tänkte be om lite tips innan man beställer värmepump + tillbehör
2 våningshus timmer/plank från slutet 1800 talet. bottenplan ca 100 m2. med nya golvbjälklag (pga hussvamp som är en egen historia i sig) dessa är isolerade med 230 mm mineralull och jag har lagt 4 slingor med 20 mm slang i glespanel med plåtar, på dessa ligger 13 mm gips i nuläget.
övervåning ca 80 m2 varav 25 m2 som jag lagt 20 mm golvvärmeslang i glespanel med plåtar och sedan parkett på, resterande del av övervåning "saknar" uppvärmning i dagsläget men får ju värme från nedervåningen.
på nedervåningen finns även en badrum men där är det elradiator monterat som får vara kvar..

vidbyggt garage på ca 60 m2, har gamla vattenburna element monterade men ej hopkopplade med något längre (pga hussvampen)

ytterligare garageplatta gjuten på 135m2 med golvvärmeslingor fördraget men inget garage byggt ännu
så ca 180 m2 bostad och 195 m2 garage som kan hålla lägre värme

550 meter jordvärmeslang har jag grävt ner


har tänkt beställt följande i dagarna...

Nibe 1245-12
Strömsnäs KV 500
Expansionskärl 80 liter (vägghängt, tryckmodell)
Påfyllnadskoppel R25
Brinol 200 liter

kommer beställa kopplingar och rör senare efter att rörisen varit på plats och beräknat vad som behövs..

acktanken kommer fungera som en arbetstank.

men är det något man missat tror ni? eller tips på bättre lösningar?
 
Varför en 1245 och acktank? Borde väl Vara bättre med en 1145 och bereda VV i acken?

12kw låter lite klent? Var i landet ligger huset?

Du bör ha shuntstyrningar ut till garagen. Om du har golvvärme överallt utom i ena garaget så fundera på alternativ uppvärmning där (kanske fläktkonvektor?) så du kan hålla låg framledningstemp i pumpen.
 
jag har tänkt mig en acktank med förvärmningsslingor för varmvatten, och sedan slutbereda det i värmepumpen.
då får man "gratis" upp tempen från 5 till 20 på sommaren..
har även planer på en vattenmantlad kamin att docka till acktanken.

huset står i sundsvallstrakten, garagen kommer bara ha underhållsvärme. och jag kommer även ha en luftvärmepump i garaget som kan nyttjas.
jag har tidigare tagit in offerter på värmepump och de har räknat på 7-8 kw pumpar, trots mina planer på garage... jag grävde ner kollektorslang med 10 kw i tanken, men det bör räcka till en 12 kw trots att det bara är sandjord (2x280m ca.) annars får man väl borra en brunn å...

garagen är länge kvar innan det finns isolering i... kanske 3 år eller så... men självklart blir det någon sorts shuntstyrning där, även en värmeväxlare så man kan ha glykolblandat i golvvärmen på 135 m2

nu i början när bara huset ska värmas... och bara har golvvärme, måste man väl i princip ha en acktank till en 12 kw pump.
då har jag förstått att man ska koppla den som arbetstank och inte volymtank, men att det kräver en extra cirkpump.

är valet av cirkpump viktigt? krävs någon sorts beräkning eller är det bara att ta en "kraftig" modell. jag har ju bara 1 fördelare till hela huset.
 
inga fler synpunkter?
 
peternicklas
Hur mycket energi användes innan för att värma huset?
Låter mycket lite med en 12 kW pump. Bara huset borde kräva runt 8-10 kW.
 
kollade nu... 2014 gjorde jag av med 11118KW
hittils i år 7275kw (fg år samma period 5565kw)
prognos 2015 12851kw

men det har ju varit en väldigt varm vinter, och delar av övervåningen har inte varit uppvärmd nämnvärt...
har dock inte eldat alls denna vinter då skorsten revs förra våren...
 
Vad har du för uppvärmning idag då? Inte kan det vara el? Isåfall lär återbetalningen på din VP bli rätt lång med så låg elförbrukning är jag rädd.

Och det är riktigt att du är klokt med en volym/arbetstank om du har lite för stor pump och bara golvvärme.

Du kan i princip ta vilken cirkpump du vill, men hade jag varit i dina kläder hade jag kikat på en lågenergipump.
 
Luftvärmepump och el-element... Så ja det är bara el... Men har bara haft vissa rum uppvärmda eftersom vi renoverat rum efter rum... Så klart det ska ökas på lite.. Men osäker hur mycket...

Jag har en ny wilo yonos pico 22 w cirkpump... Kan den räcka?
 
Trögt det var här... Är alla på semester?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.