Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu är mer eller mindre utsidan klar. Det återstår lite arbeten med att justera stuprännor, staket till terrass, slutmontera stolpar till carporten, tätskikt carportgolv.

Inne i huset är det mycket kvar dock. El och VVS börjar nu i veckan. 10-11 veckor kvar totalt på bygget enligt plan. Målet är att sätta nyckeln i dörren andra veckan i maj.

Stor fråga vi funderat på är KNX eller ej för elen. Vi kommer behöva ta beslut idag då rördragningen ska börja snarast. Väntar på slutgiltiga offerten just precis nu… Svårt med såna kostsamma beslut i slutet av byggprocessen.
2014-03-02 NV.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild ovan. Hus från nordväst

2014-03-02 NO.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild ovan. Hus från sydost.

2014-03-02 V.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild ovan. Hus från väst

2014-03-02 SV.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild ovan. Hus från sydväst
 
Det ser bra ut det där, inbjudande. Fint läge och fin placering i slänten.

Kommer ni att slippa grannar?
 
Ni har inte funderat på ett trådlöst system istället för KNX? Jag är absolut ingen expert men det verkar som att det finns bra trådlösa system nuförtiden, tex från eltako
 
Hej Marlen,
Tack. Vi slipper förhoppningsvis inte grannar ;-) Vi kommer med tiden få grannar både i öster och i syd, men det dröjer lite till. Det gör sannolikt att träd kommer tas ner och vi får en ljusare tomt så det känns bara bra. Nedanför huset har vi prickad mark som ej får bebyggas
 
Hej Surfarn,
Inte faktiskt inte funderat så mycket på detta då vi bygger från grunden har det känts naturligt att gå för ett trådbundet system. Känns spontant som mer driftsäkert, men det är bara ett antagande från min sida.
 
Stefan LA N skrev:
Hej Marlen,
Tack. Vi slipper förhoppningsvis inte grannar ;-) Vi kommer med tiden få grannar både i öster och i syd, men det dröjer lite till. Det gör sannolikt att träd kommer tas ner och vi får en ljusare tomt så det känns bara bra. Nedanför huset har vi prickad mark som ej får bebyggas
Dåligt ordval där, klart ni vill ha grannar. Det såg bara så lugnt och fridfullt ut och huset gör sig bra som solitär. :)
 
Snyggt! Verkligen rätt husmodell på den tomten! Övervåningens fönster känns också välplacerade och kommer släppa in mycket ljus.

Jag kommer under 2014 testa trådlösa nexa/tellus systemet i vårt eget parhushus och röstar för trådlöst även hos dig men jag förstår ditt dilemma. Kan du inte lägga in tomma rör i alla fall för ev framtida dragning?

// fixarfarsan.se
 
Fixarfarsan, det blev standard-el-dragning. Mest pga dålig process med el-firman. Tröttnade till slut... Kunde i inte riktigt motivera mig satsa mer energi och pengar när det inte känns som en positiv upplevelse att jobba med frågan. Trist på sitt sätt, men får pengar över köpa MC istället :)
 
Helt rätt prioriterat tycker jag! Jag själv är en sån looser utan MC-kort så.. jag får hålla mig till fler hjul :D
 
Funderade själv en del runt trådlösa system; men jag insåg att jag aldrig kommer att utnyttja flexibiliteten plus att strulfaktorn ökar. Och då är jag ändå en prylbög...kanske skulle vara bra med en lämna-huset-belysning-knapp, men det är det enda som jag saknar.
 
Vi hittade en lösning som känns helt ok: vi sätter dimmrar i en gemensam ram och placerar även i en vanlig vipp-knapp i ramen. Alla dimmrar (3-5) är individuella, men knappen bryter strömmen till alla dimrar/lampor.

Då kan vi tex stänga av alla lampor på tre knappar i övervåningen istället för att tricka på 12 dimmer-rattar.

Totalt 25 dimrar i huset. 7 rörelsedetektorer och 3 vanliga knappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.