Vänner där ute i byggarsverige!

Vi köpte en tomt för en tid sedan och har sen dess, och fortsatt, letat och kollat med många hustillverkare, gällande lösningar, priser, materialval och naturligtvis bemötande mm.

Jag håller på att jämföra och har som tur är en kunnig opartiskt herre i vänskapen att stämma av allt med som sista utväg innan kontrakt när vi sitter med alla offerter.

De vi pratat med och gett exakt samma förutsättningar är:
LB-hus
Eksjöhus
Kvalitetshus
Vimmerbyhus
Sävsjö Trähus
Karlssonhus
Rörvikshus
Fiskarhedenvillan

Redan nu har infon som finns i forumet nått mig gällande Kvalitetshus, verkar inte vara mycket att hänga i granen. Fiskarhedenvillan har skickat en offert på ett hus (för att vi skulle se deras ungefärliga kvadratpriser) men hör inte av sig = bristande intresse = ingen affär. Jobbar själv som säljare, har gjort större delen av mitt 36-åriga liv, och jag ställer höga krav på andra säljare precis som på mig själv. Så nu när jag bjudit upp till dans så skall det banne mig också dansas annars åker dom ut med huvudet före.

Vi skall bygga 2 plan + källar/souterrängplan. Ca 90+90+90 kvadrat.

Utgångshus utseendemässigt är Sävsjö Trähus Biskopsgården, troligen det vackraste vi sett.

Finns Ni som har suttit på samma sätt som vi, kväll ut och kväll in med liknande så dela gärna med Er av erfarenheterna.

Tack på förhand och med en naturlig förhoppning om stort uppslutande kring denna punkt.
:)
 
Redigerat:
Vi började på samma sätt för ca 1½ år sedan. Beställde kataloger och sedan skickade vi en "offerförfrågan" till en hel racka med leverantörer med vår specifikation på hur vi vill att huset ska se ut.

Min känsla är att vi inte fick respons eftersom vi inte utgick från just husleverantörens standard utan ville bygga efter eget huvud. Det blev helt enkelt så att leverantörerna var tvungna att sätta sig in i vårt behov och sedan skulle de se vad de kunde erbjuda. Det var de inte intresserade av att lägga ner tid på vid det tillfället.
Vi fick svar från 2 tror jag där de bara rekommenderade hus med ungefär samma kvm men inte med några kommentarer eller referenser till vår kravspec.

Vi fick istället ringa o tjata på de små husleverantörerna att vi faktiskt ska ha ett nytt hus. Det blev lite bättre intresse men det var först när vi träffade Ekeforshus på en bomässa som vi fick bra kontakt.
Alltså är min slutsats att det är först när husleverantören eller agenten blir personligt engagerad som något händer. Att skicka en förfrågan och få seriöst svar verkar inte branschen behöva ta hänsyn till.

Nu är ju inte tiderna lika bra längre så det kanske håller på att bli annorlunda men på trådarna som spinner just nu på forumet verkar ju ändå handla om att leverantörer och entreprenörer är arroganta.
Det är ju inte så lovande för dom som inte beter sig bra nu när de inte har fullt i orderböckerna under nästa år.

Lycka till.
Anders.
 
V i har pratat med Varbergshus och Hällingsjöhus samt Sävsjö Trähus än så länge. Den enda som imponerar var Varbergshus. Kan ju vara ide att prata med dom oxå? PM:a mig om du vill ha namnet på våran kontakt.
 
Varför inte höra med Götenehus, Myresjöhus, Vårgårdahus samt eventuellt Trivselhus? Hur det än är prismässigt så kan jag inte rekommendera något annat än totalentreprenad!
Vi satt i exakt samma sist - jag ville kolla alla! Glöm inte jämföra vad som ingår i markarbeten som standard - det skiljde också en del mellan olika tillverkare vilket jag från början inte riktigt tänkt på. Glöm inte sedan att även jämföra månadskostnad och inte bara inköpskostnad. Ibland kan det vara värt att betala extra för ett hus som är bra isolerat och ger lägre driftskostnader.

