Status
Tråden går ej att kommentera.
Mitt alldeles egna projekt börjar nu blir klart. Tomten lutar en del åt fler håll än ett så vi har byggt en stödmur mellan vår tomt och grannens så att vi kan fylla upp och skapa en jämnare tomt på övre delen. Eftersom underlaget lutar samt att vi ville även ville ha en sluttande överkant blev det rätt naturligt att bygga form och gjuta.

2013-12-19 Mur 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längden är 11,4 m. Största höjden 1,7 m, men medelhöjden ca 1,2m. 18 cm bred. 60 borrade hål i berget där vi stuckit ner 12 mm armering i ankarmassa håller den på plats. Det finns även nät najade mot den vertikala armeringen. Det är inte sidostöttorna som håller ihop formen (om någon nu tycker de ser lite tunna ut). Det finns 20 st sk svemansstag som går igenom förmen och håller passformen. Stöttorna ska bara hålla den i våg.

Det gick åt ca 2,6 m3 betong så den väger sina 6,5 ton. Fyllde med trögflytande betong (S3-konsistens) och fick vibbra ordentligt för att den skulle glida neråt eftersom vi bara nådde halvvägs med rännan från betongbilen.
Misstag:

  • För klena egen-tillverkade sk svemansstag (det blev ett jäkla tryck när jag vibbrade så ett gick av, men formen höll ändå… puh).
  • Ej tillräckligt fästa kvartslister i överkant (stressigt sista moment innan bilen kom)
  • För stressigt vid fyllnad (den tröga konsistensen, trånga formen och mycket vibbrande, skruvning av lock, m.m. tog tid)
  • För tajt beräkning av betongmängd (saknade 60 liter (!!!) som jag fick blanda själv).

Nu står den dock där! Fick prisuppgift från byggare att det skulle kosta drygt 50.000 kr att köpa färdig. Materialet gick på ca 11.000 totalt inkl så liten besparing blev det (att fylla andra hål med).

2013-12-10 Strandvgen mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2013-12-10 Strandvgen mur 017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 2013-12-19 Mur 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-12-19 Mur 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Intressant då jag ev. ska göra något liknande. Men hur har du löst det med sidokrafterna på den färdiga muren så den inte tippar åt ena sidan med tiden. Eller räcker det med bara stagen som du borrat ner i berget?
 
Hej, enligt de råd jag fick av proffs innan räcker det med att sätta armering tätt och se till att de verkligen sitter djupt i berget. Borrade ner 2 st 12 mm armering var 30 cm som jag förankrade med 2 komponents ankarmassa.

Lite specifika förutsättningar/åtgärder:

- Eftersom muren går i lutningens längdriktning så blir det inget större tryck av vatten/massor
- Ingen trafik som skapar belastningar.
- Muren sitter även fast i en tidigare mur i övre kanten.
- Vi återfaller dessutom mellan 20 och 60 cm på den "tomma" sidan.
- Ca 1,5 m av totalt 11,5 m är ej på direkt berg. Där gjöt jag en bas med armering uppåt som där tillsammans med muren bildar ett L-stöd.
- armeringsnät är najat till gärnen så att hela muren blir vridstyv + 12 mm horisontell armering där muren är som högst.

Vi diskuterade att gjuta sula först, men den lösning vi valde upplevdes som enklare. Gäller dock att ha bra maskin och borr för att göra de många och ganska djupa hålen.
 
Ser ju fint ut det där!

Men formen ser "spännande klen" ut, om jag får säga så ;) Personligen hade jag aldrig vågat bygga med så pass lite/klena reglar. Bågnade den inte ut på mitten så muren blev lite konvex? Kanske där dina 60 extra liter gick åt ;) Eller det kanske är bilden som luras.
 
  • Gilla
Jens ekegren
  • Laddar…
Thomasx, du har helt rätt!

Hade jag gjort den igen hade jag lagt till kraftigare reglar (reglar kom från spillvirke - dumsnålt...). Framförallt gick ett genomgående stålstag av som gjorde att den bågnade. Fler genomgående stålstag hade varit på sin plats.

Man lär sig. Tur det inte blev den hårda vägen med kraschad form - bara lite konvex 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.