Hej!

Vår altan fönsterdörr med ASSA code handle med långskylt (Bild 1) och tre sidkolv (typ kilkolv) började krångla för ett par månader sen:

1. Dörrbroms fungerar ibland och ibland inte.

Jag kan se att när jag öppnar dörren och låser den (dvs för ner dörrhandtaget), så rör sig sidan av spanjolett närmaste låshus (se bild nr. 2-4). När jag trycker in sidan medan jag låser dörren, fungerar dörrbromsen.

2. Bottenkolven sitter inte fast i slutbeck när man stänger och låser dörren (se även punkt 3).

3. När jag kollar noga, kan jag se att det är ojämt och skrapar emot karmen på högsta delen, liknande som i https://www.byggahus.se/forum/threads/juster-altandoerr-som-skrapar-emot-karmen.380276/

Jag inkluderar här nere bild av gångjärnet (Bild 5). Är den en tappbärande gångjärn och kan man justera med brickor utan att lyfta av dörren?

Är det möjligt att låshus är trasigt och har fallit ner på något sätt? Själva handtaget är lite löst, toppskruv är helt lös.

Den här fönsterdörren monteras ny 11/2011. Är det för tidigt för, tex, spanjolett att vara trasigt? Är det något som man bör kolla med husförsäkring om man kan få ersättning för?

Tack så mycket för tips och råd, uppskattar verkligen alla som hjälper oss nybörjare!

Altan fönsterdörr med ASSA kodhandtag och problem med låsfunktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en altan fönsterdörr med ASSA code handtag och sidan av spanjolett synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett öppet fönsterdörrsspanjolett och långskylt, med en markerad kant som visar feljustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någons hand håller ett öppet fönsterhandtag med ASSA-långskylt synlig på en vit dörrkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett fönsterdörrsgångjärn monterat på en vit dörrkarm med synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låshuset har släppt från resten av spanjoletten, det kan gå å slå fast låshuset igen om man plockar ur hela spanjoletten.

Dom blå inringade hålen ska se ut som dom gröninringda.
Del av spanjolett med blåa cirklar runt lösa hål och grön cirkel runt intakt fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tornillo
  • Laddar…
T Tornillo skrev:
Jag inkluderar här nere bild av gångjärnet (Bild 5). Är den en tappbärande gångjärn och kan man justera med brickor utan att lyfta av dörren?
JA
 
  • Gilla
Tornillo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Låshuset har släppt från resten av spanjoletten, det kan gå å slå fast låshuset igen om man plockar ur hela spanjoletten.

Dom blå inringade hålen ska se ut som dom gröninringda.
[bild]
Det ser ut precis som du beskriver och låshusen brukar gå att fästa igen med ett drivdorn och hammare.
Med det kan fortfarande vara bekymmer med kolvföringen då spanjoletten bågnar när den manövreras men det märks när spanjoletten är löst, det kan även vara orsaken till att låshuset släppt.
Att ett låshus släpper från en spanjolett är extremt ovanligt och beror oftast på ett annat underliggande fel där något inte rör sig som det ska under en längre tid.
 
  • Gilla
Tornillo
  • Laddar…
T Tornillo skrev:
Jag inkluderar här nere bild av gångjärnet (Bild 5). Är den en tappbärande gångjärn och kan man justera med brickor utan att lyfta av dörren?
[bild]
Det finns ett inkast i gångjärnen för justeringsbrickor, du behöver endast lyfta så högt att gångjärnstappen ligger under hålet.
mät dimensionen på gångjärnstappen så du kan köpa rätt justeringsbrickor.
 
  • Gilla
Tornillo
  • Laddar…
Tack alla för ditt råd. Jag kommer att följa upp när jag gör jobbet. Tack!
 
1 123abc skrev:
Det ser ut precis som du beskriver och låshusen brukar gå att fästa igen med ett drivdorn och hammare.
Med det kan fortfarande vara bekymmer med kolvföringen då spanjoletten bågnar när den manövreras men det märks när spanjoletten är löst, det kan även vara orsaken till att låshuset släppt.
Att ett låshus släpper från en spanjolett är extremt ovanligt och beror oftast på ett annat underliggande fel där något inte rör sig som det ska under en längre tid.

Hej,



Jag kunde fästa igen låshusen med drivdorn och hammare, det löste problem med dörrbroms i alla positioner. Dessvärre märkte jag att topp delen av spanjoletten är böjd (se bilder), och när jag försökte att stänga och låsa dörren, märkte jag att handtaget gav gav med sig och jag kunde inte låsa, och när jag applicerade mer tryck, föll låshus ned igen.

Jag har inte justera gångjärnet ännu, måste klura ut hur man lyfter dörren först.

Har ni några ytterligare kommentarer angående spanjoletten? Är det möjligt att en av de sidkolven skrapar emot karmen och gör att låshus fäller?

Tack så länge!

Böjd metallspanjolett på ett träunderlag i fokus, potentiell orsak till dörrlåsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En böjd spanjolett som ligger på ett trägolv, med synliga skruvhål och markerade delar i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den böjningen är det troligtvis ingen fara med.
Går allt lätt och bra att manövrera?
Om allt går bra så kan du testa att fästa låshuset igen fast kraga infästningen mer så låshuset sitter kvar.
Testa även med dörren på vid gavel först och därefter kan du sedan testa med stängd dörr för att kontrollera om det kan vara andra orsaker till att det går trögt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.