Sen är det viktigt att be om att få granska och förhandla kontraktstexten från de olika tillverkarna. Även här finns det skillnader som kan betyda tusenlappar. T.ex. ville Götenehus att vi skulle betala en uppjustering om hussatsen levererades mer än 6 månader efter kontraktsdatum. De kunde samtidigt inte garantera leverans tidigare än 6 månader efter avrop. Helt galet - redan från början skulle vi alltså skriva på ett kontrakt som innebar en merkostnad på 30 000.
 
Vi har exakt samma erfarenhet som Lindhult!

Efter att jag personligen ringt runt till de 17 företag vi valt ut så var det endast Värsåsvillan, Sävsjöträhus, vallsjöhus och västkustvillan som faktiskt lämnade offert på det vi ville ha (egen ritning). Flera företag som t.ex A-hus ville sälja på oss något av deras kataloghus men som kunde anpassas så att det likande "vårt" hus och det var rätt tröttsamt. Generellt var intresset svalt och säljarna var inte intresserade av att sälja men det borde ändras nu så ur den aspekten så kanske ni hamnar rätt i tiden...

Lycka till!
 
Ser att du bor i V Götaland, så då kan möjligen även OnsalaVillan vara ett alternativ. Har byggt ett helt egenritat hus med dem och är nöjda. Tyckte deras konstruktionslösningar kändes genomtänkta, gedigna och beprövade (lade själv stor vikt vid det -- blandare och annat bling kan man alltid uppgradera). De bygger med totalentreprenad inom en 10-milsradie från Göteborg (den begränsningen beror på att de har egna anställda snickare, till skillnad från de flesta andra som anlitar lokala entreprenörer).
 
F
Gjorde precis samma resa i början av året.

Jag hade ritat huset vi ville bygga själv och hade med mig proffsiga ritningar till alla möten med säljare.

Hos dom flesta "stora" gick det till såhär: En snabb blick på mina ritningar då dom konstaterade att det var pulpett tak. Plocka fram den egna 120 sidor tjocka katalogen, bläddra fram ett hus med pulpett tak i liknande storlek och tala om att det går bra att flytta på ej bärande väggar. Detta utan att öht titta på tomtritning mm. Bara att rulla ihop ritningarna och tacka för visat intresse.....

En annan välkänd lösvirkesbyggare i Göteborg valdes bort då dom ville sälja in tex egen kvalitetsansvarig och försökte detaljstyra oss på ett sätt som jag uppfattade som väldigt "bossigt" men ändå säljade. Vi krävde tex redan från början bergvärme och ett stort Hajomparti som inte var förhandlingsbart. Det var ändå ersatt av simpla altandörrar och frånluftspump på deras skisser och i offerten. Jag hade med mig egna cadritningar, dom krävde ändå att få göra egna "skissförslag". Jag fick sen en faktura på 2000kr för "skissförslaget" där dom hade minskat nåt yttermått med några cm, ökat nåt annat mått lite och ersatt Hajom partiet med två dubbla altandörrar.

Andra föll bort efter att ha fått massiv och återkommande kritik här på ByggaHus.se (man måste nog sila lite, det finna antagligen lika många dåliga köpare som det finns säljare och entreprenörer).

Vi hade till slut bestämt oss för att välja bort lösvirke och efter det så hade vi bara 3st kvar på den ursprungliga listan: Hällingsjöhus, Arvidssons snickeri och Onsala Villan. Har bara hört bra om OnsalaVillan men dom föll bort då dom inte var i närheten av rätt pris för samma spec. Skillnaden var så stor att jag misstänker att dom hade lite för fulla orderböcker eller helt enkelt räknade fel. Valde tillslut Arvidssons Snickeri pga magkänsla och otroligt snabb offert helt utan avsteg från spec. Inga ändringar öht på mina ritningar.

