Många frågor!
Vi funderar på att köpa ett hus från slutet av 40-talet. Vid visningen var vattnet lite brunt när vi spolade i kranen, huset har stått ett tag.

Är det "normalt" eller bör vi byta rör?

Kan det vara farligt?

Vad kostar en vattenanalys?
 
Fulkemisten
Kommunalt eller eget vatten? Det är den strösta frågan.
Det skulle kunna tyda på vattenservis i galvat järn och då är det nog dags att byta ja. Det kan också vara andra saker som orsakar missfärgningen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kommunalt eller eget vatten? Det är den strösta frågan.
Det skulle kunna tyda på vattenservis i galvat järn och då är det nog dags att byta ja. Det kan också vara andra saker som orsakar missfärgningen.
Tack för svar!

Det är kommunalt vatten.

Men om jag låter kranen stå och rinna i ca 10 minuter och vattnet sedan ser klart ut, kan det vara tjänligt då?
Eller är det alltid en röd flagga i dessa situationer?
 
Nej det är inte röd flagg. Spola en stund och kolla, sedan vänta en dag och kolla igen. Förmodligen förhöjd järnhalt. De flesta kommunala vattenverk erbjuder vattenprov. Kan kosta några hundralappar men det är det värt vid tvekan.
Smaka även på vattnet.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
M M.W. skrev:
Det är kommunalt vatten.
Vilket innebär att det är kommunens ansvar att garantera att vattenkvaliteten. Du behöver inte oroa dig och det är definitivt ingen anledning att vara ängslig eller jaga upp sig. Kontakta kundtjänst och de kommer hjälpa dig.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej det är inte röd flagg. Spola en stund och kolla, sedan vänta en dag och kolla igen. Förmodligen förhöjd järnhalt. De flesta kommunala vattenverk erbjuder vattenprov. Kan kosta några hundralappar men det är det värt vid tvekan.
Smaka även på vattnet.
Tack för svar!
 
O Steamboy skrev:
Vilket innebär att det är kommunens ansvar att garantera att vattenkvaliteten. Du behöver inte oroa dig och det är definitivt ingen anledning att vara ängslig eller jaga upp sig. Kontakta kundtjänst och de kommer hjälpa dig.
Tack för svar!
 
O Steamboy skrev:
Vilket innebär att det är kommunens ansvar att garantera att vattenkvaliteten. Du behöver inte oroa dig och det är definitivt ingen anledning att vara ängslig eller jaga upp sig. Kontakta kundtjänst och de kommer hjälpa dig.
Kommunens ansvar slutar vid tomtgränsen. Har du dåliga rör innanför tomtgränsen är det ditt ansvar.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Kommunens ansvar slutar vid tomtgränsen. Har du dåliga rör innanför tomtgränsen är det ditt ansvar.
Sant. Det jag ville få fram var att vattenkvalité och vattenanalyser inte är något som man som villaägare med kommunalt vatten inte behöver lägga någon större energi på själv utan att det är kommunens ansvar att garantera tjänligt vatten. Blir vattnet klart efter en stunds spolande och problemet inte kommer tillbaks skulle jag inte oroa mig. Om man befarar att servisledningen rostat sönder och tar in lera eller jord från omgivande mark borde det väl att gå att stänga av inkommande vatten vid anslutningspunkten och sedan filma med rörkamera. Men jag skulle nog ändå börja med kommunens kundtjänst om problemet kvarstår, de kommer garanterat att vidta någon form av undersökningsåtgärd och/eller rekommendera en åtgärd i huset.
 
  • Gilla
M.W.
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
...Om man befarar att servisledningen rostat sönder och tar in lera eller jord....
Trycksatt till 3-4 bar. Osannolikt att den "tar in" jord.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. I princip fysikaliskt omöjligt. Däremot kan den ju t ex vara korroderad på insidan och därför färga vattnet när det står stilla.
Hos mig har kommunen kopparservis fram till min tomtgräns, därifrån har jag PEM-slang. Skulle man istället ha koppar till tomtgränsen och sedan järnrör så skulle man eventuellt riskera att få en galvanisk reaktion som ökar på järnets korrosionshastighet. Det där kan kommunen kolla upp åt dig. Kolla även hur inkommande servis precis innan vattenmätaren ser ut.
 
  • Gilla
M.W. och 1 till
  • Laddar…
Är rören från 40-talet bör det iallafall ligga i kalkylen att byta rören om man köper huset.
 
  • Gilla
M.W. och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Problemet är att det sällan är nån som vet de faktiska föreliggandena. Knappast säljarna och i princip aldrig mäklarna. Det kan ju vara gjort. Jäkligt svårt att få reda på detta emellanåt bara.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Problemet är att det sällan är nån som vet de faktiska föreliggandena. Knappast säljarna och i princip aldrig mäklarna. Det kan ju vara gjort. Jäkligt svårt att få reda på detta emellanåt bara.
Nej, det borde finnas "husböcker" med tydlig information om renoveringar som gjorts.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fulkemisten
M M.W. skrev:
Nej, det borde finnas "husböcker" med tydlig information om renoveringar som gjorts.
Ja. Jag har en sådan (ett word-dokument). Den behandlar allt i detalj. Jag skriver upp allt som händer med huset och sammanställer all fakta jag vet. Har fått forska en del också och ta reda på, typ ingen info fanns om något när vi köpte. Tyvärr har jag förstått att jag är väldigt, väldigt annorlunda på den här punkten...
 
  • Gilla
LinneaH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.