Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det finns ett talesätt att om man visste hur mycket problem man kan råka ut för när man bygger nytt så skulle ingen bygga. Jag kan skriva under på det trots att man har valt totalentreprenad :|.

Mycket har gått fel :Soch jag kan lugnt säga att stressnivån har varit hög och jag tycker på något sätt att i princip allt har strulat.

Därför var det så skönt att träffa en riktig yrkesman. Elektrikern ifrån Ystad var precis en sådan fackman som det är så ont om idag. Johnny heter han och jag vet inte vad det är med de ifrån Ystad men de verkar ha fått en stor del av det där sunda bondförnuftet :). Vi gick igenom rum efter rum och helt plötsligt så hade vi 55 spot i det nya huset. Det blir en dyr historia. Men tänk så fint det blir d^_^b

Dagens goda gärning är att jag skall ge ett par korta tips när du själv skall bygga hus. Detta kan spara ditt äktenskap, tid och pengar. Eller allihopa;).

1. Kommunen tar tid på sig. Iallafall Malmö verkar bestå av en praktikant avdelning till den Grekiska staten. Långsamt skickas papper runt och de är väldigt duktiga på att berätta vad som inte står i deras arbetsbeskrivning och har man tur kan de berätta vem som eventuellt har ditt aktuella ärende i sin arbetsbeskrvning :x.

2. Ta ALLTt på papper. I mitt fall fick jag mycket muntligt av Provinshus. Jag kan lugnt säga att allt jag fick muntligt var borta när huset skulle byggas. När byggaren säger såhär! - Vi tar det sen men vi skall göra dig nöjd d^_^b så betyder det egentligen - Du skall betala fullt maxpris och jag kommer inte komma ihåg det här samtalet med dig q(;^;)p. Som exempel kan jag berätta att jag helt plötslig fick betala härdning av mark annars skulle huset kunna få sättningar. Jag har ingen aning om detta men fick vackert kasta upp 35.000 kr där jag skulle sätta plattor sen. Någon här som vet om jag blev grundlurad eller stämmer detta?

3. Förhandla om hela huset innan du skriver på. Detta är en mycket krävande process men jag råder dig varmt att göra detta. Interiören som ingår är oftast väldigt enkel.

Det som gör att man härdar ut är trots allt att man en dag skall gå i sitt eget hus som är byggt enligt ens egna önskemål. Känslan att gå runt i huset och se dessa duktiga hantverkare slita i kylan för att just ditt hus skall bli så bra som möjligt är en riktigt skön känsla :blushing:.
 
J
Hej!
Grattis till huset. Funderar själv på att bygga stenhus och funderar på Provinshus. Hur lång tid tog det från det att ni bestämt er för Provinshus tills bottenplattan var klar?
Ritade ni huset själva eller är det ett s.k. typhus?

Tacksam för svar!
 
Sent svar Johan :) Huset gick programenligt rent tidsmässigt, både med kommun och provinshus. Däremot jättemycket problem kring muntliga löften. De har även nu efter 2,5 år inte fixat ett fönster, jätteirriterande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.