 
Jag 'r nu inne på att göra enligt följande.

Difftät plast på golvet så att det täcker golvregeln, ej upp mot väggen.

Plåtreglar runt om (vet inte om jag kan sätta dom direkt mot vägg, eller med luftspalt, då jag inte skall ha isolering)

Parkettgolv ovanpå plast, sedan gips utanpå reglarna.

En luftspalt uppe på upp till 1 cm.

Är jag rättute? Stoppa mig annars nu!. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.