I
Hej,

Vattnet har börjat smaka illa(besk eftersmak) det senaste året när vi tar det direkt från kranen, man måste låta det stå o rinna ca 1 min innan det smakar bra. Huset som ligger i ett villakvarter är byggt på 70 talet och är kopplad till kommunalt vatten. Rören i huset är metall och ser inte ut att vara bytta sen huset byggdes.

Så vad kan detta handla om? Är det metallrören som avger något i vattnet? Och isåfall, finns det några förhöjda risker?

Ska det bytas ut mot nya plastslangar så blir det troligen ett större jobb eftersom metallrören är ingjutna i källarplattan.
 
Låter lite märkligt......Jag har då bott i flertalet hus med vitt skilda typer av ledningar och inget har satt nån speciell smak på vattnet.
 
I Ironside skrev:
Hej,

Vattnet har börjat smaka illa(besk eftersmak) det senaste året när vi tar det direkt från kranen, man måste låta det stå o rinna ca 1 min innan det smakar bra. Huset som ligger i ett villakvarter är byggt på 70 talet och är kopplad till kommunalt vatten. Rören i huset är metall och ser inte ut att vara bytta sen huset byggdes.

Så vad kan detta handla om? Är det metallrören som avger något i vattnet? Och isåfall, finns det några förhöjda risker?

Ska det bytas ut mot nya plastslangar så blir det troligen ett större jobb eftersom metallrören är ingjutna i källarplattan.
Vad är det för vatten? Sjövatten eller grundvatten? Vi har sjövatten och smaken på det vattnet varierar över året. Kloreras också litegrann emellanåt. Men har du inte märkt det förut lär det väl inte vara det.
Mvh/LOB
 
I Ironside skrev:
Hej,

Vattnet har börjat smaka illa(besk eftersmak) det senaste året när vi tar det direkt från kranen, man måste låta det stå o rinna ca 1 min innan det smakar bra. Huset som ligger i ett villakvarter är byggt på 70 talet och är kopplad till kommunalt vatten. Rören i huset är metall och ser inte ut att vara bytta sen huset byggdes.

Så vad kan detta handla om? Är det metallrören som avger något i vattnet? Och isåfall, finns det några förhöjda risker?

Ska det bytas ut mot nya plastslangar så blir det troligen ett större jobb eftersom metallrören är ingjutna i källarplattan.
Med stor sannolikhet är det din vattenleverantör som kan ha förändrat något i processen, eller varifrån man tar dricksvattnet. Upplever dina grannar någon smakförändring?
Kolla VA bolagets hemsida och kolla om det är någon nyhet om vattenkvalite.
 
I
Vattnet vi får från kommunen är grundvatten som ska vara ganska kalkrikt, de tillsätter ingen klor. Mina föräldrar bytte rör i sitt hus som då tjänstgjort något längre, de rören var riktigt otrevliga inne i så då tänkte jag att det kanske är så här med.

Jag tog tiden och i regel räcker det att spela 30-40 sek för att den dåliga smaken ska försvinna. Det är egentligen inte en extremt dålig smak utan det är snarare att den har en tydlig besk eftersmak.
 
Ett hus byggt på 70talet borde ju ha kopparrör i huset. De åldras ju inte direkt, iallafall inte så att de börjar smaksätta vattnet.

Jag tror man ska prata med vattenverket. De brukar vara duktiga på vattenfrågor, om man hittar rätt gubbe.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vattnet vi får från kommunen är grundvatten som ska vara ganska kalkrikt, de tillsätter ingen klor. Mina föräldrar bytte rör i sitt hus som då tjänstgjort något längre, de rören var riktigt otrevliga inne i så då tänkte jag att det kanske är så här med.

Jag tog tiden och i regel räcker det att spela 30-40 sek för att den dåliga smaken ska försvinna. Det är egentligen inte en extremt dålig smak utan det är snarare att den har en tydlig besk eftersmak.
Ok, vattenrör är oftast mycket "stabila".
Kolla även med grannar om de märkt något.
Sen kan du ta en funderare på om du har någon fyllning till en uppvärmning av något slag som kan läcka bakvägen? Men då brukar man märka det genom att man får fylla ofta eller tappar trycket.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.