Har idag en tomt som det ska byggas hus på. Har idag en liten stuga på denna tomt vi bor i. Fick precis blankett att fylla i för fastighetsskatt. Ska man se till att hålla sig på så låg nivå som möjligt på allt man fyller i eller hur ska man tänka?

Nu pratar vi inte om att ljuga utan bara värdera sin lilla stuga på ett till mig förmånligare sätt :cool:

Jag borde väl kvala in på fastighetsavgift?

Småhus utan byggnadsvärde
Tomtmark som är bebyggd enbart med småhus som
saknar byggnadsvärde får fastighetsavgift i stället
för statlig fastighetsskatt från och med deklarationen
2011.
http://www.skatteverket.se/download/18.6eb1f7eb12c507b23b780008231/29619.pdf

http://www.skatteverket.se/privat/s...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html
 
Som jag förstår det så ramlar man in i fållan för fastighetsskatt för obebyggd tomtmark om värdet på byggnaden understiger 50 000, så ta inte i för lite så du hamnar under det. Det är 1% skatt på tax marknadsvärde på detta, vilket förmodligen är dyrare än om du har en byggnad för 50 001kr. Jag är dock lekman, min tolkning av informationen.
 
Så rent krasst, om man har en tomt där det har stått ett gammalt fritidshus med riktvärde på ca 140' och man håller på och bygger nytt, så skulle man tjäna på att uppge att det stod kvar där 1 januari men har sedan dess rivits för att ge plats för ett nybygge istället för att uppge att det rivits innan 1 januari... Eller hur?
 
Låna tråden lite, mitt bygge började aug 2010 och slutbesiktades feb. 2011. Behöver jag betalar fastighetskatt på det beloppet som bygget var värt fram till 31/12/2010? Dvs 1% av t.ex. 1,5mille (Betalade ut totalt ca. 1,5mille till byggare vid 31/12/2010)
 
MasMats skrev:
Som jag förstår det så ramlar man in i fållan för fastighetsskatt för obebyggd tomtmark om värdet på byggnaden understiger 50 000, så ta inte i för lite så du hamnar under det. Det är 1% skatt på tax marknadsvärde på detta, vilket förmodligen är dyrare än om du har en byggnad för 50 001kr. Jag är dock lekman, min tolkning av informationen.
Skulle uppskatta värdet på bara stugan till runt 150. Tomt + stuga runt 6-700.
Men då pratar vi försäljningsvärde.

Men jag kryssar väl i så ärligt det går men lite i underkant för att vara på säkra sidan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.