Vi har ett hus (enplan, med källare) från 1959. Källaren luktar lite unket och vi har en hel del tusenfotingar och ibland även gråsuggor där nere - det är ganska fuktigt. Det vore trevligt att någon gång kunna använda källaren till annat än förvaring och badrum/tvättstuga (nybyggt), alltså antar vi att det skulle vara en finfin idé att dränera om och kanske även isolera. Problemet - ett av dem åtminstone - är att tidigare ägaren till huset byggde ett uterum och altan utan att göra något underarbete. Alls. Han tog inte ens bort gräset under, vilket har lett till att vi har områdets största kattlåda där nu. :mad:
Vi har fått en prisuppgift för omdränering+isolering, då ingår att de handgräver under altan+uterum. En annan firma sa åt oss att det enda rätta vore att riva uterummet och altanen och bygga upp det igen, fast det vore så ohemult dyrt så det är ingen möjlighet.

Ingår i båda:
Uppgrävning vid Er fastighet till erfoderligt djup ca 40 lpm
Montering av Attack klistermembran inkl primning
Borttagande av befintlig tjärstrykning (blästring av grund)
Uppbyggnad av hålkäl vid bottenplattan där så krävs
Lagning av sprickor i vägg, max en timma
Återfyllnad av befintliga massor
Montering av DSA dräneringssystem som dras ut till bef. brunn max 10 m

Tillkommer:
Montering av Black Line fuktskyddsmatta, komplett system + 50 mm cellplast
kostnad 99 638:-
ELLER
Montering av Optidrain fuktskyddsisolering, komplett system
kostnad 114 800:-

1: Är det ett skäligt pris?
2: Vilken variant är bäst - och varför? Tänk på att vi är totala n00bs och förklara med lätta ord ;)
 
Detta verkar vara högkonjukturspriser.
Vänta lite så får ni det säkert betydligt billigare.
Firmorna kommer att bli betydligt villigare att diskutera priser.
 
Om man låter priset styra så kan det lätt bli så att den entreprenören man använder försöker komma därifrån så fort som möjligt för att hålla nere sina egna kostnader.
Känner någon igen uttrycket "fort men fel"?
 
Jag dränerade om förra året -08.

Jag gjorde allt jobbet själv utom blästringen av grunden. lät även blästra av den gamla färgen på putsen på grunden, den var så dålig så allt flög av. Var bara att ta hem en murare och putsa om grunden.

Jag rev vår befintliga altan och byggde upp en 60kvm altan på sommaren.

Jag valde optidrain till grunden och allt var lekande lättarbetat, du bara talar om hur många kvm du behöver och så får du material till ditt hus. den som är någorlunda händig klarar detta.

Jag fick förklarat att om jag hade en källartemperatur på omkring 20-21grader i , så skulle jag välja optidrain. Om så inte var fallet fanns det ingen anledning till att välja detta. Då funkar alltså "vanlig platon".

Spontant måste jag fråga om ni har en luftavfuktare? För de gör ju underverk med gamla källare.

Tycker att denna offert låter ganska väl tilltagen, hör med fler, som tidigare sagts det är sämre tider nu och företagen kommer att behöva de här jobben.
 
Androlina skrev:
Vi har ett hus (enplan, med källare) från 1959. Källaren luktar lite unket och vi har en hel del tusenfotingar och ibland även gråsuggor där nere - det är ganska fuktigt.
Ganska fuktigt kan det bli av dålig ventilation också och det hjälper inte att dränera. Har du tydliga fuktskador i golv och väggar under mark som bevis att dräneringen slutade fungera?
Om inte , prova att torka källaren med en avfuktare. Den gör en underverk på lagom fuktiga dåligt vädrade källare utan stora fuktskador. Billigare än omdränering och värt att prova som första åtgärd. Ifall avfuktaren inte hjälper kan du dränera och använda den sen i tvättstugan för att torka tvätt på lina :).
gaia
 
Åh, det vore ju onekligen trevligt om en så lätt operation som en avfuktare kunde komma tillrätta med problemet :) Några tydliga fuktskador finns såvitt jag vet inte så vi provar med enklaste lösningen först. Tack för svaren!
 
Vad har ni för uppvärmning av fastigheten?
 
Immobil skrev:
Vad har ni för uppvärmning av fastigheten?
Pelletspanna (eg. en gammal kombipanna med pelletsbrännare)
 
Varför blästra? Finns bra mycket bättre maskiner för att avlägsna tjära. Varför inte köra med isodrän/pordrän?
 
För att kunna bedöma om det är dyrt eller inte så måste du tala om hur många löpmeter det är totalt samt vilket grävdjup man talar om, grävdjupet kan skilja ifrån 1,5 meter ner till över 3 meter på vissa hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.