En gammal fallfärdig brygga vid en insjö ska rivas och en ny liknande byggas på samma ställe och på samma höjd.

Vattendjupet varierar men är just nu 0,5 - 1 meter längst ut och når nästan upp till bryggan. Vid lågvatten får man alltså typ en halvmeter luft under bryggan, men yttre infästning kommer alltid ligga under vatten.

Jag har inte undersökt botten ännu, kanske det finns berg under, men det som syns är en en mängd sten i olika storlek.

Jag har inte jobbat så mycket under vatten förut, så det jag klurar på är infästningen i ytterkant.
* Borra med långt bergborr (så att maskinen är ovanför vattenytan) nere i stor sten eller berg på botten. Balksko och sen tryckt stolpe eller metallbalk?
* Gjutrör och gjuta en plint?
* Fylla med sten?

-Finns det kemmassa som funkar under vatten?
-Hur gör man för att gjuta en liten plint under vattnet?

Öppen för alla bra idéer 🙏

Flytbrygga är inte aktuellt det här fallet.

Fallfärdig träbrygga vid en insjö med stenar synliga vid strandkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fallfärdig brygga över stenig botten vid vattenkanten, vattenytan nära bryggans undersida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal träbrygga med skadade plankor vid insjö, omgiven av stenar och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här tipsar de om plastpåse, det är dock ett vattenfyllt hål. :)
 
Kolla in bergskonsol, otroligt smart lösning som man kan låna lite av ;-)
Se bara till att det är varmgalv på allt som används.
 
J Jan_G skrev:
Kolla in bergskonsol, otroligt smart lösning som man kan låna lite av ;-)
Se bara till att det är varmgalv på allt som används.
Tyvärr funkar inte det i detta fallet.
 
Jag lutar mest åt att göra två små stenkistor, en i varje hörn av bryggan ( i ytterkanten). Återkommer när jag granskat botten och hur mycket det lutar och vad som ligger därunder 🤔
 
Stenkista är säkert ett bra alternativ när det är så mycket berg och sten i närheten. Ett annat alternativ kan ju vara att ha stenkistorna som stöd längre in och sedan fixera den inre delen av bryggan i marken (och ha ett längre överhäng utanför upplagen/stenkistan. Kanske går det att undvika att ha stöd i vattnet.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Stenkista är säkert ett bra alternativ när det är så mycket berg och sten i närheten. Ett annat alternativ kan ju vara att ha stenkistorna som stöd längre in och sedan fixera den inre delen av bryggan i marken (och ha ett längre överhäng utanför upplagen/stenkistan. Kanske går det att undvika att ha stöd i vattnet.
Smart tänkt. Det är iofs vatten hela vägen in, bryggan kommer som mest hänga ut 2,6 meter. Troligen kommer jag få lägga stenkistorna där botten tillåter det, och gärna med visst överhäng sen. Å i land ska den ju förankras oavsett, så det borde gå att få denna lilla goding stabil tänker jag hur man än gör.

Funderar lite på att gjuta i stenkistan med sån där vattentålig betong. Men då behöver man nåt runt kistan. Läste om ngn som la hela stenkistan i en enkubiks vattentank med avsågat lock. Men om man inte ska gjuta finns det knappast någon poäng med det.

En annan tanke, om botten lutar, är att borra lite hål där nere och sticka in rostfria järn av nåt slag. Men det är nog bara bra om man gjuter lite samtidigt.
 
tommib
Vad är förutsättningarna på platsen? Kommer man fram med bil? Finns el? Ska det kosta mycket eller lite pengar?

Det bästa är om man kan se till att alla fästpunkter är ur vattnet, blir mer hållbart så. Näst bäst är stenkista. Varför inte bara göra hela bryggan till en stenkista och toppa med trall?
 
tommib tommib skrev:
Vad är förutsättningarna på platsen? Kommer man fram med bil? Finns el? Ska det kosta mycket eller lite pengar?

Det bästa är om man kan se till att alla fästpunkter är ur vattnet, blir mer hållbart så. Näst bäst är stenkista. Varför inte bara göra hela bryggan till en stenkista och toppa med trall?
El finns, å man kommer typ 10 meter ifrån med bil. Men lite brant sista metrarna så lite bökigt med grävare eller dylikt.
Å tanken är att hålla ner kostnaderna på rimlig nivå, vad det nu innebär?

Sten är tungt och vore skönt att slippa köra dit sten å även att slippa grävmaskin. Därför funderar jag på att ha två mindre stenkistor istället. Men får se var vi landar till slut. Bryggan är 6,5 meter lång, så en stenkista på 6,5 x 1 meter å så låt oss säga 0,6 meter djup skulle innebära 4 kubik med sten = 6 ton. Inte omöjligt men kanske lite onödigt? 🤔
 
Det viktigaste är nog att du inte river utan renoverar då strandskyddslagen knappast tillåter dej att bygga en ny brygga.
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
tommib
4 kbm sten? Inga problem! :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mathias12 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
4 kbm sten? Inga problem! :)
He he, beror väl lite på omständigheterna....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.