Egentligen ska jag väl kunna sånt här men jag litar inte riktigt på mina utbildningskunskaper i alla lägen så därför vänder jag mig till mer erfaret folk.

Se mina illustrationer:

gard.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


uppifran.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte skalenligt (mellan berget och garaget är det kanske 50 meter) men åtminstone en grov bild av hur gården ser ut.

Problemet är att garagets högra vägg har gett med sig något på grund av att marken just där har blivit väldigt mjuk. Den lutar helt enkelt utåt i nederkant.
Garagets grund består av geoduk, bärlager (0-35) och ett ytskikt (0-18) på ungefär 50 cm tillsammans. Garaget i sig är givetvis oisolerat.

Idag ligger det en liten dräneringsslang (ø 50mm, slang för åkerdränering) runt garaget någon decimeter under geoduken men den biten av arbetet blev lite av ett fuskbygge så slangen ligger på ett lager med sand och är även täkt av detsamma. På detta har lera/jord runnit ner så dräneringen lär nog vara rätt så tät.

Så min tanke var nu att gräva upp befintlig dränering och göra om det på ett mer korrekt sätt med geoduk och stenkross (t.ex 16-32). Men jag blir lite osäker på detta när jag läser trådar som säger att det inte är nödvändigt om man inte har problem med att grundvattnet letar sig upp i grunden. Vårt problem är egentligen inte grundvattnet utan att gården består till väldigt stor del av lera och den är vattensjuk på sina platser varje vår. Något som drabbar alla byggnader utom boningshusen.
I garagets fall som står som lägst på gården så rinner mycket av vattnet ner dit.

Så tänker jag fel med att dränera om?


Sen på vänster sida av garaget så finns det ett dike som skiljer gården från en åker. Diket tar sig under vägen som leder ut till åkern med en vägtrumma som en gång i tiden grävts ner på känn vad gäller lutning. Vägtrumman ansluter sedan till en liten brunn som mer eller mindre ska skicka ut vattnet ner i åkern.
Denna lösning funkar inget vidare så diket står vattenfyllt från första bästa vinterdag med plusgrader tills tjälen släppt och vattnet kan rinna ner i marken. Detta har än så länge inte drabbat garaget men det kommer på sikt att göra det.
Här har jag en idé om att dels gräva till diket så man får en någorlunda vettig lutning, gräva om vägtrumman och fortsätta med diket efter vägtrumman ner till en bäck/utlopp från en sjö.

Frågor här:
Får man dra ut diken för dagvatten till naturliga bäckar? (givetvis kommer jag dubbelkolla det med kommunen också)
Är det dumt/onödigt att stoppa ner dräneringsslang och/eller stenkross i diket med eventuell geoduk och fylla igen diket? Det handlar om kanske 30-50 meter mellan dikets start och bäcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.