KristinaRT
Det börjar bli dags att fundera på nytt tak till vårt hus, byggt -76, eftersom pappen börjar bli lite spröd...
Funderar därför på vad vi skulle vilja ha i stället, just nu ligger det bruna, eroderade betongpannor på taket, så att spara dem är inget alternativ.

De alternativ vi diskuterar just nu är att lägga plåt (jag gillar verkligen falsad plåt) eller nya betongpannor. Båda alternativen har fördelar och nackdelar, har jag kunnat läsa mig till men hur är det i verkligheten?

Hur ser egentligen prisbilden ut för plåt vs pannor? (Taket är ganska stort och huset högt för ett 1,5 plans)
Vilket håller längst?
Vilket kräver minst underhåll (förutsatt att man inte köper den billigaste varianten...)
Hur är kvalitén på betongpannor idag jämfört med på 70-talet? (Våra befintliga pannor eroderar ohyggligt nu, vilket gör att hängrännorna sätts igen med grus - extremt irriterande!)
Kan vi behålla våra takfönster om vi väljer plåt?
Låter det mycket i plåttak när det regnar eller blåser?

Vi har ändrat husets stil ganska mycket, så ur den aspekten kan vi välja ganska fritt. Råsponten är i bra skick, så vi planerar inte att byta den annat än om den skulle visa sig vara lokalt skadad.

Tar tacksamt emot alla erfarenheter, förslag och åsikter!!!
 
Vi har plåttak på svärföräldrarnas sommarställe, jag skulle INTE välja plåttak på ett hus där man sover på våningen närmast under plåttaket annat än om det vore en sommarstuga. Mullrar rejält när det regnar och om man har minsta problem med ljud när man sover vaknar man direkt. (Jag kan sova ganska bra även om det låter men när det kommer en störtskur vaknar jag för det låter mer än om man skulle ha telefonen på vibration liggandes på pannan.)

Underhåll på plåttak är väl målning med jämna mellanrum och på betongpannor att byta trasiga. Vi har (jönåker) betongpannor anno 1990 å huset och de ser ut som nya utom där fåglarna har skitat ner från antennen. Så jag tror de är helt OK. Annars håller ju tegel flera hundra år :)
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
S
Cicaro skrev:
Underhåll på plåttak är väl målning med jämna mellanrum och på betongpannor att byta trasiga. Vi har (jönåker) betongpannor anno 1990 å huset och de ser ut som nya utom där fåglarna har skitat ner från antennen. Så jag tror de är helt OK. Annars håller ju tegel flera hundra år :)
Ska man följa instruktionerna så ska samtlig skruv på plåttak bytas med jämna mellanrum, gummipackningen torkar ut.
 
hur ljudet med plåt blir beror på hur mycket isolering man har i taket.
 
Tegel = snyggt och överlägsen livslängd, låter inte vid regn och väger mindre än betongpannor! Grannen har dock lagt mörka skifferliknande plattor i typ 25X25 storlek, mkt snyggt på hans hustyp...han har också ett 70-tals hus.
 
SueCia skrev:
Ska man följa instruktionerna så ska samtlig skruv på plåttak bytas med jämna mellanrum, gummipackningen torkar ut.
Fast TS pratar väl om falsad plåt= inga byten på skruv.
Riktigt plåttak (falsad) är ju mycket snyggare och dessutom hållbarare men priset avskräcker nog lite från 1000:- m2.
Betong ska ju hålla 40 år minst så det kanske inte blir ditt problem att byta dom sen heller?
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Någon som vet hur "klicktak" står sig mot äkta falsat tak? http://www.lansplat.se/klicktak (finns fler producenter tog första bästa googleträff)
 
patfred skrev:
Någon som vet hur "klicktak" står sig mot äkta falsat tak? [länk] (finns fler producenter tog första bästa googleträff)
Falsade klicktak är hållbara och ändå relativt förmånliga. I Finland kostar de 20-25€/m2 och kommer då oftast med 50 års garanti på den tekniska hållbarheten. Inget underhåll annat än målning behövs eftersom skruvarna hamnar under falsen. färgen brukar ha 20 års garanti om man köper den bästa sorten. http://www.taloon.com/kattopelti-ruukki-classic-sr35-475-d/R-SR35-475-D/dp
 
  • Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Finndjävel skrev:
Falsade klicktak är hållbara och ändå relativt förmånliga. I Finland kostar de 20-25€/m2 och kommer då oftast med 50 års garanti på den tekniska hållbarheten. Inget underhåll annat än målning behövs eftersom skruvarna hamnar under falsen. färgen brukar ha 20 års garanti om man köper den bästa sorten. [länk]
Vad kostar de i Sverige?
 
patfred skrev:
Någon som vet hur "klicktak" står sig mot äkta falsat tak? [länk] (finns fler producenter tog första bästa googleträff)
Klicktak är ett riktigt dåligt tak system som inte borde sälja! Det är omöjligt att få bra runt hinder, ränndalar och mer sen kan det blåser sönder ganska lätt. Det är inget falsat tak som många tror utan en sämre typ av korrugerad plåt så lägg dubbelfalsad plåt täckning eller ingen alls. Vanlig korrugerad plåt och fusk tegel är bra och billiga alternativ om man vill ha plåt.
 
Redigerat:
KristinaRT
Joahn - Tack för info! Här blåser det mycket och ofta så det är en viktig aspekt!


Någon som skulle kunna ge mig ett ungefärligt pris per kvm (inkl allt) om man jämför pannor och plåt?
 
Falsad plåt är väldigt svårt att säga pris per kvm på då släta tak går väldigt lätt och for med ett tak med några hinder tar betydligt mycket mer tid.
 
KristinaRT
Skulle vi kunna återanvända våra befintliga takfönster om vi väljer falsad plåt?
 
Är dom från byggåret skulle jag bytt dom. Jag har tre i mitt tak och jag bytte dom för att slippa problem med läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.