Köpt ny induktionshäll för att den gamla pajat. Tänkte att det bara är att lyfta ut och plugga i den nya men inget är ju enkelt nu mer.

Vi har perilexuttag och den gamla hällen är kopplad enligt bild 1 i hanen. Den nya hällens sladd däremot saknar jord samt svart och brun sitter ihop (L1 och L2), se bild 2.

Nu till frågan:
Räcker det att ta isär L1 och L2 och koppla dem som tidigare häll varit kopplad i perilexhanen och bara bortse från jorden? Eller behöver jag tänka annorlunda? Vill inte gärna bli stekt... 🙂
 
  • Öppen elkontakt med anslutna kablar. Brun, blå och gulgrön ledare syns. Brun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av avskalade elektriska ledningar med exponerade koppartrådar mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en bild på inkopplingsetiketten på nya hällen och lägg ut här.
 
Det är nog klass 2 på isolationsskyddet på hällen så då ingår inte jord
 
  • Gilla
Husnewb och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ta en bild på inkopplingsetiketten på nya hällen och lägg ut här.
Den gamla verkar vara kopplad enligt schemat längst till vänster om jag förstår detta rätt?
 
  • Elektrisk kopplingsschema, tre olika konfigurationer, symboler för ström och jordning, växelström, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håbbe01 skrev:
Det är nog klass 2 på isolationsskyddet på hällen så då ingår inte jord
Så då bör det funka att koppla som den gamla?
 
H Husnewb skrev:
Så då bör det funka att koppla som den gamla?
Din nya är just nu kopplad enligt alternativet i mitten genom att tvinna ihop ledarna.
Du kan som du själv säger, koppla om enligt vänstra alternativet 2N~ som är precis som du hade på gamla.
Öppna upp i hällen så du ser vilka kablar som går vart så kan du koppla rätt i perilexen.
 
H Husnewb skrev:
Den gamla verkar vara kopplad enligt schemat längst till vänster om jag förstår detta rätt?
Japp. Så gör likadant för den nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.