Nu när hösten kommer så är det väl dags att dra igång nästa teknikprojekt.
Har bestämt mig att det är larmet som behöver lite underhåll.

Har ett dsc 1632 med en panel som kan kommunicera trådlöst. Till detta har jag kopplat
1st trådlös brandvarnare
1st trådbunden brandvarnare
3st trådade IR deckare
2 st magnetkontakter
1 st trådlös magnet kontakt

Det som behöver ordnas är väl egentligen hur larmet kommunicerar när någonting händer.
Efter en liten ombyggnation så försvan kabeln för telefoni där jag placerat larmet så det kan inte ringa ut längre.
Förvisso fungerade det aldrig bra, då det enda jag fick till var att larmet kunde ringa upp och skicka en ton, inte vilken typ av larm eller liknande. Jag kunnde inte heller kvittera larmet eftersom min mobil inte skickade knapptryckningen tillräckligt länge.

Det jag skulle vilja få till nu, är att jag på något sätt blir meddelad via mail, sms eller liknande när larmet går, och vad som har larmat. Om jag förstått det rätt så om man "skickar" larmet i contact-id eller sia format, så kan man göra om den koden till klartext och få tex "brand övervåning"
Så det jag funderar på är om man har tex en gsm sändare, kan den göra detta automatiskt och skicka det i klartext till mig? Eller om man skulle ha tex DSC TL-260 kan den då maila larmet i klartext till mig? Eller larmet kanske kan maila min server, som gör om larm mailet till något begripligt och sedan skickar det vidare. Vad kan man mer göra med denna ip pryl? Kan man tex surfa in till larmet och programera det? Kan man se larm status? larma på/av osv?

Finns det något företag eller liknande man kan anlita som tar hand om mina larm och sedan skickar dem i mer förstålig form till mig? Inte intresserad av några väktar utryckningar och sådant.

Så tips på hur jag bäst kan lösa hanteringen av larm tages tacksamt emot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.