Köpte endast Prefabväggar med montering och allt material men fixade snickare själv för invändigt snickeri. Kan så här långt efter att ha läst om dom problem som många verkar ha med sina husleverantörer säga att jag är nöjd med min magkänsla. Dom största problem jag haft så här långt är att det har saknats några löpmeter av nån bräda och ett bar våtrumsgipsskivor och ett Hajom parti som varit sent från Hajom (monterdes idag https://axeale114.blogspot.com ). Alla problem har lösts med ett telefonsamtal.
 
Hej

Kul att läsa ditt inlägg. I går skickade vi i väg ritningar m.m till ett 15-tal hustillverkare. Vi tog kanske lite för många, men vi var oroliga att inte så så många svar.
Det ska bli spännande att se hur det svaras. Vi bad att få svar innan 10/12. Jag kan knappt bärga mig......:)
Vi ska bygga en enplanshus, typ hallandslänga 8x19 meter i västra Gbg

Ser fram emot att få följa hur svaren droppar in för er!
 
Vill bara berätta att jag blev lite imponerad nu på söndagseftermiddagen. Mjöbäcksvillans kontaktperson både ringde och mejlade mig för att få lite kompletterande info.
Jag mejlade över våra egna skisser till dem i går kväll efter läst bra referenser om dem här på forumet. Det bådar gott och tyder på engagemang :)
 
Vad var det för underlag ni skickade med, hur uppspecat var det??
 
Vi har mejlat över arkitektens ritningar på huset. Planlösning, fasadritningar från alla vädersträck, situationsplan. Utöver det skrev jag våra önskemål om tex uppvärmning, braskamin, plåttak, fasad, välisolerade mellanväggar etc. Vad tänkte du på?
 
Aline skrev:
Vi har mejlat över arkitektens ritningar på huset. Planlösning, fasadritningar från alla vädersträck, situationsplan. Utöver det skrev jag våra önskemål om tex uppvärmning, braskamin, plåttak, fasad, välisolerade mellanväggar etc. Vad tänkte du på?
Det var det jag funderade över, hur mkt man behöver speca det. Men är det inte mer än så, så kanske vi ska ta och skicka in vårt med.... Vi har ju alla dok.!

Tack!
 
Egentligen vet jag ju inte om det räcker..:D.....får väl se när svaren förhoppningsvis ramlar in.
Kanske blir det ett he....e att jämföra de olika bolagen eller blir jag nerlusade med frågor.
Jag bad iallafall om att få mina önskemål specade med pris så jag kan jämföra och ev. välja bort.
 
Svaret är enkelt - ju mer information man ger i underlaget desto bättre och mer jämförbart svar får ni. Vad är t.e.x välisolerade väggar? 240 mm eller 350mm i flera skikt? Prisskillnaden kan vara avsevärd. Försök gå in i kosntruktionen i så stor detalj som möjligt. Trä i alla inneväggar? Isolerade mellanbjärklag? Isolering i tak? Höjd till innertak? Elite extreme-fönster eller vanliga? Standard på kök?
 
Ja det verkar som om alla har ungefär samma erfarenheter i grund och botten, dvs skall man få sitt hus som man vill ha det så får man se till att det blir så själv, hjälp får man inte direkt av alla. Tror inte hustillverkarna ännu fattat hur konjunkturen är på marknaden, att dom måste slåss för sina orders och hjälpa kunderna istället för att sälja på kunderna nåt dom inte vill ha. Denna veckan är kritisk för oss då får vi förhoppningsvis 2-5 skiss förslag. Inväntar första offerten och sen lär fler följa inom kort. Kommer när vi närmar oss slutet av detta (vecka 1..?) lägga ut en komplett lista med alla vi sökt på ett eller annat sätt och berätta hur dom skötte sig, erfarenheter osv.

Men detta forumet är skönt att ha, då vissa tillverkare ströks med en väldans fart då info framkommit om enormt dåligt skötta affärer, herregud, vad tror dom dom jobbar med vissa..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.